W związku z przebudową torowiska w alei Wyzwolenia zlikwidowanych ma zostać kilkadziesiąt miejsc postojowych na odcinku od ul. Lubomirskiego do placu Kilińskiego. Sprzeciwiają się temu okoliczni przedsiębiorcy i mieszkańcy. "Apelujemy do władz miasta o zmianę planów przebudowy w taki sposób, aby miejsca parkingowe zostały zachowane po przynajmniej jednej stronie al. Wyzwolenia" - czytamy w petycji przygotowanej przez radnego osiedlowego Radosława Adamskiego.
Miejsca postojowe wzdłuż chodników mają zostać usunięte na rzecz ścieżek rowerowych. Adamski uważa, iż "zła zmiana planowana przez urzędników" spowoduje spadek obrotów okolicznych punktów usługowych, a to może doprowadzić do ich zamknięcia. Dodatkowo wycinka drzew spowoduje pogorszenie jakości powietrza oraz wzrost temperatury na tym odcinku, który stanie się "betonową studnią".
Przedsiębiorcy i mieszkańcy liczą na pozytywne rozpatrzenie petycji złożonej w piątek w Urzędzie Miasta.
- Uważam, że zabranie tych miejsc to bardzo słaby pomysł. To jedna z głównych ulic, przy której znajdują się lokale usługowe oraz szkoła tańca. Miejsca postojowe są potrzebne, chociażby po to, aby przedsiębiorcy i rodzice czekający na dzieci, mieli gdzie zaparkować - mówi pani Paulina, która w tygodniu zawozi brata na zajęcia do szkoły tańca "Astra". - Jeśli te miejsca zostaną zabrane, to kto wie, czy ludzie nie będą parkować na ulicy przy włączonych światłach awaryjnych, co już totalnie spowolni ruch. To kolejna ulica w centrum miasta, na której likwidowane są miejsca parkingowe. Wystarczy spojrzeć na aleję Piastów przy ulicy Małkowskiego. Teraz auta stoją na chodnikach lub w bramach.
Alternatywne rozwiązanie zaproponował radny miejski Koalicji Obywatelskiej Przemysław Słowik. Chodzi o wykorzystanie placu w okolicy ulicy Unisławy.
"Plac obecnie jest wykorzystywany przez prywatny podmiot, nie jest nawet dostatecznie oznakowany informacją, że jest tam płatny parking. Ponieważ to teren miasta, można go zamienić w parking publiczny na około 50 aut. Pozwoliłoby to zrekompensować redukcję miejsc parkingowych przy al. Wyzwolenia" - argumentuje Słowik na portalu społecznościowym.
Radny złożył w tej sprawie interpelację do prezydenta miasta z pytaniami dotyczącymi placu oraz możliwości przeznaczenia go pod parking publiczny.
Hanna Pieczyńska, rzecznik prasowy Tramwajów Szczecińskich sp. z o.o. przypomina, że projekt jest "ogromnym zadaniem": - Zakłada przebudowę torowiska wraz z siecią trakcyjną w ciągu al. Niepodległości – pl. Żołnierza Polskiego – al. Wyzwolenia – pl. Rodła do Ronda Giedroycia. Projekt jest gotowy, a ogłoszenie przetargu na to zadanie planowane jest w najbliższych tygodniach.
Projekt zakłada kompleksową przebudowę między innymi ulicy Wyzwolenia.
- Jesteśmy ograniczeni miejscem, a zadaniem objęta zostanie część praktycznie „od ściany do ściany” - tłumaczy Hanna Pieczyńska. - Celem tej inwestycji jest poprawa dostępności i funkcjonowania komunikacji miejskiej, przede wszystkim dzięki remontowi torowiska, ale także jezdni i chodników. Pojawią się także ścieżki rowerowe. Ulica stanie się bardziej przyjazną pieszym, bo oprócz tego, że chodniki będą równe, staną się także szersze. Zdecydowanie zwiększamy priorytet komunikacji miejskiej poprzez wprowadzenie PAT-a, no i łączymy ciąg dróg rowerowych w spójny szlak od Dworca Głównego PKP (ul. 3 Maja), aż po Niebuszewo.
Według rzeczniki Tramwajów Szczecińskich "nie ma możliwości takiego wykonania projektu na omawianym odcinku, żeby uwzględnione zostały przepisowe szerokości chodnika, ścieżki, pasów jezdni i miejsc parkingowych jednocześnie".
(KaNa)
Na zdjęciu: Na al. Wyzwolenia powstaną m.in. pas tramwajowo-autobusowy, wyniesione przystanki typu wiedeńskiego, ścieżki rowerowe po obu stronach jezdni, nowe chodniki. Część mieszkańców protestuje - w piątek złożyli petycję w Urzędzie Miasta
Fot. Dariusz GORAJSKI
Wizualizacja ZDiTM