Oferty cenowe w przetargu na budowę obwodnicy Mierzyna w ciągu drogi krajowej nr 10 zostały otwarte. W postępowaniu wzięło udział 10 wykonawców, a zadeklarowane kwoty wynoszą od 139,9 do 227,2 mln zł.
- Złożone oferty będą teraz sprawdzane, aby wybrać najkorzystniejszą. Jest to wspólna inwestycja GDDKiA i Miasta Szczecin. Nowa droga zapewni odpowiedni dojazd do Zachodniej Obwodnicy Szczecina (ZOS) w ciągu S6, która obecnie również jest w trakcie przetargu - informuje Mateusz Grzeszczuk z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Szczecinie.
Nowa droga o długości 4,64 km w połowie będzie przebiegała na terenie Szczecina. W związku z tym inwestycja musi być prowadzona wspólnie przez GDDKiA i samorząd. W 2022 r. podpisane zostało porozumienie dotyczące prac przygotowawczych, na podstawie których został przygotowany projekt budowlany. Dokumentacja dla drogi była gotowa w ubiegłym roku, co pozwoliło na rozpoczęcie procedury uzyskiwania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Na początku tego roku GDDKiA podpisała porozumienie z Miastem Szczecin obejmujące etap robót budowlanych. Zapisano w nim, że każda ze stron będzie ponosiła koszty prac na swoim terenie. W marcu tego roku Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję ZRID dla całej trasy.
- Inwestycja będzie realizowana w systemie "Buduj". Roboty będą mogły ruszyć wkrótce po podpisaniu umowy z wykonawcą, co powinno nastąpić jeszcze w tym roku. Zakończenie inwestycji planujemy w 2028 r. - relacjonuje Mateusz Grzeszczuk.
Obecnie DK10, wychodząca ze Szczecina w stronę granicy polsko-niemieckiej, przebiega przez gęsto zabudowany Mierzyn. Na drodze codziennie, w godzinach szczytu, tworzą się korki. Na połączeniu DK10 z Zachodnią Obwodnicą Szczecina powstanie węzeł Szczecin Zachód, który będzie jednym z głównych połączeń z centrum Szczecina.
Biegnąca obecnie przez Mierzyn DK10 nie byłaby w stanie obsłużyć dodatkowego ruchu, dlatego potrzebny jest nowy przebieg tej drogi. Zapewni on właściwy dojazd do ekspresowej obwodnicy Szczecina. Początkiem drogi od strony Szczecina będzie skrzyżowanie na końcu ulicy Ku Słońcu w rejonie istniejącego centrum handlowego. Ten początkowy fragment, o długości ponad 200 m, to teren Miasta Szczecin. Dalej trasa będzie biegła w kierunku północnym, do połączenia ulic Topolowej i Łukasińskiego. Za ten odcinek o długości ok. 1,2 km będzie odpowiedzialna GDDKiA. Następnie droga ponownie wejdzie na teren Szczecina i będzie biegła w kierunku zachodnim, przechodząc częściowo przez teren ogródków działkowych. Po ok. 2,1 km trasa opuści teren miasta. Dalej nowa DK10 po pokonaniu ok. 1,3 km dotrze do węzła Szczecin Zachód (Dołuje). Za ten ostatni fragment również odpowiada GDDKiA.
(k)