sobota, 21 lipca 2018.
Strona główna > Akcje Kuriera > Kurier Morski > Portowe inwestycje

Portowe inwestycje

Portowe inwestycje
Data publikacji: 2018-02-25 09:03
Ostatnia aktualizacja: 2018-03-24 10:37
Wywietleń: 632 314290

Miniony rok był dla zespołu portów Szczecin i Świnoujście rekordowy pod względem obrotów towarowych. Przeładowano łącznie ponad 25,4 mln ton. Zarówno Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, jak i spółki portowe podejmują szereg działań mających na celu pozyskanie dodatkowych towarów. Należą do nich inwestycje w infrastrukturę portową. Plan inwestycyjny ZMPSiŚ zakłada wydatkowanie w obecnej perspektywie unijnej (2014-2020) prawie 1,5 mld złotych.

Najważniejsze inwestycje i stopień ich zaawansowania omówił na konferencji podsumowującej ubiegły rok Jacek Cichocki, wiceprezes ds. rozwoju ZMPSiŚ.

– Wszystkie nasze duże inwestycje z tej perspektywy unijnej skończą się w latach 2021, 2022 lub 2023, w zależności od wielkości projektu – poinformował.

Pierwszą grupę stanowią dwa przedsięwzięcia związane z modernizacją toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 m, czyli zadaniem, którego inwestorem jest Urząd Morski w Szczecinie.

– My musimy się dostosować do tej modernizacji – podkreślił J. Cichocki.

Jednym z tych projektów jest poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego, czyli modernizacja do 12,5 m nabrzeży: Słowackiego, Czeskiego i Spółdzielczego oraz budowa nowego nabrzeża Norweskiego (na północ od Fińskiego).

– Jest to projekt dofinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, warty w całości 360 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wynosi 215 mln – podał wiceprezes. – W tej chwili jesteśmy na etapie projektowania, który potrwa do końca tego roku. Finałem będzie uzyskanie pozwolenia na budowę i główny przetarg na wykonanie.

Drugie przedsięwzięcie, równie ważne, dotyczy rejonu masowego szczecińskiego portu, czyli Basenu Kaszubskiego. Chodzi o przebudowę nabrzeży Katowickiego i Chorzowskiego, zasypanie Basenu Noteckiego, pogłębienie akwenów. Wartość tego projektu to 200 mln zł (netto), a 120 mln (60 proc.) wynosi dofinansowanie UE.

– Mamy wybranego wykonawcę dokumentacji projektowej i zakładamy, że pozwolenie na budowę uzyskamy w styczniu 2019 roku – mówił J. Cichocki.

Kolejna inwestycja ZMPSiŚ to rozbudowa terminalu promowego w Świnoujściu.

– Musimy o niego zadbać, ponieważ w przewozach promowych jesteśmy liderem na Bałtyku, ale konkurencja nie śpi – zaznaczył wiceprezes ZMPSiŚ. – W związku z tym realizujemy bardzo ciekawy projekt, który jest już mocno zaawansowany: przystosowanie terminalu do obsługi transportu intermodalnego. To jest przebudowa i połączenie stanowisk nr 5 i 6 w jedno, żeby móc przyjmować promy o długości do 265 m, ale też budowa placów parkingowych, torów i estakady, czyli niezbędnej infrastruktury technicznej.

Wartość tego projektu to 126 mln zł, z czego 94 mln stanowią środki unijne (z instrumentu „Łącząc Europę” – CEF).

Jak podał wiceprezes Cichocki, zadanie jest na etapie wykonywania dokumentacji projektowej. Zgodnie z umową, w maju br. powinna być ona gotowa i uzyskane pozwolenie na budowę.

– Kolejny projekt to rozbudowa i modernizacja infrastruktury technicznej w obydwu portach, czyli instalacji kanalizacyjnej, wodociągowej, teletechnicznej, wód opadowych itp. – kontynuował wiceprezes. – Jego wartość wynosi 76 mln zł, z tego 57 mln stanowi dofinansowanie unijne. Jest to dość trudny projekt, dlatego że musimy modernizować te elementy, dzięki którym funkcjonuje port, na „żywym organizmie”. To projekt logistycznie, technicznie i formalnoprawnie dość skomplikowany. Do końca roku będziemy mieć pozwolenie na budowę.

W tzw. gazoporcie w Świnoujściu powstanie nowe stanowisko do redystrybucji skroplonego gazu ziemnego. W przypadku tej inwestycji ZMPSiŚ musi mieć wytyczne do projektowania od przyszłego operatora, czyli spółki Polskie LNG.

– My mamy wybudować stanowisko z urządzeniami odbojowymi i dopiero na to stanowisko Polskie LNG wprowadzi swoją technologię – wyjaśniał J. Cichocki. – Do potrzeb projektowania musimy wiedzieć, jaka to technologia, w których miejscach będą obciążenia itp. Ale jesteśmy w ścisłym kontakcie z Polskim LNG.

Są też projekty, które ZMPSiŚ realizuje wspólnie z innymi podmiotami, np. z PKP.

– Jest ponadto wiele inwestycji wynikających z czystej działalności operacyjnej zarządu portów – dodał wiceprezes. – Czasami któremuś z operatorów portowych musimy pomóc wykonać jakieś przyłącza. Również projekty pól refulacyjnych należą do działań, które prowadzimy na co dzień.

ZMPSiŚ ma dwa duże projekty znajdujące się w tzw. fazie koncepcyjnej. Pierwszy z nich to terminal kontenerowy w Świnoujściu, na wschód od portu zewnętrznego (tzw. gazoportu).

– Wykonaliśmy już analizę, koncepcję programowo-techniczną, która zawiera część techniczną, analizę nawigacyjną – poinformował wiceprezes Cichocki. – Wiemy, jak ten terminal ma wyglądać. Chcielibyśmy ten projekt realizować w oparciu o inwestora zewnętrznego, bo chodzi o koszt ok. 2 mld zł. Docelowy przeładunek to 1,5 mln TEU.

Konkretnych rozmów z potencjalnymi inwestorami jeszcze nie było, bo najpierw muszą być spełnione warunki umożliwiające budowę terminalu. Chodzi o zmianę miejscowego planu zagospodarowania i zmianę granic portu. To drugie nie stanowi problemu, ale zmiana planu zależy od lokalnych władz. Wykonywane są jeszcze pewne analizy ekonomiczne wpływu terminalu na port i na region. Gdy będą gotowe, ZMPSiŚ wróci do rozmów z samorządem Świnoujścia.

Również w fazie koncepcyjnej jest użeglownienie Odrzańskiej Drogi Wodnej.

– Nasze analizy doprowadziły nas do wniosku, że gdyby ODW była w IV klasie żeglowności, czyli międzynarodowej, ładunki w porcie mogłyby się zwiększyć o 10-15 mln ton rocznie – podkreślił J. Cichocki. – Oczywiście to nie jest do zrobienia dziś czy jutro, ale ponieważ mamy obowiązek zająć się strategicznymi planami rozwoju, to i tutaj przyjęliśmy rolę lidera.

ZMPSiŚ przygotowuje opracowania koncepcyjne, modelowe, hydrauliczne i hydrodynamiczne, mające odpowiedzieć na pytanie, co trzeba zrobić na Odrze, jakie prace hydrotechniczne wykonać, żeby uzyskać IV klasę. W zarządzie portów powstała specjalna komórka, która się tym zajmuje. Jest w kontakcie z innymi podmiotami, również z gminami nadodrzańskimi.

– Jesteśmy w trakcie prac modelowych – zaznaczył wiceprezes.

Na koniec podsumował, że celem inwestycji ZMPSiŚ jest poprawa infrastruktury portowej, by ułatwić pracę operatorom i zwiększać przeładunki.

– Takie zamierzenia jak terminal kontenerowy czy Odrzańska Droga Wodna mają też na celu uniwersalizację usług portowych – stwierdził.

Tekst i fot. Elżbieta KUBOWSKA

Portowe inwestycje Portowe inwestycje Portowe inwestycje Portowe inwestycje

Komentarze

Radomir
Miejmy nadzieje, że uda się zrealizować większość planowanych inwestycji. Musimy współpracować z Unią Europejską, abyśmy nie stracili funduszy.
2018-03-24 10:35:30

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
23
na godz. 12:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
LESEN SIE MEHR

Filmy

Flis przypłynął do Szczecina
Zjazd Młodych Gwiazd 2018 i „Siedem życzeń”
Różankowe urodziny Szczecina
Poprzedni Następny

Nekrologi

kondolencje

Józef Miszczuk
W Kurierze Szczecińskim
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do sklepu
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie
Cyfrowy