Poniedziałek, 23 grudnia 2024 r. 
REKLAMA

Nie wrócą pod biało-czerwoną

Data publikacji: 10 sierpnia 2015 r. 14:27
Ostatnia aktualizacja: 18 listopada 2017 r. 19:33
Nie wrócą pod biało-czerwoną
 

Sejm przyjął rządową ustawę o pracy na morzu. Jej przepisy przenoszą do polskiego prawa konwencję MLC, która weszła w życie 20 sierpnia 2013 r. Wprowadza ona minimalne, międzynarodowo ujednolicone standardy pracy i życia marynarzy na statkach morskich. Nowa ustawa nie spełnia jednak oczekiwań załóg. Reprezentujące je związki zawodowe od lat domagają się zmian, które umożliwią powrót polskich jednostek pod biało-czerwoną banderę. Dziś większość pływa pod tzw. tanimi banderami.

Rząd przyjął projekt ustawy w czerwcu. Miesiąc później, na posiedzeniu komisji infrastruktury, wiceminister Dorota Pyć, odpowiedzialna za gospodarkę morską w resorcie infrastruktury i rozwoju, informowała, że dokument przewiduje także zmianę ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnieni z jego płacenia będą marynarze pracujący na polskich statkach w żegludze międzynarodowej przez ponad 183 dni w roku podatkowym.

Szereg uwag do projektu, uniemożliwiających jego zaaprobowanie, zgłosił Henryk Piątkowski, wiceprzewodniczący Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Oficerów i Marynarzy. Dotyczyły m.in. poziomu obsady załogowej, pośrednictwa pracy (niejasne zapisy), opodatkowania, emerytur i zabezpieczenia społecznego marynarzy.

– Liczyliśmy na rozwiązania, które są w UE, to znaczy stawka zerowa opodatkowania marynarzy, podział składki emerytalno-rentowej pomiędzy trzy strony: rząd, pracodawcę i pracobiorcę – mówił Paweł Kowalski, przewodniczący „Solidarności” w Polskiej Żegludze Morskiej. – W Unii armatorzy z tego korzystają. My, jako PŻM, musimy za to wszystko płacić. Same tylko połączenia lotnicze przy podmianie załóg statków kosztują nas rocznie 5 mln dolarów. W UE armatorzy odliczają sobie te koszty od podatku. Oczekiwaliśmy, że polscy armatorzy będą korzystać z takich samych udogodnień. Niestety, tego nie ma. Nam, jako armatorom, przyjęcie konwencji nic nie daje. Przy rozwiązaniach, jakie są w ustawie, niestety, nie mamy żadnej szansy, aby polska bandera mogła wrócić na polskie statki.

Mimo zastrzeżeń strony społecznej i prawicowej opozycji, posłowie koalicji rządzącej 5 bm. przegłosowali ustawę. ©℗ (ek)

Fot.: Elżbieta KUBOWSKA

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

NO I WSZYSTKO JASNE !
2015-08-11 05:41:07
Głosujcie na "PO"

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA