Przeładunki w lutym na plusie
W lutym tego roku w portach Szczecin i Świnoujście obsłużono o dziewięć proc. więcej ładunków aniżeli w tym samym miesiącu roku ubiegłego. Oznacza to, że tendencja wzrostowa ze stycznia się utrzymuje. Pomimo pandemii koronawirusa obydwa porty pozostają w pełni operacyjne, a statki i ładunki są obsługiwane na bieżąco. Pod względem wzrostu przeładowanych towarów liderami lutego były: ruda, zboża i węgiel. Obsłużono ich odpowiednio o 95, 51,4 oraz 46,1 proc. więcej niż w lutym 2020 r. Przeładunki drobnicy wzrosły o prawie 5 proc. Przez porty przeszły też większe ilości aluminium, celulozy, papieru, wyrobów stalowych oraz bloków granitowych. Mniej ładunków było w takich grupach towarowych, jak: inne masowe, paliwa i kontenery.
Kolejka statków po zboże
Trwa światowy boom na zboże. Należący do Polskiej Żeglugi Morskiej masowiec „Kurpie” przypłynął 7 marca do Szczecina po jęczmień, ale w związku z kolejką do elewatora trafił najpierw do Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia”, gdzie przeszedł drobne prace serwisowe. Statek zabrał z elewatora spółki Szczecin Bulk Terminal 30 tys. ton jęczmienia. Zbudowany w 2009 roku masowiec ma 190 m długości i 29 m szerokości, a jego nośność to 38 tysięcy ton. Przed wypłynięciem w morze zacumował przy nabrzeżu Górników w Świnoujściu, by zabrać dodatkowe 5 tys. ton jęczmienia. Po pogłębieniu toru wodnego Świnoujście – Szczecin do 12,5 m statki tej wielkości będą mogły wypływać ze szczecińskiego portu załadowane do pełna.
Była to już 120. dostawa LNG
W miniony weekend do Świnoujścia dotarła 120. dostawa skroplonego gazu ziemnego od początku działalności Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego. Przypłynął z nią metanowiec „Al Khuwair”. Było to jednocześnie siódme w tym roku zawinięcie statku z LNG w świnoujskim porcie zewnętrznym. Kolejne spodziewane jest 1 kwietnia. Tym razem spodziewany jest metanowiec „Al Hamla”.