Na wieczną wachtę odszedł 2 lutego kapitan żeglugi wielkiej Jan Zygmunt Prüffer – zasłużony człowiek morza, w przeszłości m.in. pilot morski, a także dziekan Wydziału Nawigacyjnego Wyższej Szkoły Morskiej w Szczecinie.
Urodził się 14 listopada 1931 r. w Warszawie. Należał do Związku Harcerstwa Polskiego. W czasie powstania warszawskiego został wywieziony na roboty przymusowe do Niemiec, do kwietnia 1945 r. pracował tam na kolei. Po powrocie do Polski kontynuował naukę najpierw w gimnazjum krakowskim, potem warszawskim. W 1947 r. zdał małą maturę w Gimnazjum im. Stefana Batorego, a w 1948 został przyjęty do Szkoły Jungów w Państwowym Centrum Wychowania Morskiego. Po jej ukończeniu i pomyślnym złożeniu egzaminów wstępnych, 4 września 1949 r. rozpoczął naukę na Wydziale Nawigacyjnym Państwowej Szkoły Morskiej w Szczecinie. Praktyki morskie odbył na „Darze Pomorza” i na „Zewie Morza”. Był prymusem swojego rocznika. Później pracował w szkolnictwie morskim.
Pod koniec 1953 r. był zatrudniony w rezerwie Polskiej Żeglugi Morskiej, ale nie otrzymał zezwolenia na pracę na statkach morskich. Opinia służb bezpieczeństwa zamknęła mu wówczas możliwość zatrudnienia w PŻM i PLO. W latach 1954–1970 pracował w pilotażu Zarządu Portu Szczecin–Świnoujście, następnie w reaktywowanej w 1963 r. PSM, przekształconej w 1969 w Wyższą Szkołę Morską w Szczecinie. Ukończył też studia na Wydziale Prawa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Na początku lat 70. był dziekanem wydziału nawigacyjnego WSM.
Dyplom kapitana żeglugi wielkiej uzyskał w 1972 r., a pierwszym statkiem, którym dowodził, w 1973 r., były „Katowice”. Od 1973 do 1996 r. pracował w PŻM. W 1979 r. otrzymał angaż na stanowisko dyrektora Liceum Morskiego w Szczecinie. Dyrektor naczelny PŻM Ryszard Karger na ten sam okres zaokrętował go jako kapitana na m/s „Kapitan K. Maciejewicz”, na którym wówczas znajdowało się liceum kształcące marynarzy dla polskich armatorów. W 1981 r. kpt. Prüffer odprowadzał ten statek na złomowanie. Przez ponad ćwierć wieku pracy u szczecińskiego armatora cieszył się jego najlepszą opinią. Ze statków, którymi dowodził, szczególnie wspominał „Powstańca Warszawskiego”. Nadzorował budowę tego masowca w Stoczni Szczecińskiej, a przez rok był jego pierwszym kapitanem.
Przez prawie 30 lat (1968–1995) pełnił funkcję ławnika Izby Morskiej w Szczecinie i przez jedną kadencję ławnika w Odwoławczej Izbie Morskiej w Gdańsku. Był członkiem Klubu Kapitanów Żeglugi Wielkiej w Szczecinie i stałym współpracownikiem Pracowni Historii Akademii Morskiej.
Od 1983 r. należał do Klubu Powstańców Warszawskich w Szczecinie. W 2004 r., na zaproszenie ówczesnego prezydenta Warszawy Lecha Kaczyńskiego, uczestniczył w pracach Narodowego Komitetu Obchodów 60. Rocznicy Wybuchu Powstania Warszawskiego. Był jedynym reprezentantem kadr morskich RP w tym gremium.
Należał do wytrawnych brydżystów. Zarząd Główny Polskiego Związku Brydża Sportowego w 1958 r. podjął uchwałę o nadaniu mu tytułu „Asa Brydżowego”. W I Olimpiadzie Brydżowej w 1961 r. para szczecińska Edward Banasiński i Jan Prüffer w klasyfikacji światowej znalazła się na 14. miejscu, w europejskiej na 11., a w Polsce na 1.
(ek)