Internet jest przestrzenią do zdobywania klientów zarówno dla biznesów prowadzonych online, jak i tych działających stacjonarnie, na przykład kawiarni, salonów kosmetycznych czy mechaników. Jego podstawową zaletę stanowi to, że można przez niego dotrzeć do precyzyjnie dobranej grupy osób, które faktycznie będą zainteresowaną daną ofertą. Jest to duża przewaga nad reklamami w radiu czy prasie, gdzie trafiamy do przypadkowych odbiorców, z których może zaledwie promil skusi się na zakup produktu czy skorzystanie z usług danej marki. W jaki sposób pozyskiwać klientów z sieci? Jedną z najskuteczniejszych dróg jest pozycjonowanie stron internetowych.
Pozycjonowanie stron - na czym polega?
Pozycjonowanie stron internetowych - np. firm ze Szczecina - to proces, który ma doprowadzić do tego, żeby dana strona internetowa wyświetlała się na wysokich pozycjach w wyszukiwarkach na jak najwięcej zapytań wpisywanych przez internautów. Dzięki temu większa liczba odbiorców, którzy szukają produktów lub usług w sieci, trafia właśnie na tę witrynę, a to z kolei prowadzi do pozyskiwania większej liczby klientów. Bardzo istotny w pozycjonowaniu stron jest dobór odpowiednich fraz kluczowych, czyli haseł, na których będziemy budować widoczność witryny. Muszą one być stosunkowo często wyszukiwane przez odbiorców, dopasowane do oferty marki, ale przy tym na tyle precyzyjne, by prawdopodobieństwo, że wyszukujący je internauta skorzysta z oferty, było możliwie duże. Przy tym jednak trzeba zachować zdrowy balans pomiędzy potencjałem a konkurencyjnością fraz.
Dobór odpowiednich słów kluczowych to jednak dopiero początek złożonego procesu pozycjonowania stron internetowych. Obejmuje on mnóstwo działań, które dzielimy na on-site i off-site SEO.
On-site SEO
On-site SEO to, jak sama nazwa wskazuje, wszystkie działania wykonywane w obrębie pozycjonowanej strony. Ich efektem ma być jak najlepsza optymalizacja witryny pod wyszukiwarki internetowe. Każda wyszukiwarka (Google, Bing, Yandex itp.) ma swój algorytm oceniający wszystkie dostępne w sieci strony internetowe. Sprawdza on witryny pod względem szybkości ładowania, użyteczności dla odbiorcy, jakości tekstów i wielu innych czynników. Kiedy użytkownik wpisuje zapytanie do wyszukiwarki, ta serwuje mu w pierwszej kolejności te strony, które zyskały najwyższą ocenę i najlepiej pasują do wyszukiwanego hasła. Dlatego, aby poprawić pozycję strony, trzeba dostosować ją do wymogów algorytmów. W tym celu stosuje się między innymi takie działania jak:
- dodawanie na stronę tekstów nasyconych frazami kluczowymi,
- formatowanie tekstów, aby były czytelne i łatwe do przyswojenia dla użytkownika (np. dodawanie nagłówków, wypunktowań, dzielenie na akapity),
- wprowadzanie zmian w kodzie, które przyspieszają działanie strony,
- przebudowa menu pod kątem użyteczności dla odbiorcy,
- dodawanie znaczników meta title, meta description, opisów alternatywnych do zdjęć,
- wdrażanie przekierowań w celu unikania duplikatów treści,
- pozbywanie się błędów 404,
- tworzenie linkowania wewnętrznego (wstawianie linków, dzięki którym użytkownik może łatwo przechodzić na inne podstrony danej witryny).
Pozycjonowanie stron internetowych może przebiegać jednak nieco inaczej w różnych przypadkach, a zakres działań dobiera się indywidualnie do danej witryny po przeprowadzeniu audytu.
Off-site SEO
Off-site SEO to z kolei działania, które podejmujemy poza witryną, którą pozycjonujemy. Polegają one na pozyskiwaniu wartościowych linków umieszczonych na zewnętrznych portalach. Pokażmy to na przykładzie. Jeśli prowadzimy gabinet kosmetyczny, w którym wykonujemy mikrodermabrazję, możemy postarać się o to, by jakaś inna strona, na przykład z poradami urodowymi, umieściła u siebie artykuł na temat tego zabiegu, a w nim link do naszej strony. Linkowanie zewnętrzne to niezbędny element pozycjonowania, ponieważ algorytmy wyszukiwarek premiują strony, do których prowadzi wiele odnośników - na zasadzie: skoro użytkownicy polecają sobie tę witrynę, musi ona być wartościowa. Aby jednak dostać się na czołowe miejsca w rankingach wyszukiwarek, nie wystarczą linki pojawiające się w sposób naturalny. Zadaniem pozycjonera jest ich aktywne pozyskiwanie z różnych źródeł, na przykład ze stron zapleczowych lub poprzez wykupowanie artykułów sponsorowanych.
Kolejnym działaniem, jakie można podjąć poza stroną, by pozyskać klientów z sieci, jest utworzenie i optymalizacja elektronicznej wizytówki w Google My Business. Będzie ona widoczna w wyszukiwarce po wpisaniu nazwy firmy oraz na mapach Google w miejscu siedziby marki. Dzięki temu każdy zainteresowany ofertą w jednym miejscu ma zgromadzone takie dane jak adres firmy, telefon, adres strony internetowej, opinie użytkowników czy godziny otwarcia. Może też w prosty sposób ustawić opcję nawigowania do tego celu. Uzupełniona wizytówka Google My Business ważna jest szczególnie w przypadku pozycjonowania lokalnego, na które decydują się najczęściej firmy usługowe działające stacjonarnie (restauracje, hotele, gabinety stomatologiczne, warsztaty mechaniczne itp.).
Pozycjonowanie stron internetowych - rozwiązanie dla każdego biznesu
Pozyskiwanie klientów poprzez pozycjonowanie strony to opcja korzystna zarówno dla małego, jak i dużego biznesu. Oczywiście odmienny będzie zakres działań - sklep internetowy o bardzo szerokim asortymencie będzie pozycjonowany na setki czy nawet tysiące fraz, a niewielka firma usługowa prawdopodobnie wybierze pozycjonowanie lokalne. Każda marka jednak przy dobrze dopasowanym pakiecie SEO może zainteresować swoją ofertą grono internautów, którzy staną się lojalnymi klientami.
Decydując się na pozycjonowanie strony internetowej, trzeba jednak pamiętać, że nie jest to proces tak prosty, jak mogłoby się wydawać. Wiele marek podejmuje działania SEO już od lat, więc trzeba dużej wiedzy i umiejętności, a także czasu, by prześcignąć je w rankingu. Dodatkowo czynniki brane pod uwagę przez algorytmy wyszukiwarek wciąż się zmieniają. Brak myślenia przyszłościowego i przewidywania kierunku tych zmian może więc skutkować szybkim spadkiem starannie wypracowywanej pozycji po aktualizacji algorytmu. Dlatego pozycjonowanie stron internetowych warto powierzyć specjalistycznym agencjom, które mogą pochwalić się bogatym portfolio zadowolonych klientów.