Czwartek, 21 listopada 2024 r. 
REKLAMA

Szczepienia 70+. Powtórka z rozrywki

Data publikacji: 22 stycznia 2021 r. 14:40
Ostatnia aktualizacja: 22 stycznia 2021 r. 20:14
Szczepienia 70+. Powtórka z rozrywki
Fot. SPSK-2 w Szczecinie  

Godziny spędzone ze słuchawką przy uchu albo czekanie w kolejce przed przychodnią – tak wyglądała w piątek (22 stycznia) rejestracja na szczepienia przeciwko COVID-19 osób, które ukończyły 70 rok życia. Mieliśmy więc powtórkę z rozrywki sprzed tygodnia, kiedy ruszyła rejestracja seniorów po osiemdziesiątce. Różnica między nimi była tylko jedna: 15 stycznia większość zainteresowanych mimo wszystko się zapisała. 22 stycznia takie szczęście mają tylko nieliczni.

Szczepienia populacyjne w kraju tak naprawdę jeszcze się nie zaczęły – ruszą dopiero 25 stycznia. Obecnie trawa rejestracja osób, które mają być zaszczepione najwcześniej, czyli seniorów. I właśnie ten etap budzi największe emocje. To wygląda jak ruletka – kto ma szczęście, ten się zarejestruje.

- To mi przypomina czasy, kiedy kupowałem bilety na koncert „Metaliki” - mówi pan Adrian. - Sprzedaż przez internet ruszyła wtedy o północy i kto pierwszy, ten lepszy. Podobnie jest teraz ze szczepieniami. Z tym, że bilety na koncert kupowali ludzie młodzi, a na szczepienia mają się rejestrować osoby w podeszłym wieku. Pomagałem swojej babci. Sama, by sobie nie dała rady.

Droga przez mękę

Dlatego, co można było przewidzieć, seniorzy najczęściej wybierają pozostałe metody rejestracji: przez telefon albo osobiście, w wybranym punkcie szczepień. Ale to też wcale nie jest łatwe. Po pierwsze, dzwonienie do przychodni nie ma już sensu, bo większość z nich już nie rejestruje na szczepienia – z powodu wyczerpania terminów (NFZ gwarantuje dostawy szczepionek jedynie do 31 marca, a że każdy punkt otrzyma najwyżej 30 dawek tygodniowo, to listy chętnych do zaszczepienia są już zamknięte).

Pozostaje infolinia: 989. Ale to, jak się okazuje, też jest droga przez mękę.

- Trzeba mieć wyjątkową cierpliwość – podkreśla nasz Czytelnik. - Przez dwie i pół godziny rejestrowałem swoją teściową. Wiem, co to znaczy.

Ponad 40 prób

Pan Adam pierwszy raz wykręcił numer infolinii jeszcze przed godz. 6, okazało się, że trwały jakieś prace techniczne. Po szóstej przeprowadził, jak twierdzi, ponad 40 prób. Za każdym razem po krótkim sygnale włączała się sekretarka informując, że linia jest zajęta, że nie ma takiego numeru, lub że połączenie nie może być zrealizowane.

- Kiedy wreszcie przeszedłem ten etap, musiałem kilka razy wysłuchać informacje o RODO, a potem o różnych sposobach rejestracji - opowiada.

Potem było wciskanie na klawiaturze telefonu numerów łączących z rejestratorką i wbicie nr PESEL.

- I kiedy to wszystko przeszedłem, usłyszałem, że jestem trzydziesty w kolejce - mówi. - Aby sobie darować ponowne przechodzenie przez te wszystkie etapy łączenia, postanowiłem poczekać na swoją kolej. Nic z tego. Po kilku minutach słuchania muzyczki zerwało połączenie.

Kolejki przed przychodniami

Nasz Czytelnik zarejestrował panią Halinę na 20 marca. Zostanie zaszczepiona w hali Netto Arena przy ul. Szafera 3/5/7.

- Jestem przekonany, że mama sama by się nie zarejestrowała - zapewnia.

To m.in. dlatego seniorzy próbują się rejestrować osobiście - przed przychodniami tworzą się więc kolejki chętnych. Wielu z nich stoi na próżno, bo przychodnie zamknęły już listy szczepień, a rezerwowych list na razie nie tworzą. Na dodatek czekający sporo ryzykują – w kolejce przecież mogą się zakazić. 

Problemy z rejestracją są nie tylko w Szczecinie.

- Próbowałem zarejestrować rodziców mieszkających w Kołobrzegu – twierdzi pan Andrzej. - Pod numer 989 dodzwoniłem się po kilkunastu próbach. Koordynatorka powiedziała mi, że nie ma wolnych terminów do 31 marca. Kiedy zasugerowałem, że mogę rodziców zawieźć do punktu szczepień gdzieś w pobliżu, usłyszałem, że w tamtym regionie nie ma nic, ani w Koszalinie, ani w Białogardzie… Znalazła w Szczecinie, w Netto Arena – denerwuje się nasz rozmówca. - Zapowiadali, że można będzie samemu wybrać termin szczepień i miejsce - punkt blisko domu. W rzeczywistości będę jechał 130 kilometrów w jedną stronę i jeszcze się cieszę, że w ogóle ich zarejestrowałem.

Michał Dworczyk, pełnomocnik rządu ds. szczepień, przyznał w piątek, że kłopoty z rejestracją są. Tłumaczy to ogromnym zainteresowaniem.

- Część osób rzeczywiście nie może się dodzwonić na infolinię, ale w szczytowym momencie mieliśmy 300 tysięcy dzwoniących na minutę! – zaznaczył.

Przez pierwsze półtorej godziny od uruchomienia zapisów, za pośrednictwem internetu i infolinii zarejestrowało się ponad 66 tys. osób.

Dodatkowy kanał rejestracji

Z powodu tych utrudnień, rząd uruchomił dodatkowy kanał rejestracji, za pomocą SMS – trzeba wysłać wiadomość o treści „SZCZEPIMY SIE” na numer 664 908 556. W odpowiedzi otrzymamy prośbę o podanie nr PESEL i kodu pocztowego miejsca zamieszkania. Jeśli w systemie rejestracji nie będzie wolnych terminów, do wszystkich osób które wyślą SMS, oddzwoni infolinia w momencie uruchomienia nowych terminów szczepień.

Program szczepień rozpoczyna się w Polsce w poniedziałek (25 stycznia). Przed wyznaczonym dniem, pacjent otrzyma SMS z podanym adresem miejsca szczepienia i przypomnieniem terminu. Każdy zarejestrowany powinien tę wiadomość uważnie przeczytać – szczególnie osoby, które się zapisały na szczepienie do szczecińskiego Szpitala Klinicznego nr 2 na Pomorzanach. Jak już pisaliśmy w „Kurierze”, osoby te będą szczepione w hali widowiskowo-sportowej Netto Arena na os. Zawadzkiego – działa tam obecnie szpital tymczasowy (na razie nie przyjmuje pacjentów z SARS-CoV-2; jest przygotowany i czeka w rezerwie).    

Przypomnijmy. Choć emocje z rejestracją sięgają zenitu, szczepienia w Polsce dopiero się rozpoczynają (szczepienia, które trwają od 27 grudnia dotyczą osób z tzw. grupy zerowej, czyli pracowników medycznych). Zgodnie z planem, w pierwszym etapie szczepień znaleźli się m.in. seniorzy, nauczyciele, służy mundurowe i prokuratorzy (w tej kolejności). Potem szczepieniom będą się mogły poddać osoby zakwalifikowane do drugiej grupy. Jednak wbrew wcześniejszym planom, z powodu opóźnień w dostawach szczepionek przez firmę Pfizer, harmonogram szczepień w Polsce i w całej Europie został zmodyfikowany, tzn. proces szczepień spowolniony.

Leszek Wójcik

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

SromotnikBezwstydny
2021-01-24 11:08:09
Ja zarejestrowałem sie w Przychodni Portowej.Wykonałem 7-10 prób., sieć Nju Mobile informowała uprzejmie:" Twój rozmówca prowadzi rozmowę, zadzwoń pózniej, powiadomimy Cię, gdy będzie wolny.". Powiadomili. Zapisałem się bez problemu.O co ten raban???
Senior 75 +
2021-01-22 20:05:04
Swinie (tak,tak) sa rowniez w Szczecinie i pchaja sie do koryta jak Miler z rodzina, Umerowie z Humerami i inni watszawscy celebryci od Jandy. A okreslenie nie jest hejtem tylo zaczerpniete z "Folwarku zwierzecego"G.Orwella - Wszystkie zwierzeta sa rowne tylko swinie najrowniejsze". A 'propos , za prawde nikt nie powinien czuc sie ibrazony
było tak
2021-01-22 18:19:59
dzwonienie z sieci Plusa od razu wywalało przed jakimkolwiek sygnałem, dzwonienie z Orange dawało komunikat : 'w tej chwili nie możemy zrealizować połączenia', a jak było w innych sieciach?
@emerytka
2021-01-22 16:52:11
Dane potrzebne do wyborów mają samorządy nie rząd.Szczepienie nie jest obowiązkowe dlatego wysyłać do wszystkich termin szczepień jest bez sensu.Za to wielki sens ma wykorzystanie Internetowego konta pacjenta.Załóż sobie i nie musisz nigdzie iść ani dzwonić.We wtorek ci tak strasznie niecoerpliwi już się wyładują i spokojnie dodzwoni się każdy od razu
Emerytka
2021-01-22 16:32:10
Bałagan jest dlatego, że Zarządzający szczepieniami nie chcą wykorzystać posiadanej wiedzy. Mają wszystko: pesele, wiek, adresy, płeć. Wystarczy tylko z tych danych korzystać tak jak przy wyborach. Zrobić listy w zależności od wieku oraz uprawnień (dializowani, choroby nowotworowe) i rozesłać zaproszenia na szczepienia z wyznaczonym terminem i punktem szczepień stosownie do miejsca zamieszkania. Podać nr telefonu pod który należy zgłosić rezygnację ze szczepienia. I nie było by narażania starych ludzi na wielogodzinne stykanie się z innymi seniorami w kolejkach lub nerwy przy telefonie.
Krysia
2021-01-22 16:20:45
Pani Jandzu mogę wziąć też rodzinę i kolegów?W dymplomacji robią takie ambasdory
k....k12
2021-01-22 15:40:19
Cyt: ,,Trzeba mieć wyjątkową cierpliwość - podkreśla nasz czytelnik.- Przez dwie i pół godziny rejestrowałem swoją teściową. Wiem co to znaczy.'' Jasne, że wiesz.... ale z teściową ci tak łatwo nie pójdzie. Cyt ,,Na dodatek czekający sporo ryzykują''- no ba,
Mateusz
2021-01-22 15:36:57
Ten opis nic nie wnosi do wyjaśnienia sprawy.Przecież oczywiste jest że jak dzwoni 0,3 mln osób na minutę to zatkają system.Szczepionek jest mało bo UE i producent tak realizują dostawy.W końcu na każdego przyjdzie kolej.Zarejestrowałem 80+ po 1 połączeniu 3 dni po rozppczęciu akcji.Wszystko poszło OK.Warto napisać o rzeczywistych przyczynach tłoku.Zaszczepisz się po prostu 3 tygodnie póżniej i tyle.Jak za komuny tworzenie chaosu i paniki.Redakcja powinna to naswietlić w sposób przystępny a nie opierając się na relacji jednej z wielu osób ktore chcą się zaszczepić przed innymi jako pierwsze.
Joozek
2021-01-22 15:23:35
Skończy się tak, że przed wakacjami "pandemia" sama wygaśnie a Rząd Najjaśniejszej ogłosi wielkie zwycięstwo ... a niech im będzie. Obym się nie pomylił.
Jandzia
2021-01-22 15:01:38
Pani Krysiu. Mam dla Pani szczepionkę spod lady , proszę przyjechać .

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA