sobota, 22 września 2018.
Strona główna > Gospodarka > Poprawa dostępu do portów

Poprawa dostępu do portów

Poprawa dostępu do portów
Data publikacji: 2018-01-25 14:21
Ostatnia aktualizacja: 2018-01-26 23:37
Wywietleń: 1727 311103

Jeszcze w tym roku PKP PLK ma ogłosić przetargi na prace budowlane dotyczące projektu poprawy dostępu kolejowego do portów w Szczecinie i Świnoujściu. Już zamawiane są materiały do wykonania robót wyprzedzających. Przedsięwzięcie pod nazwą „Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu” ma zapewnione dofinansowanie unijne.

Likwidacja wąskich gardeł, zwiększenie przepustowości linii, skrócenie czasu dowozu i odwozu ładunków w relacji z portami, znaczący wzrost jakości oferowanych usług oraz podniesienie konkurencyjności zespołu portowego – to cele tej inwestycji. Jej całkowity koszt wynosi ponad 141 mln euro, przy czym uzyskała prawie 120 mln euro dofinansowania ze środków Programu „Łącząc Europę”. Przypomnijmy, że umowę w tej sprawie podpisano w lipcu ubiegłego roku w szczecińskim porcie.

– Chcemy udrożnić dostęp kolejowy do portów w Szczecinie i Świnoujściu oraz zwiększyć ich potencjał przeładunkowy – mówił Jerzy Kwieciński, wówczas wiceminister rozwoju, a od niedawna minister inwestycji i rozwoju. – Zapełniamy lukę, która w województwie zachodniopomorskim istniała. Teraz nadrabiamy te zapóźnienia. To olbrzymia szansa dla Szczecina i Świnoujścia. Też poprzez zwiększenie prędkości pociągów: z 20-30 do 60 km/h. Będą mogły dojeżdżać pełne składy kolejowe, czyli o długości do 740 m. Projekt zakłada modernizację 32 km linii kolejowej, a łącznie ok. 160 km torów. To potężne przedsięwzięcie.

W Szczecinie projekt obejmuje m.in. przebudowę mostu kolejowego nad Parnicą, elektryfikację dojazdu do tzw. Parku Wrocławskiego, modernizację układu kolejowego w rejonie tego parku i terminalu kontenerowego oraz torów pomiędzy stacją Szczecin Port Centralny a nabrzeżami w rejonie przeładunków masowych. W Świnoujściu natomiast dobudowany zostanie drugi tor na odcinku ok. 1,5 km między stacjami Świnoujście SiA – Świnoujście SiB. Przewidziano też m.in. modernizację układu torowego oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym w rejonie stacji towarowej oraz budowę torów zdawczo-odbiorczych na terenie terminalu promowego.

Obecnie przygotowywana jest dokumentacja projektowa. Dzięki temu firma PKP PLK będzie mogła ogłosić przetarg na samą budowę (a nie w formule „zaprojektuj i zbuduj”), co zmniejsza ryzyko ponoszone przez wykonawcę. Według informacji „Rynku Kolejowego”, postępowanie przetargowe ma zostać ogłoszone jeszcze w tym roku.

Nim jednak ruszą roboty, PKP PLK zamierza wykonać prace wyprzedzające. W tym celu ogłoszono trzy zamówienia na materiały. Dotyczą dostaw podsypki tłuczniowej i klińca, szyn oraz podkładów wraz z kompletnymi systemami przytwierdzenia. Mają być dostarczone miesiąc od dnia podpisania umowy do stacji Szczecin Port Centralny i Świnoujście. ©℗

Tekst i fot. (ek)

Komentarze

do @ sk
- stary most zwodzony na Regalicy "ktoś" z "Łunii" wpisał na listę zabytków i d..a zmoczona.... Nikt , żadna prywatna kolej nie umoczy forsy w "ratowanie zabytku". Przed laty prywatna kolej chciała coś tam ulepszyć, ale "ktoś" (zgadnij) bał się polskiego przewoźnika.....Tak onej opowiadali, było za innych rządów nie tak hardych dla "perzyjaciela".
2018-01-26 23:16:15
sk
A co ze starym mostem zwodzonym na Regalicy?
2018-01-26 10:19:45

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
12
na godz. 06:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
LESEN SIE MEHR

Filmy

Filharmonia w nowej odsłonie
Przeszedł Marsz Równości
Marynarz ponownie z koszulką
Poprzedni Następny
W Kurierze Szczecińskim
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do sklepu
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie
Cyfrowy