Piątek, 23 sierpnia 2024 r. 
REKLAMA

Zapisane w „Kurierze” (9-12.12.1960)

Data publikacji: 22 sierpnia 2024 r. 23:08
Ostatnia aktualizacja: 22 sierpnia 2024 r. 23:08
Zapisane w „Kurierze” (9-12.12.1960)
 

W przyszłym roku ruszy budowa mostu Żmogusa

Ostatnio zapadła decyzja w sprawie budowy mostu „Żmogusa” – jeszcze jednej – po ukończeniu mostu Cłowego – poważnej inwestycji komunalnej Szczecina.

Most Żmogusa będzie mostem wysokowodnym wznoszącym się 5,5 m ponad poziom Kanału Parnickiego, co wymaga wybudowania dojazdów. W tym ostatnim wypadku przeważyła koncepcja zmontowania tzw. estakady na stalowych łapach zamiast nasypu ziemnego.

„Kurier Szczeciński” z 9 grudnia 1960 r.

Francuzi i włosi zbliżają się do siebie pod Mont Blanc

Towarzystwo budowy mostu pod Mont Blanc podało, że ze strony francuskiej tunel ten wydrążony już został na odległość 2.400 metrów, a ze strony włoskiej – 2.370 metrów.

Ekipy francuska i włoska pracujące po obu stronach Mont Blanc wykonać mają po połowie tunelu, który mieć będzie 11.600 metrów długości.

Termin zakończenia robót przewidziany jest na rok 1962.

„Kurier Szczeciński” z 12 grudnia 1960 r.

„Junak” w obudowie z tworzyw sztucznych

Fabryki tworzyw sztucznych w Warszawie i Kaliszu wykonały próbną serię obudowy do skuterów „Osa” i motocykli „Junak” z tzw. żywic poliestrowych wzmocnionych tkaniną z włókien szklanych. Zaletą tych wyrobów jest ich duża wytrzymałość, a równocześnie są one 4-krotnie lżejsze od powszechnie stosowanej obudowy z blachy.

Trudno dziś już dać odpowiedź, czy obudowa z tworzyw do skuterów i motocykli znajdzie u nas szersze zastosowanie. Jest bowiem pierwsza tego rodzaju produkcja i wymaga szeregu prób. W każdym razie eksperyment może przynieść duże korzyści, a przede wszystkim oszczędności blach, które są u nas deficytowe.

„Kurier Szczeciński” z 12 grudnia 1960 r.

„Dar Szczecina” powstanie ze składek społeczeństwa

Przed kilku dniami odbyła się w ZW Ligi Przyjaciół Żołnierza, konferencja prasowa w sprawie budowy przez przedsiębiorstwa i społeczeństwo naszego województwa, jachtu o nazwie „Dar Szczecina”. Myśl wybudowania flagowej jednostki szczecińskiego żeglarstwa zrodziła się w Jachtklubie Morskim LPŻ w Szczecinie. „Dar Szczecina” będzie podobny do Polonii, ożaglowanie jego będzie liczyło 100 m kw. Koszt budowy wyniesie 1,5 mln zł. Rada Robotnicza Stoczni im. A. Warskiego zadeklarowała pomoc w materiałach, a Miejski Komitet Kultury Fizycznej przekazał na budowę jachtu 100 tys. zł. Wpłynęły już także pierwsze wpłaty od niektórych kół LPŻ z terenu miasta i województwa. W wielu zakładach trwa zbiórka składek wśród uczniów i nauczycieli.

„Kurier Szczeciński” z 12 grudnia 1960 r.

REKLAMA
REKLAMA

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA