Wtorek, 16 lipca 2024 r. 
REKLAMA

Finansowe wsparcie z UE m.in. na Szczecińską Kolej Metropolitalną oraz S3

Data publikacji: 02 kwietnia 2019 r. 14:48
Ostatnia aktualizacja: 12 kwietnia 2019 r. 10:44
Finansowe wsparcie z UE m.in. na Szczecińską Kolej Metropolitalną oraz S3
 

Komisja Europejska poinformowała we wtorek o podjęciu decyzji ws. wsparcia Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej oraz finansowania budowy kilku dróg w Polsce, w tym odcinka drogi ekspresowej S3 na Dolnym Śląsku prowadzącego do granicy czeskiej.

Projekty w Polsce znalazły się w szerszym pakiecie ogłoszonym przez KE, który obejmuje 10 państw członkowskich i 25 inwestycji. Poza Polską chodzi o: Bułgarię, Czechy, Grecję, Maltę, Niemcy, Portugalię, Rumunię, Węgry i Włochy.

- Każdy z tych 25 projektów ilustruje, w jaki sposób UE działa, aby poprawić codzienne życie naszych obywateli, na przykład przez zapewnienie lepszej jakości wody pitnej, szybszego transportu kolejowego czy dostępu do nowoczesnych szpitali - mówiła na konferencji prasowej w Brukseli komisarz ds. polityki regionalnej Corina Cretu.

Komisja podała, że wesprze kwotą 126 mln euro budowę Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej łączącej główne miasta województwa zachodniopomorskiego, w tym Stargard, Police i Gryfino. Z nowych połączeń będzie mogło korzystać 687 tys. mieszkańców tych ośrodków.

Z informacji przekazanych przez Komisję wynika, że fundusze polityki spójności sfinansują budowę odcinka drogi ekspresowej S3 na Dolnym Śląsku prowadzącego do granicy czeskiej (105 mln euro), drogi ekspresowej S7 na odcinku Warszawa–Grójec (129 mln euro), autostrady A2 na odcinku między południową obwodnicą Warszawy a Mińskiem Mazowieckim (ponad 78 mln euro), oraz odcinka obwodnicy Olsztyna (87 mln euro). Wszystkie te projekty wchodzą w skład transeuropejskiej sieci transportowej.

Ponadto UE przeznaczy 61 mln euro na nowy sprzęt do Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie. Beneficjentami tej inwestycji będzie ponad 3,3 mln mieszkańców województwa małopolskiego. Komisja zdecydowała też, że wesprze kwotą 56 mln euro budowę nowego kompleksu szpitalnego mieszczącego Wielkopolskie Centrum Zdrowia Dziecka w Poznaniu. Inwestycja, która ma scentralizować usługi opieki zdrowotnej w tym regionie, będzie wymagać rozbudowy infrastruktury i zakupu nowego sprzętu. Centrum ma prowadzić szpitalny oddział ratunkowy dla dzieci; powiększy też swoje oddziały ortopedii, traumatologii i rehabilitacji.

Z kolei 39 mln euro ma pomóc w zakupie 16 elektrycznych pociągów, które będą jeździć w aglomeracji warszawskiej. Blisko 58 mln euro z unijnej kasy ma pójść na modernizację 152 wagonów pasażerskich i zakup 20 lokomotyw elektrycznych, które będą eksploatowane na trasach krajowych obsługiwanych przez PKP Intercity.

Z komunikatu KE wynika ponadto, że wsparte zostaną inwestycje nakierowane na zwiększenie bezpieczeństwa operacji w Porcie Gdańsk (modernizację układu falochronów). Na ten cel ma zostać przeznaczone 155 mln euro z budżetu UE. Z kolei na zwiększenie bezpieczeństwa ruchu w Porcie Gdynia (rozbudowę i modernizację nabrzeża i budowli hydrotechnicznych) ma iść blisko 65 mln euro.

Cretu poinformowała, że w obecnej perspektywie finansowej zatwierdziła 258 dużych projektów infrastrukturalnych, na które przeznaczono 32 mld euro z funduszy UE (to połowa ich łącznej wartości). Duże projekty infrastrukturalne to projekty, w które inwestowane jest z funduszy polityki spójności ponad 50 mln euro (75 mln w przypadku projektów transportowych). Ze względu na ich skalę, podlegają one ocenie Komisji, która wydaje następnie decyzję w ich sprawie.

(pap)

Wizualizacja SOM

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

k.olej
2019-04-06 01:27:34
ale ściema z tą koleją - przecież te linie istnieją już od ponad stu lat.
@Weger
2019-04-04 19:56:51
Fakty... ty jak widzę zakłamujesz rzeczywistość - poczytaj trochę o mafii drogowej, o bankructwach polskich firm - żaden zachodni koncern nie stracił a 1 km autostrady kosztuje w Polsce 1mln Euro więcej niż w Niemczech do tego już po upływie 2 lat od oddania trzeba wykonywać remont generalny. Dziś przegłosowano (z naruszeniem procedur i elementarnych zasad demokracji) regulacje protekcjonistyczne chroniące zachodni rynek transportowy przed usługami firm z Europy Centralnej i Wschodniej.
przekazać wiadomość Bosakowi
2019-04-04 14:22:14
młody a głupi
Łękno
2019-04-04 11:00:21
Co to za bzdury, przecież wiata ze zdjęcia nie miała być nowa, bo ta obecna miała być zachowana i wpisana do rejestru zabytków. P.S. Weger, wierzysz w to co piszesz, czy przepisujesz na ślepo z otrzymanych wytycznych?
Weger
2019-04-03 11:02:43
Jak PiS wyprowadzi Polskę z UE to pieniądze się skończą i wrócimy do standardów z czasów PRL
@Brawo UE
2019-04-02 21:16:09
A ile nam zawdzięcza ue ? Jaki jest bilans ? Można to znależć , ale jakoś niechętnie się to Polakom przedstawia . Poza tym , ile tracimy w wartościach niematerialnych ?
lol 126 milionów Euro
2019-04-02 19:29:33
oznacza że sami musimy dołożyć jeszcze 2 razy tyle a później do Niemiec i innych krajów wróci 80% całej kwoty... Czasem jednak się dziwie takim którzy nie widzą ile to kosztuje i skąd się te pieniądze biorą - naiwnie myślą że to Juncker z Tuskiem wraz pomocnikami Timmermansem i Verhofstadtem te pieniądze dają nam za darmo... dają nam bo maja dostęp do naszego rynku który drenują na każdy możliwy sposób.
brawo ue
2019-04-02 19:03:43
4 euro na godzinę (brutto) danke ue
Brawo UE
2019-04-02 15:05:04
126 milionów euro dla naszej szczecińskiej kolei. To pokazuje jak wiele zawdzięczamy Unii Europejskiej.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA