Poniedziałek, 18 listopada 2024 r. 
REKLAMA

Zapisane w „Kurierze” (16.12.1952 - 28.01.1953)

Data publikacji: 01 marca 2021 r. 09:03
Ostatnia aktualizacja: 27 września 2022 r. 16:14
Zapisane w „Kurierze” (16.12.1952 - 28.01.1953)
Fot. Ryszard PAKIESER  

Wielka stocznia wielkiego planu woduje dziś pierwszy pełnomorski statek

Dziś w południe ze statków w porcie radosny głos syren przeciągnie nad miastem. To pierwszy, całkowicie w polskim Szczecinie zbudowany statek pełnomorski schodzi z pochylni na wody Odry…

Dziś bowiem załoga naszej stoczni melduje krajowi o wielkim zwycięstwie: w trudzie wielu miesięcy młodzi budowniczowie Stoczni Szczecińskiej wybudowali pierwszy kadłub statku. Dziś wodowanie, dzień wielkiego święta nie tylko robotników i inżynierów stoczni, lecz całego Szczecina i polskiego przemysłu stoczniowego. (…)

Dziś rano jeszcze kadłub spoczywa na saniach i kozłach. W południe 17-letnia Olga Szewczuk, robotnica stoczni, pracująca na suwnicy, rozbije o dziób statku butelkę szampana. Potem ryk syren, trafnymi ciosami cieśle uderzą w ostatnie, podtrzymujące statek na lądzie kozły i kadłub zjedzie do Odry. (…)

„Kurier Szczeciński” z dnia 16 grudnia 1952 r.

Już w tym roku stanie na Odrze most Sobieskiego, a tramwaje pobiegną ul. Wielką

W preliminarzu budżetowym Miejskiej Rady Narodowej na rok 1953 poważną pozycję zajmuje budowa i odbudowa mostów i wiaduktów w naszym mieście.

W związku z tym już w bieżącym roku rozpocznie się rekonstrukcja mostu Sobieskiego na Odrze. Wbrew poprzednim planom most ten nie pójdzie górą (ponad Starym Miastem) do ul. Wielkiej. Odbudowany zostanie przy wykorzystaniu istniejących przęseł. Środkowa jego część – całkowicie nowa – będzie zwodzona. Umożliwi to ruch statków i barek w korycie Odry biegnącym wzdłuż ul. Krzysztofa Kolumba.

Odbudowa mostu zakończy się w przyszłym roku. W ten sposób ul. Wielka stanie się główną arterią wylotową miasta. Prowizoryczny most przy Dworcu Głównym będzie rozebrany, a tramwaje 2 i 8 pobiegną ul. Wielką i nowym mostem. Skróci to znacznie czas przejazdu do portu i z powrotem. (…)

„Kurier Szczeciński” z dnia 10 stycznia 1953 r.

Kto wreszcie rozbierze teatr-widmo?

Nie po raz pierwszy poruszamy sprawę rozbiórki na wpół rozwalonego b. teatru przy placu Żołnierza Polskiego.

Zarówno względy bezpieczeństwa publicznego, jak również kwestia konieczności otwarcia panoramy na port i zamek naglą do jak najszybszego zlikwidowania pozostałości murów teatru – zawalidrogi.

O ile nam wiadomo budynek ten zgodnie z projektem zabudowy miasta nigdy nie będzie mógł być pozostawiony i odbudowany na swoim miejscu, a cegła narażona na wpływy atmosferyczne z roku na rok traci na swej wartości – podczas gdy warszawskie MDM czy Szczecińska Dzielnica Mieszkaniowa będą potrzebowały jej pilnie.

Jesteśmy przekonani, że miarodajne czynniki przekonają się o konieczności natychmiastowej rozbiórki teatru – podobnie jak to miało miejsce w swoim czasie z b. Urzędem Zatrudnienia, stojącym w poprzek arterii nadodrzańskiej.

„Kurier Szczeciński” z dnia 28 stycznia 1953 r.

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Karol
2021-03-06 17:26:00
O losach teatru przesądziły nie wizje. tylko brak pieniędzy,
@szczeciniak
2021-03-02 21:17:39
76 lat Kurier skończy w październiku 2021 r., więc jeszcze 75.
szczeciniak
2021-03-02 15:26:35
Może nazwę tej rubryki zmienicie, czy ja liczyć nie umiem? 75 lat ciągle macie???
Czytelnik
2021-03-02 11:22:10
@Karol To Zaremba wymyslil wizerunek Szczecina bez teatru. Jego nastepca wykonał zalecenie Zaremby.
Karol
2021-03-01 10:16:00
A mówili, że za rozbiórkę teatru odpowiada prezydent Piotr Zaremba. Tenże przestał być prezydentem w 1950 r.
Ciekawostka
2021-03-01 10:13:01
Most Sobieskiego czyli most Długi. Dlaczego nazwa Sobieskiego się nie obroniła?

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA