Wtorek, 26 listopada 2024 r. 
REKLAMA

Strefa Czystego Transportu podzieliła radnych

Data publikacji: 26 listopada 2024 r. 14:25
Ostatnia aktualizacja: 26 listopada 2024 r. 14:43
Strefa Czystego Transportu podzieliła radnych
We wtorek w sali sesyjnej Rady Miasta nie brakowało emocji. Fot. Dariusz Gorajski  

Podczas wtorkowej sesji Rady Miasta Szczecin radni Koalicji Obywatelskiej oskarżali radnych Prawa i Sprawiedliwości o "populizm", a PiS w odpowiedzi zarzucił KO, że uprawia "prymitywną demagogię". Te emocje rozpaliła Strefa Czystego Transportu. 

Strefa Czystego Transportu ma być wprowadzona od 1 stycznia 2026 roku. Jest niezbędna, aby Szczecin dostał dofinansowanie 8 nowych tramwajów z Krajowego Planu Odbudowy. Nie zawiera jednak szczegółów, jak SCT ma w naszym mieście wyglądać, co podkreślał zastępca prezydenta Szczecina Michał Przepiera. 

- Strefa budzi niepokój mieszkańców. Wsłuchując się jako klub PiS w głosy mieszkańców, też mamy wątpliwości co do tego projektu - mówił Krzysztof Romianowski, przewodniczący klubu PiS. - Co do zasady, strefa może być problemem dla przedsiębiorców i uboższych mieszkańców. Rząd nam wprowadza strefy, bo one są elementem Zielonego Ładu. Kiedy rządziło Prawo i Sprawiedliwość, setki milionów spływały na przykład na torową rewolucję, a nie musieliśmy ograniczać swobód obywatelskich. W pewnym sensie SCT jest ograniczeniem swobód obywatelskich. 

- Mamy dwa rozwiązanie. Jedno: populistyczne, z kłamliwą narracją, siejące dezinformację, lub drugie: mające na celu odpowiedzialne zarządzanie miastem, pozyskanie środków zewnętrznych na zakup tramwajów - ripostował Wojciech Dorżynkiewicz z KO. - Możemy straszyć mieszkańców, że ograniczamy im wolność, zabraniamy im korzystania z samochodów w centrum miasta bez żadnego powodu. Albo możemy zadać pytanie: czy chcemy, aby ulicami Szczecina jeździły blisko 30-letnie auta? (...) To nieprawda, że strefa budzi niepokój mieszkańców. To państwo z populistycznych powodów próbujecie go wzniecić. 

Uchwała o SCT przeszła. 

Radni zdecydowali też o podwyższeniu czynszu w mieszkaniach komunalnych o 10 proc. (PiS postulował 5 proc.). Wedle władz miasta ta podwyżka i tak jest mniejsza, niż mogłaby być. Wojewoda zachodniopomorski ogłosił bowiem, że tak zwany koszt odtworzenia 1 metra kwadratowego, od którego zależy czynsz, wzrósł aż o 49 proc. - nowym najemcom groziłoby, że o tyle więcej płaciliby za mieszkania. 10 proc. podwyżki dla wszystkich jest zdaniem urzędników bardziej sprawiedliwe. Piotr Kęsik z Koalicji Samorządowej Piotra Krzystka stwierdził, że były wojewoda, Zbigniew Bogucki z Prawa i Sprawiedliwości, zaniżał koszt odtworzenia.  

Dyskusję wywołała także uchwała o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Dąbie Chorwacka” w Szczecinie. Przegłosowano jej drugi wariant, przeciwko czemu w imieniu mieszkańców protestowała Helena Freino. Jak mówiła, nowe zapisy nie gwarantują tego, że zieleń w tym miejscu będzie chroniona w takim zakresie, na jakim zależy mieszkańcom. Wyraziła obawę, że mieszkańcy zostaną "wystrychnięci na dudka". Zwróciła uwagę, że uzasadnienie w nowej uchwale jest inne niż w pierwotnym projekcie. Wsparli ją radni PiS. 

- Mieszkańcy przyszli do nas z obywatelską inicjatywą uchwałodawczą, która mówiła o tym, że chcą przystąpienia do planu "Dąbie Chorwacka". Mają to - odpowiedział Andrzej Radziwinowicz z KO. - To, że uzasadnienie jest inne, nie jest ważne, bo ono nie obliguje nas do niczego. Mieszkańcy powiedzieli o 10 proc. wskaźniku zabudowy. Czy nie zawarliśmy tego w uzasadnieniu - zmniejszenia wskaźnika zabudowy? Powiedzieli, że chcą więcej zieleni. Czy nie ma mowy o nowych nieprzekraczalnych liniach zabudowy? Wszystko to jest w projekcie. ©℗

(as) 

Więcej na ten temat w środowym „Kurierze Szczecińskim” i eKurierze z 27 listopada 2024 r.
REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Arek
2024-11-26 15:05:04
Syf i brud na ulicach a oni debatują nad strefą czystego powietrza. To raczej kupa śmiechu. Chcą aby się uśmiechać.
Wolny Szczecin
2024-11-26 14:50:47
Głosujcie dalej na partie polityczne, a nie na ludzi i ich wizję Szczecina. Nie ma to jak sprzedać się za dotację na tramwaje, brawo !! Nasze miasto posiada najbardziej nielogiczną politykę reorganizacji ruchu miejskiego. Jak widzę kolejne projekty powiązane z dofinansowaniem czegoś w zamian za "dziurę w płocie", to opadają ręce i... Już teraz dołączamy do elity najbardziej zakorkowanych miast w Polsce, stwórzmy jeszcze strefy zero emisyjne czyli strefy z zakazem dla ruchu 98 procent poj. w SZ.
Stary zgred
2024-11-26 14:36:12
Proszę popatrzeć na miejsca parkingowe. I co widać?. Widać czarne plamy po olejach z silnika na każdym miejscu. Kto te samochody dopuszcza na przeglądach?. A tak przy okazji. Obok jest artykuł o menelach palących śmieci w Szczecinie na garażach. I co?. Im wolno bo nikt ich nie karze.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA