Czwartek, 21 listopada 2024 r. 
REKLAMA

Bursztynowy Pierścień 2021/2022. Wybieramy spektakl i artystę sezonu [GALERIA]

Data publikacji: 25 listopada 2022 r. 11:12
Ostatnia aktualizacja: 25 listopada 2022 r. 19:49
Bursztynowy Pierścień 2021/2022. Wybieramy spektakl i artystę sezonu
„Akompaniator” Fot. Karolina NOWACZYK  

Przed nami ostatnie dni głosowania w plebiscycie Bursztynowy Pierścień. Zachęcamy publiczność do oddawania głosów na ulubione spektakle i aktorów szczecińskich teatrów. Można to zrobić jedynie do najbliższego poniedziałku, 28 listopada.

Tydzień temu zaprezentowaliśmy artystów wybranych do finału za najlepsze kreacje aktorskie sezonu 2021/2022. Dziś opisujemy finałowe spektakle. Obie listy są wynikiem głosowania naszych Czytelników. Głosowanie trwa nadal. Teraz widzowie – za pomocą kuponów i SMS-ów – wybierają ostatecznych zwycięzców. Przedstawienia finałowe prezentujemy w kolejności alfabetycznej.

„Akompaniator” (reż. Zurab Pirveli)

Monodram w wykonaniu Olka Różanka prezentowany jest na scenie Willi Lentza. Spektakl ukazuje dążenia człowieka, który za wszelką cenę i rozmaitymi środkami stara się zyskać popularność. Zaczyna się tak: zamiast koncertu wielkiego gwiazdora na scenie pojawia się akompaniator… Sztuka obnaża współczesne zachowania społeczne oparte na pogoni za sensacją.

„Anna K.” (reż. Tatiana Malinowska-Tyszkiewicz)

Spektakl przygotowany przez Teatr Nie Ma wystawiany jest na scenie przy ul. Szwoleżerów 18A. Tytułowa Anna K. mówi: „Ja jestem zawsze ta sama, ale we mnie jest druga i ja lękam się jej. Ona pokochała tamtego i ja chciałam cię znienawidzić, ale nie mogłam zapomnieć o tamtej, która była najpierw. Tamta to nie ja”.

„Chwila nieuwagi” (reż. i oprac. muz. Tomasz Obara)

Pełna zwrotów akcji farsa grana w Teatrze Polskim. Jej bohaterem jest neurotyczny i nudny księgowy, całkowicie oddany swojej pracy, uporządkowany i bez życia towarzyskiego. Wystarczy jednak tytułowa chwila nieuwagi, aby jego poukładane życie wywróciło się do góry nogami. Bohater wplątuje się w aferę z rosyjską mafią w tle. W jego mieszkaniu pojawia się tajemniczy nieznajomy, którego nie może się pozbyć, policja nie reaguje, a skromna dotychczas sekretarka staje się dość natarczywa…

„Dzikie łabędzie” (scen. i reż. Karolina Okurowska-Wabnic)

Spektakl dla najmłodszych widzów Teatru Lalek „Pleciuga” opowiada historię pięcioletniej Elizy. Dziewczynka czuje się osamotniona: Tata jest mało zainteresowany jej sprawami, macocha zła, a jedenastu jej braci nagle odeszło z domu bez słowa pożegnania. Eliza za wszelką cenę pragnie ich odnaleźć, więc wyrusza w wędrówkę. To uwspółcześniona, luźna adaptacja znanej baśni H.Ch. Andersena, która mówi o wytrwałości w dążeniu do celu, miłości, odwadze i uczuciach.

„Edukacja seksualna” (scen. i reż. Michał Buszewicz)

Wielobarwny spektakl Teatru Współczesnego. Porusza ważne, czasem tabuizowane, tematy. W sposób subtelny, choć bez ogródek, a chwilami zabawnie opowiada o pierwszych doświadczeniach seksualności. Dzielą się nimi różni bohaterowie. To przedstawienie odważne, lecz nieprzekraczające granicy dobrego smaku.

„My Fair Lady” (reż. Jakub Szydłowski)

Musical wystawiany na scenie Opery na Zamku. W rozśpiewanej i roztańczonej formie opowiada historię angielskiego egocentrycznego profesora Higginsa z punktu widzenia trzech kobiet: jego matki, gospodyni i uczennicy Elizy Doolittle. Spektakl utrzymany częściowo w realiach Londynu początku XX w. oparty jest na dramacie „Pigmalion” G.B. Shawa. Profesor zakłada się z przyjacielem, że w ciągu sześciu miesięcy biedną kwiaciarkę Elizę zamieni w damę. Uczy więc dziewczynę prawidłowej wymowy i towarzyskiej ogłady.

„My i krasnoludki” (reż. Magdalena Miklasz)

Przedstawienie Teatru Lalek „Pleciuga” to pełna humoru opowieść dla najmłodszych widzów. Mówi o sile wyobraźni w chwili zwątpienia i kryzysu. Ukazuje też pracę aktorów od kulis. Monotonne przygotowania do spektaklu „Sierotka Marysia i krasnoludki” zyskują nagle na atrakcyjności dzięki pojawieniu się niespodziewanych gości. Spektakl powstał na podstawie sztuki Jana Wilkowskiego.

„Odlot” (reż. Anna Augustynowicz)

Spektakl Teatru Współczesnego przedstawia historię pasażerek i pasażerów Sławnych Linii Lotniczych „Dawne Bohatery”, którzy wznoszą się w niebo. Nie jest on jednak tylko relacją z podniebnej podróży, lecz opowieścią o narodowym stanie ducha po katastrofie smoleńskiej i zbiorowych koszmarach z ostatnich lat. W sztuce przenikają się traumy narodowe i literatura poetów polskiego romantyzmu. Nowatorska forma opowieści wprowadza odbiorcę w przestrzeń teatru książki wyzwolonej z wszelkich konwencji, w duchu liberatury, w myśl nowego nurtu awangardy literackiej stworzonego przez Zenona Fajfera.

„Raz gdy chciałem być…” (reż. Michał Janicki)

Monodram w Teatrze Kameralnym – Wieczór Michała Janickiego, który występuje w podwójnej roli: autora i aktora. Spektakl inspirowany jest opowiadaniem „Raz gdy chciałem być…”. Ukazuje on współczesne realia miejscami zabawne, chwilami refleksyjne. To naszpikowana celnymi uwagami, czasem uszczypliwa krytyka dzisiejszego świata teatru, kina i telewizji.

„Wiarołomna” (reż. Hana Umeda)

Spektakl grany w Teatrze Współczesnym to autobiograficzne rozliczenie reżyserki Hany Umedy z doświadczeniem religijności ukształtowanej przez Ruch Rodzin Nazaretańskich. Ta wspólnota maryjna działająca w ramach Kościoła katolickiego kładzie szczególny nacisk na posłuszeństwo i mistyczne zjednoczenie z Bogiem. Spektakl-performance ukazuje problem utraty wiary, a co za tym idzie apostazji, czyli publicznego wystąpienia z Kościoła.

Co można zobaczyć?

Dwa spośród spektakli, które znalazły się w finale, można obejrzeć w ten weekend na scenach szczecińskich teatrów. W Teatrze Kameralnym w piątek 25 listopada zobaczyć można finałowy monodram Michała Janickiego „Raz gdy chciałem być…”. Przedstawienie dla dzieci „Dzikie łabędzie” oparte na motywach baśni H.Ch. Andersena w piątek 25 listopada i niedzielę 27 listopada będzie wystawiane w Teatrze Lalek „Pleciuga”.

Ostatnie chwile głosowania

W ciągu najbliższych dni widzowie za pomocą oddawanych przez siebie głosów wybiorą zwycięzców: aktorkę/aktora i spektakl. Głosować można do 28 listopada.

Jury natomiast nagrodzi zwycięzców w tych samych kategoriach oraz – zgodnie z tradycją i regulaminem – wręczy dwie dodatkowe nagrody: Srebrną Ostrogę dla wschodzącego talentu artystycznego oraz Wielką Nagrodę Jury.

W trwającym do poniedziałku finałowym etapie plebiscytu Bursztynowy Pierścień widzowie wybiorą swój ulubiony spektakl i artystę sezonu spośród grona finalistów. Prezentujemy dwie listy: 10 spektakli oraz 10 kreacji aktorek i aktorów. Każdy tytuł spektaklu i nazwisko aktora opatrzone są symbolem, który należy wpisać w treść SMS-a, a następnie wysłać pod numer 7248. Koszt jednej wiadomości – 2,46 zł z VAT-em.

Ponadto nasi Czytelnicy mogą głosować, wypełniając zamieszczony w „Kurierze” kupon, który można wrzucić do skrzynki umieszczonej na budynku przy wejściu do redakcji lub wysłać pocztą pod adres: „Kurier Szczeciński”, pl. Hołdu Pruskiego 8, 70-550 Szczecin.

Zwycięzcy – najlepszy spektakl i najlepszy odtwórca scenicznej kreacji – wybrani głosami Czytelników zostaną uhonorowani statuetkami Bursztynowy Pierścień. Uroczystość ich wręczenia odbędzie się podczas gali 5 grudnia. ©℗

Elżbieta KUBERA

REKLAMA
REKLAMA

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA