Ze Szczecina do Gdyni 200 km/h? O takiej kolei marzą podróżni
Ze Szczecina do Gdyni 200 km/h? O takiej kolei marzą podróżni
Data publikacji: 16 stycznia 2023 r. 12:56
Ostatnia aktualizacja: 16 stycznia 2023 r. 13:14
Po przebudowie nowymi torowiskami pomkniemy z prędkością 200 km/h. Fot. Artur BAKAJ
PKP Polskie Linie Kolejowe sugerują, że być może już za 7 lat powstanie nowoczesna „Magistrala Nadbałtycka". Mowa o dwutorowej zelektryfikowanej trasie ze stolicy województwa zachodniopomorskiego do Trójmiasta. Przy okazji inwestycji ma powstać tak zwana „Pętla Mieleńska" i „Darłowska". Dzięki temu obie te turystyczne miejscowości staną się dostępne dla podróżnych.
Dopalaczem mobilizującym Polskę do budowy magistrali są wprowadzane od 2050 roku przepisy, które zakładają, że 3/4 towarów transportowanych obecnie samochodami ciężarowymi ma być przewożonych pociągami, co wpłynie na zwiększenie neutralności klimatycznej. Środki na budowę wielkiej magistrali mają oczywiście pochodzić z Unii Europejskiej.
Zasadniczo cała trasa kolejowa łącząca Szczecin z Trójmiastem ma zostać przebudowana. PKP PLK zleciło już opracowanie studiów wykonalności dotyczących trasy ze Szczecina-Dąbia do Słupska. Jedna z koncepcji, co zaznaczyliśmy na wstępie, zakłada utworzenie „Pętli Mieleńskiej" i „Pętli Darłowskiej". Z Koszalina do Słupska pociągi osobowe po zakończeniu inwestycji mają jeździć z prędkością
...
Zawartość dostępna dla Czytelników eKuriera
Pozostało jeszcze 66% treści.
Pełna treść artykułu dostępna w eKurierze z dnia 16-01-2023
Czy będzie możliwa podróż koleją ze Szczecina do Gdyni z prędkością 200 km/h?
REKLAMA
REKLAMA
Komentarze
pasażer
2023-01-16 18:59:18
Wczoraj (1 5-01-2023) jechałem pociągiem relacji BIAŁYSTOK-SZCZECIN (przez GDYNIĘ) . Wsiadałem w LĘBORKU. Zamiast o 13:33 przyjechał z opóźnieniem 27 minut, które zwiększył do 29 min na stacji SZCZECIN DĄBIE. Zatrważający jest odsetek naiwnych, którzy wierzą szybką kolej.
@Zgred
2023-01-16 18:22:24
No i o to chodzi. Nie o to zeby zrobić szybko i tanio ale żeby dać swoim jak najwięcej i najdłużej zarabiać. Oczywiście zaraz wyodrębni się spółkę celową do budowy tej trasy, której zarząd z prezesem będzie miesięcznie pobierał tyle, co wybudowanie 100km torowiska. No ale kto pisiorom zabroni?
W warunkach
2023-01-16 17:05:25
Tego chorego państwa polskiego (a od 7 lat bardzo chorego) to raczej za 70 !!! lat. To jest realne. Jak juz ktoś napisał niżej: tabor, szczególnie IC może jechać powyżej 160 km/h, tylko wciąż, a tym bardziej za tego głupio przemądrzałego rządu PiS dnietych infrastrukturę remontują tylko do max. 160 km/h.
Zgred
2023-01-16 16:26:06
Niemcy mieli dwutorową linię kolejową do Białogardu przez Runowo Świdwin. Linia w miarę prosta. Rosjanie rozebrali jeden tor. Polacy za Gierka zrobili nasyp do Koszalina. Wystarczy to trochę ponaprawiac i ułożyć drugi tor, podstacje elektryczne są. Ale to za mało. PKP chce robić linię przez Goleniów Kołobrzeg. Położenie linii na bagnach z Kołobrzegu do Koszalina będzie bardzo drogie a więc i prowizja dla zlecającego droższa. I w tym jest sekret. Min. Nowak nawet do pięt obecnym nie dorastał.
@Jarl Bischek
2023-01-16 16:10:44
Niemcy to ogólnie byli świetnie zorganizowani i zaradni, np Żydom transportowanym do polskich obozów śmierci wystawiano bilety
Zresztą to właśnie koszty transportu i opanowanie przez brytyjską marynarkę szlaków transportowych wymusiło na Niemcach takie a nie inne "rozwiązanie kwestii żydowskiej"... Sam rozumiesz, może gdyby tak jak dziś bilet był po 7 euro...
Jarl Bischek
2023-01-16 14:58:48
Niemcy mieli znakomicie funkcjonujący system kolejowy. Nowoczesność nawet na małych stacjach. Np. na stacji Trampke (Trąbki) w latach 30-ch były automaty na cukierki. Za komuny raczej dobrze wykorzystywano tą infrastrukturę. A teraz. Stargard. Do elewatora zbożowego były tory co stwarzało możliwość doprowadzenia połączenia niemal do serca starówki. Opodal elewatora była stacja wąskotorówki, która mogła być jako przesiadkowa np. do strefy przemysłowej. Ale bezmyślnie wszystko się niszczy.
Myśl
2023-01-16 14:39:19
Na razie PKP nie chce wywiązać się z umowy i wykonać swojej części naszej SKMki, mimo że są na to środki unijne. PKP działa w tym przypadku na szkodę mieszkańców i przyjezdnych (w tym pacjentów szpitali). Samorząd powinien wystąpić do PKP o odpowiednie odszkodowanie.
160 km/h
2023-01-16 14:27:08
brawo PKP za zawrotne prędkości, perony odstające od wagonu że noga wpada, za perony długie na 400m, za kolejki po bilet, za zapachy 'natury' w WC, i dużo miejsca stojącego w korytarzach/przejściach, za odjazdy po czasie i przyjazdy też, oraz za linię do POLIC której nie ma.
Szczecin to max
2023-01-16 13:34:17
Szczecin to maks 160kmph, pod takie prędkości są prowadzone zakupy i inwestycje w tej części Polski. W modelu polaryzacyjno dyfuzyjnym którego wariant realizuje rząd PiS nie ma miejsca na większe prędkości bo tak naprawdę wymagałoby to budowy kompletnie ie nowych torowisk z bezkolizyjnymi rozwiązaniami a nie ma to uzasadnienia ekonomicznego.
Witek
2023-01-16 13:28:38
Taaa od 15 lat modernizują linię do poznania i końca nie widać. I to tylko do 160 km/h. 20 lat temu pociąg na tej trasie jechał 2:40. Dziś najszybszy 3:50 wg rozkładu, a i tak przeważnie się spóźnia. Jak widać nawet taka nędzna prędkość przerasta koleje w naszym Bantustanie, a co dopiero 200 km/h.
Zgadzam się na przechowywanie moich danych osobowych na urządzeniu, z którego korzystam w formie tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych (w tym na profilowanie i w celach analitycznych) przez Kurier Szczeciński sp. z o.o. Więcej w naszej Polityce Prywatności.