Jeśli nie chcesz się kontaktować z lekarzem w ramach teleporady, możesz się na nią nie zgodzić – od wtorku, czyli od 16 marca, zmieniły się zasady korzystania z Podstawowej Opieki Zdrowotnej.
Ministerstwo Zdrowia już od dawna zapowiadało, że teleporada przestanie być stosowana w przychodniach jako dominująca. W połowie marca odpowiednie przepisy weszły w życie. Lekarz rodzinny nie może już narzucić pacjentowi „wizyty” w formie porady telefonicznej.
Kiedy można zrezygnować z teleporady? Przede wszystkim, kiedy pacjent się na nią nie godzi. Poza tym o takim kontakcie z lekarzem nie może być mowy, jeśli pacjent cierpi na przewlekłą chorobę i nastąpiło pogorszenie jego stanu lub zmieniły się objawy. Inne powody: istnieje podejrzenie choroby nowotworowej, chore dziecko nie ma jeszcze 6 lat oraz w przypadku pierwszej wizyty u wybranego lekarza, pielęgniarki lub położnej Podstawowej Opieki Zdrowotnej.
Jeśli godzimy się na teleporadę, pamiętajmy, że powinna się ona odbyć nie później niż dzień po zgłoszeniu się pacjenta do placówki POZ. Odleglejszy termin jest możliwy do ustalenia wyłącznie za zgodą pacjenta.
Jak podaje NFZ, placówka POZ ma obowiązek informowania o warunkach udzielania teleporad. Musi to robić: w miejscu leczenia, na stronie internetowej lub telefonicznie na prośbę pacjenta. Informacja powinna zawierać m.in. listę świadczeń, które są udzielane wyłącznie w formie bezpośredniej wizyty, system, przez który lekarze udzielają teleporad, sposób ustalenia terminu teleporady oraz sposób nawiązania kontaktu przez placówkę POZ z pacjentem w celu udzielenia teleporady oraz sposób jej udzielenia.
Kiedy teleporada jest obowiązkowa? Gdy istnieje podejrzenie zakażenia wirusem SARS-CoV-2.
Poza tym gdy pacjent potrzebuje recepty na leki niezbędne do kontynuacji leczenia, a lekarz ma jego dokumentację medyczną. Również gdy pacjent prosi o zlecenie na zaopatrzenie w wyroby medyczne jako kontynuację poprzedniego zlecenia.
(lw)