Wojewoda zachodniopomorski wydał pozwolenie na budowę dla obwodnicy Rusinowa w ciągu DK22. Wkrótce inwestor, czyli szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przekaże wykonawcy, firmie Budimex, plac budowy. Równocześnie rozpoczną się procedury odszkodowawcze za nieruchomości przejęte pod drogę. Zakończenie inwestycji o długości 4,5 km planowane jest na rok 2027.
– Wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) określa granice terenu przewidzianego pod budowę drogi i umożliwia rozpoczęcie procedury odszkodowawczej za przejmowane na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości – wyjaśnia Mateusz Grzeszczuk, rzecznik prasowy GDDKiA w Szczecinie. – Postępowanie administracyjne, mające na celu ustalenie wysokości odszkodowania, będzie prowadził wojewoda zachodniopomorski. Powołani przez niego niezależni biegli rzeczoznawcy majątkowi oszacują wartość nieruchomości, co będzie podstawą do wydania decyzji odszkodowawczej.
Jak dodaje, właściciele nieruchomości otrzymają od GDDKiA odszkodowanie w ciągu 14 dni od dnia, kiedy decyzja o ustaleniu odszkodowania stanie się ostateczna.
– Umowę na zaprojektowanie i budowę obwodnicy o wartości blisko 55 mln zł podpisaliśmy z firmą Budimex w czerwcu ubiegłego roku – informuje rzecznik. – Wykonawca miał 10 miesięcy na opracowanie projektu budowlanego i złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID, który do wojewody zachodniopomorskiego trafił w kwietniu tego roku.
Roboty budowlane powinny ruszyć w III kwartale br. Z czasu realizacji wyłączone będą okresy zimowe od 16 grudnia do 15 marca.
– Nowy przebieg DK22 ominie Rusinowo od wschodu – przybliża inwestycję M. Grzeszczuk. – Będzie to jednojezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). W ramach inwestycji zostanie wybudowany wiadukt nad drogą gminną oraz przepust dla małych zwierząt. Powstanie również system odwodnienia drogi z trzema zbiornikami retencyjno-infiltracyjnymi. Wzdłuż obwodnicy, od jej początku od strony Wałcza do ronda z DW179, zaplanowaliśmy budowę ścieżki pieszo-rowerowej, która będzie kontynuacją ścieżki wzdłuż DK22 przewidzianej do realizacji w ramach przebudowy tej drogi krajowej.
Do tej pory w województwie zachodniopomorskim oddano do ruchu dwie inwestycje realizowane w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Pierwszą z nich jest obwodnica Gryfina w ciągu DK31, z której kierowcy korzystają od grudnia ub. roku. Na koniec kwietnia udostępniono do ruchu obwodnicę Szczecinka w ciągu DK20. Od wiosny tego roku trwa budowa obwodnicy Szwecji w ciągu DK22. Wkrótce rozpoczną się też roboty na obwodnicy Wałcza i Rusinowa w ciągu DK22.
Trwa jeszcze uzyskiwanie decyzji ZRID dla realizowanej w formule Projektuj i buduj obwodnicy Stargardu na DK20. W przetargu jest obwodnica Złocieńca na DK20, gdzie na koniec czerwca wybrano najkorzystniejszą ofertę. Wyłoniony jest też wykonawca obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13, gdzie do podpisania umowy brakuje tylko zakończenia standardowej kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Inwestycja będzie realizowana wspólnie z II etapem obwodnicy Przecławia i Warzymic (nowy węzeł łączący A6 z DK13) oraz infrastrukturą na granicznym odcinku autostrady A6.
Dla obwodnicy Człopy w ciągu DK22, w związku z rozstrzygnięciem sądu, będzie wymagane ponowne uzyskanie decyzji środowiskowej.
(ek)