czwartek, 24 maja 2018.
Strona główna > Akcje Kuriera > Kurier Morski > Porty wysoko mierzą

Porty wysoko mierzą

Porty wysoko mierzą
Data publikacji: 2018-01-25 11:07
Ostatnia aktualizacja: 2018-01-25 12:46
Wywietleń: 551 311020

Łączne przeładunki w zespole portów Szczecin i Świnoujście przekroczyły w 2017 roku 25 milionów ton. Były wyższe o 5,4 proc. niż rok wcześniej. Zdaniem Dariusza Słaboszewskiego, prezesa Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, ten rekordowy wynik jest do pobicia w 2018, ale warunki, jakie daje położenie geograficzne portów, należy jeszcze lepiej wykorzystać, by za kilka lat mówić o obrotach wynoszących ponad 30 mln ton.

W obydwu portach przeładowano w minionym roku 25 mln 429 tys. ton. Na szczycie tabeli wzrostów z dwucyfrowym wynikiem uplasowały się ruda oraz paliwa. Przeładunki tej pierwszej były większe niż rok wcześniej o 59,4 proc., a paliw o 46,7 proc. Ruda znakomity wynik zawdzięcza zwiększonemu zapotrzebowaniu na ten surowiec hut polskich, słowackich i czeskich. Z kolei na większe przeładunki paliw złożyły się dostawy skroplonego gazu ziemnego do świnoujskiego terminalu LNG oraz wzrost importu nieprzetworzonego oleju napędowego z Rosji i eksport wzbogaconego oleju do krajów zachodnich.

Bardzo dobrze w minionym roku wypadły towary z grupy inne masowe (wzrost o 5,4 proc.) oraz drobnica (więcej o 4,2 proc.), w tym drobnica promowa (6,9 proc. więcej). Na plusie były także przeładunki kontenerów, zamykając rok 2017 wynikiem o 3 proc. lepszym niż poprzedni.

– W prawie wszystkich grupach towarowych był wzrost – mówił na konferencji podsumowującej miniony rok prezes Słaboszewski. – Jedynie w dwóch zanotowano spadek. To węgiel, z czym się liczyliśmy, oraz zboża, co było niespodzianką związaną z ubiegłoroczną pogodą, niekorzystną dla rolnictwa.

Zbóż przeładowano mniej o 28,6 proc. Na ten wynik wpłynęło m.in. deszczowe lato.

Utrzymał się też spadek w przeładunkach węgla – wynik był o 27 proc. gorszy niż w 2016. Pocieszające, że obroty tym surowcem w ostatnim kwartale minionego roku znacząco wzrosły. Jest to węgiel importowany, który zastąpił polski, idący na eksport. Ma być go coraz więcej, a port w Świnoujściu już odrabia wcześniejsze słabsze wyniki.

Prezes ZMPSiŚ poinformował, że 25-milionową tonę przeładowano na nabrzeżu Chorzowskim w Szczecinie.

– Były to wyroby stalowe, które po załadunku na statek popłynęły do USA – powiedział.

Komentując prawie 7-procentowy wzrost przeładunków drobnicy promowej, prezes Słaboszewski zwrócił uwagę na potrzebę powiększenia floty promowej i poprawy infrastruktury dostępowej. Odniósł się też do obrotów kontenerami, które wyniosły ok. 93,6 tys. TEU (czyli znormalizowanych kontenerów) i były wyższe o 3 proc. niż w 2016 roku.

– W porównaniu do Gdańska i Gdyni to wynik prawie niezauważalny, ale cieszy nas, że jest wzrost – zaznaczył.

Połowę towarów przeładowanych w zespole portów Szczecin i Świnoujście w 2017 r. stanowiła drobnica, 36 proc. – towary masowe, a 13 proc. – płynne. Dla porównania, w 1991 r. proporcje były zupełnie inne: 71 proc. obrotów stanowiły towary masowe, drobnica – 22 proc., a płynne – 7 proc. (przy łącznych przeładunkach 17,2 mln ton). To pokazuje, że zespół portów z masowego stał się uniwersalnym.

Kazimierz Drzazga, wiceprezes ZMPSiŚ ds. infrastruktury, podkreślił, że na wyniki zespołu portów pracują setki firm i instytucji, wykonujących rozmaite usługi, ale też czerpiących z tego tytułu pożytki. Jak dodał, na wielkość przeładunków miały wpływ m.in. zwiększone dostawy LNG.

– Polityka władz przynosi efekty gospodarcze – mówił.

Zarząd portów prognozuje, że tendencja wzrostowa powinna się utrzymać w 2018 roku, osiągając wartość 26 mln ton obsłużonych towarów. Należy jednak pamiętać, że rynek bywa kapryśny i mogą na nim wystąpić czynniki, na które ani ZMPSiŚ, ani spółki przeładunkowe nie mają wpływu, a które mogą się przełożyć na wielkość obsługiwanej masy towarowej.

Według prezesa Słaboszewskiego, trzeba wykorzystać warunki, jakie daje położenie geograficzne portów i za kilka lat mówić o obrotach wynoszących ponad 30 mln ton.

– Mamy naprawdę ogromne możliwości, aby być liderem wśród portów polskich – przekonywał. – Pamiętajmy, że dziś jesteśmy niekwestionowanym liderem w zakresie przewozów promowych. Przy zrealizowaniu inwestycji w gazoporcie będziemy liderem w zakresie LNG, tzw. hubem gazowym. Terminal kontenerowy w Świnoujściu również uzupełniłby nam ofertę zespołu portów. I jeszcze jedna bardzo ważna rzecz: Odrzańska Droga Wodna. Jej użeglownienie to jest dostęp nie tylko do portów w miejscowościach położonych wzdłuż Odry, to jest także dostęp do dróg śródlądowych Europy Zachodniej. Tu spodziewamy się naprawdę dużego napływu towarów. Jesteśmy w stanie zaplanować nawet 40 mln ton przeładunków rocznie, a zwróćmy uwagę, że dzisiejszego, obecnego potencjału jeszcze w pełni nie wykorzystujemy.

Pozyskaniu dodatkowych towarów służą m.in. inwestycje w infrastrukturę portową. Mówił o nich Jacek Cichocki, wiceprezes ds. rozwoju. Plan inwestycyjny ZMPSiŚ zakłada wydanie w portach w Szczecinie i Świnoujściu, w perspektywie unijnej 2014-2020, prawie 1,5 mld zł. Będą modernizowane nabrzeża w rejonie Kanału Dębickiego oraz Basenu Kaszubskiego szczecińskiego portu. Parametry zostaną dostosowane do nowej głębokości toru wodnego Świnoujście – Szczecin, tj. 12,5 m. W obu portach będzie rozbudowana i modernizowana infrastruktura techniczna. W Świnoujściu rozbudowa czeka terminale: promowy i LNG. Świnoujski port zyska także nabrzeża głębokowodne.

W najbliższej przyszłości realizowane będą inwestycje innych podmiotów w infrastrukturę dostępową do portów. Chodzi przede wszystkim o modernizację toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 m, rozbudowę trasy S3 oraz użeglownienie Odrzańskiej Drogi Wodnej.

Elżbieta KUBOWSKA

Na zdjęciu: Na wzrost przeładunków pracuje wiele firm. Fot. Elżbieta KUBOWSKA

Porty wysoko mierzą Porty wysoko mierzą

Komentarze

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
14
na godz. 00:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
Przez granice
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
Uber die grenzen
LESEN SIE MEHR

Filmy

Zwiedzanie z prezydentem
Opóźnienia na szczecińskim dworcu
Otwarcie groty
Poprzedni Następny

Nekrologi

kondolencje

Joannie Walczak
W Kurierze Szczecińskim
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do sklepu
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie
Cyfrowy
„Mirosław Kwiatkowski niniejszym przeprasza za bezprawne naruszenie dóbr osobistych Pana Przemysława Rafała Chmury, których to naruszeń dopuścił się w treści sporządzonych przez siebie artykułów pod tytułem: – „Biuro nieruchomości w przepompowni”, „Pośredników ci u nas dostatek”, „Wypaczone notarialne umowy”, „Notariusze naginali przepisy”, „Czarna dziesiątka mijającego roku”, „Chwasty tygodnia”, „Pośrednicy drwią z Temidy” oraz „Wyrok na notariusza” opublikowanych w Kurierze Szczecińskim odpowiednio w dniach 23 stycznia 2015 r., 13 lutego 2015 r., 27 listopada 2015 r., 28 grudnia 2015 r., 31 grudnia 2015 r., 9 września 2016 r. oraz 11 października 2016 r., a także stronie internetowej gazety, w których to artykułach zawarto nieprawdziwe i niesprawdzone informacje na temat sposobu świadczenia usług przez Pana Przemysława Rafała Chmurę, w czasie gdy wykonywał on zawód notariusza, oraz o rzekomych nieprawidłowościach, których miał się dopuścić przy świadczeniu tych usług. Mirosław Kwiatkowski zobowiązuje się również do poszanowania dóbr osobistych Pana Przemysława Rafała Chmury.”