W portach Szczecin i Świnoujście rosną przeładunki
Jeśli koniunktura się utrzyma, to mimo kryzysu na rynku przewozów, przeładunki zboża, paliw, w tym LNG, oraz kontenerów w zespole portów Szczecin – Świnoujście mogą w tym roku osiągnąć bardzo wysoki poziom. Świadczy o tym podsumowanie pierwszych 6 miesięcy 2020 r. W porównaniu z analogicznym okresem ub. roku, największy wzrost dotyczy zboża. Przeładowano go o prawie 100 proc. więcej. Świetny wynik odnotowano także w przypadku paliw. Obsłużono ich o 17,2 proc. więcej. Z dużym sukcesem funkcjonuje terminal gazu skroplonego – LNG. Przeładunki tego surowca wzrosły o 34,3 proc. i wyniosły 1614 mln m sześc. Na początku lipca do Świnoujścia wpłynął setny gazowiec. Dostawy z USA, Kataru i Norwegii zapewniają Polsce bezpieczeństwo energetyczne. Mimo tendencji spadkowych na całym świecie, o prawie 20 proc. przybyło obsłużonych kontenerów. Spadki odnotowano głównie w przeładunkach rudy i węgla, odpowiednio o 46,5 i 29 proc.
Nazwij nowe wyspy i wygraj nagrodę
Niebawem na Zalewie Szczecińskim powstaną dwie nowe wyspy. To wszystko z powodu modernizacji toru wodnego Świnoujście – Szczecin. Pogłębienie do 12,5 m umożliwi zawijanie większych jednostek do portu w Szczecinie, co przełoży się na wzrost obsługiwanych ładunków. Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zorganizowało konkurs na nazwy dla obu wysp (a także sztucznej wyspy, która powstanie na Zalewie Wiślanym). Każdej można zaproponować jedną nazwę. Swoje pomysły należy wysłać na adres konkurs@mgm.gov.pl do 31 sierpnia br. Najciekawsze i najczęściej powtarzające się propozycje komisja konkursowa wybierze do dalszego etapu, którym będzie ogólnopolskie głosowanie internetowe. Odbędzie się ono we wrześniu.