W przetargu na realizację odcinka Kołbaskowo - Dołuje, będącego częścią Zachodniej Obwodnicy Szczecina, wpłynęło dziesięć ofert, najtańsza opiewa na niespełna 672 mln zł, najdroższa na ponad miliard. Odcinek Dołuje - Police chce budować dziewięć firm, za maks. 842 mln zł – poinformowała w czwartek GDDKiA.
Formularze z otwarcia ofert w przetargach na budowę dwóch odcinków Zachodniej Obwodnicy Szczecina (ZOS) przedstawił w czwartek regionalny oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Poinformowano, że odcinek Kołbaskowo – Dołuje chce budować dziesięć firm, natomiast odcinkiem Dołuje – Police jest zainteresowanych dziewięć podmiotów.
„Oferty będą teraz weryfikowane i oceniane, by wybrać najkorzystniejszą dla każdego z odcinków. Termin zakończenia procedur będzie zależał również od tego, czy oferenci skorzystają z prawa odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej” – przekazał rzecznik prasowy GDDKiA w Szczecinie Mateusz Grzeszczuk. Zapowiedział, że podpisanie umów z wykonawcami planowane jest w IV kw. tego roku.
Odcinek Kołbaskowo – Dołuje najtaniej, za 671,6 mln zł, chce wybudować Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor z Zawiercia. Najdroższą ofertę, 1 mld 29,8 mln, złożyła firma Strabag z Pruszkowa. W przetargu na budowę odcinka Dołuje – Police najniższą cenę również zaproponowało przedsiębiorstwo Intercor (528,9 mln zł). Najwyższa kwota znalazła się w ofercie złożonej przez Mostostal Warszawa (842 mln zł).
Wśród oferentów jest firma z Chin (China Harbour Engineering Company Ltd.) oraz polski oddział hiszpańskiej grupy budowlano-przemysłowej Aldesa.
Głównym kryterium oceny złożonych ofert jest cen (60 pkt.). Natomiast 20 pkt. można uzyskać za przedłużenie gwarancji na ekrany akustyczne, instalacje zasilające, konstrukcje wsporcze; kolejne 20 pkt. za przedłużenie gwarancji na obiekty mostowe wraz z wyposażeniem. Wszystkie firmy biorące udział w postępowaniu przetargowym zaproponowało przedłużenie okresu gwarancji jakości na 5 lat.
Otworzyliśmy oferty w przetargach na realizację 2 odcinków Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu S6. Dla odc. Kołbaskowo-Dołuje wpłynęło 10 ofert, natomiast dla odc. Dołuje-Police 9 ofert. Teraz złożone przez wykonawców oferty będą weryfikowane i oceniane. pic.twitter.com/HD3O0xVVUX
— GDDKiA Szczecin (@GDDKiA_Szczecin) May 8, 2025
W komunikacie GDDKiA przypomniano, że przetargi ogłoszono w grudniu 2024 r. i spotkały się one z dużym zainteresowaniem. „Łącznie wpłynęło ponad 2200 pytań ze strony wykonawców” – podkreślił Grzeszczuk.
Zaznaczył, że w marcu br. GDDKiA uzyskała decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla wszystkich trzech odcinków Zachodniej Obwodnicy Szczecina. „Obecnie ruszają procedury odszkodowawcze za nieruchomości niezbędne pod budowę drogi” – wyjaśnił Grzeszczuk.
Firmy wybrane w przetargach będą miały za zadanie opracować projekty wykonawcze i zrealizować roboty budowlane. Odcinki Kołbaskowo - Dołuje i Dołuje - Police mają być gotowe na przełomie 2028 i 2029 r. Dla odcinka Police – Goleniów zaplanowano dłuższy czas realizacji (do 2033 r.) ze względu na konieczność wydrążenia i wyposażenia dwunawowego tunelu pod Odrą o długości 5 km. Grzeszczuk przekazał, że oferty w przetargu na budowę tego odcinka mają zostać przedstawione „w ciągu kilku tygodni”.
Budowa ZOS ujęta jest w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Prawie 50 km zachodniego drogowego obejścia miasta stworzy ring wokół Szczecina. Nowe drogi odciążą trasy A6, S3 i S6 przebiegające na południe i wschód od miasta. Poprawi się skomunikowanie całej aglomeracji szczecińskiej z siecią dróg szybkiego ruchu. Dla mieszkańców powiatu polickiego podróż nad morze skróci się o ok. 35 km. Ruch tranzytowy, w tym ciężkich samochodów jadących m.in. do zakładów chemicznych, zostanie wyprowadzony z centrum Szczecina.
ZOS podzielona jest na trzy odcinki realizacyjne: Kołbaskowo - Dołuje (13,6 km), gdzie zaplanowano dwa węzły drogowe i 18 obiektów mostowych; Dołuje - Police (11,9 km), który obejmuje dwa węzły, 14 obiektów mostowych (w tym cztery górne przejścia dla zwierząt i pięć dolnych) oraz budowę dwóch miejsc obsługi podróżnych; Police - Goleniów (23,4 km), którego najtrudniejszą i najbardziej kosztowną częścią będzie 5 km tunel pod Odrą. W projekcie ostatniego odcinka zaplanowano budowę dwóch węzłów drogowych, rozbudowę jednego węzła, budowę 22 obiektów mostowych i pary punktów MOP.
Grzeszczuk przypomniał, że GDDKiA niedawno wybrała wykonawcę II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13, a w ramach tej inwestycji powstanie m.in. nowy węzeł drogowy Kołbaskowo, łączący ZOS z autostradą A6 i DK13.