środa, 21 sierpnia 2019.
Strona główna > Wiadomości > Pół wieku żeglugi promowej

Pół wieku żeglugi promowej

Pół wieku żeglugi promowej
Data publikacji: 2017-07-14 23:22
Ostatnia aktualizacja: 2019-07-09 11:45
Wywietleń: 929 274942
To już pół wieku. Długich pięćdziesiąt lat. Historia! Piękna, ale z zaskakującymi zwrotami. Promy i ich właściciele pisali sagę pełną różnych wydarzeń; sympatycznych, ale także i dramatycznych. Przywołuję tamte lata, fakty. Pochylam głowę. Uśmiecham się, bo przezornie wybrałem epizody, które sprawiały mi satysfakcję, cieszyły, dawały powód może nie do radości, ale do głębokiego przekonania, że w tym uczestniczyłem. Grałem w tej orkiestrze. Jako jeden z muzyków, ale również rozpisywałem partyturę i przez długi okres batutą prowadziłem cały zespół.

Polski prom „Gryf” dnia 21 czerwca 1967 roku odcumował z bazy w Świnoujściu. O godz. 12. W tym dniu zaczęła się przygoda pod tytułem: polska żegluga promowa. Prom zacumował w Ystad o godz. 19. Linia promowa do Ystad stała się faktem. Zanim jednak do tego doszło żeglugowcy musieli pokonać długi i wyboisty szlak, który zaczął się w 1938 roku. W marcowym numerze tygodnika „Ilustracje Polskie” zamieszczono informację o decyzji polskich i szwedzkich żeglugowców, o uruchomieniu w 1938 roku stałego połączenia promowego Gdynia – Karlskrona. Na realizację tego ze wszech miar pionierskiego – jak na owe czasy – przedsięwzięcia, nie pozwolił tlący się konflikt, a niebawem wojna. Należy jednak podkreślić rozeznanie potrzeb i kierunków przyszłego rozwoju transportu morskiego. Zaakcentować należy wiedzę oraz „patriotyzm morski” ówczesnych kół żeglugowych w Polsce. Często zastanawiam się – nie tylko zresztą ja – czy moje pokolenie sprostało testamentowi zostawionemu przez poprzedników? Czy zrobiliśmy wszystko, by na podwalinach zbudowanych przez międzywojenną elitę budować i rozwijać gospodarkę morską? Czy byliśmy tak zdeterminowani jak oni?

Cały artykuł w „Kurierze Szczecińskim”, e-wydaniu i wydaniu cyfrowym z 14 lipca 2017 r.

kpt. ż.w. Zbigniew Sak

Na zdjęciu: Prom „Polonia” wypływa ze Świnoujścia.

Fot. Marek Klasa

Komentarze

mariner
W latach 1950=1953 na trasie Swinoujscie Treleborg plywal prom "Kopernik" :)
2017-07-15 09:37:30
artus
popieram głos Tylko cela + sb-cy tylko ostrzyli na to ząbki
2017-07-15 08:43:34
2nd Eng
W latach komuny kapitanem mozna bylo tylko zostac jak sie posiadalo ksiazeczke partyjna!!!!!! Wszelkie inne osoby byly blokowane lub niedostawaly paszportu!!!!
2017-07-14 23:47:09
Marian
Niestety elita i inteligencja podczas wojny zostaly zamordowane w 80%. Po wojnie ta elita i inteligencja nie zostaly dopuszczone do glosu i byli pod scisla kontrola. Czesci udalo sie uciec na zachod. Po 45r do kontaktow zagranicznych zostali wybrani ludzie nie z elit oraz inteligencji ale wierni partji ktora niekoniecznie chciala dzialac dla dobra Polski ale dla dobra okupanta ZSRR!!! Czy juz ludzie zapomnieli Historii Polski po 45roku??
2017-07-14 23:45:23
Tylko Cela+
O mały włos polska żegluga promowa nie dotrwała by do swoich 50 urodzin. O mały włos POwcom udało by się z korzyścią dla obcych zaorać i ten fragment polskiej gospodarki.
2017-07-14 23:20:58

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
20
na godz. 18:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
LESEN SIE MEHR

Filmy

Zawieszanie i zdejmowanie baneru z siedziby PiS

Nekrologi

Sonda

Czy trasy alternatywne pozwalają szybciej dojechać nad morze?

 

W Kurierze Szczecińskim
Pierwsza strona
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do eKuriera
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie