Co szczecinianie sądzą o rowerze publicznym? Naukowcy z Uniwersytetu Szczecińskiego zbadali opinię użytkowników Bike_S. Operator wypożyczalni jednośladów przygotowuje się do rozbudowy systemu.
1869 osób wzięło udział w ankiecie przygotowanej przez Katedrę Systemów i Polityki Transportowej Wydziału Zarządzania i Ekonomiki Usług US. Respondenci odpowiadali na pytania dotyczące ich zwyczajów codziennego poruszania się po mieście oraz opinii na temat Bike_S oraz w ogóle komunikacji rowerowej w Szczecinie.
Najczęściej wykorzystywanym sposobem codziennego przemieszczania się wśród badanych jest samochód osobowy (34,8 proc.), następnie komunikacja miejska (27, 9 proc.) podróże piesze (17,2 proc.). Rowerem prywatnym codziennie jeździ 9,4 proc. ankietowanych, a 8.9 proc. korzysta z Bike_S. Blisko połowa (45, 91 proc.) zdecydowanie popiera poprawę infrastruktury rowerowej kosztem udogodnień dla samochodów. Za jej rozwojem są także ci (34,8 proc), którzy większość miejskich podróży odbywają autem.
Ponad 90 proc. ankietowanych uznało, że system Bike_S jest potrzebny Szczecinowi, ale zdaniem prawie połowy Szczecin nie jest bezpiecznym miastem dla rowerzystów.
Według badania, wśród użytkowników Bike_S dominują mężczyźni (65 proc.) w wieku 26-39 lat (52 proc.) z wykształceniem wyższym (73 proc.) mieszkających w Szczecinie (79. proc.) Respondenci używają jednośladów (posiadając jednocześnie samochód) głównie z powodu zdrowego trybu życia oraz oszczędności czasu.
Ankietę przeprowadzono w październiku, autorką opracowania jest Zuzanna Kłos-Adamkiewicz z WZiEU US. Spółka Nieruchomości i Opłaty Lokalne, operator systemu roweru publicznego, zachęcał do udziału w niej poprzez swoją stronę internetową i profil na Facebooku.
Tymczasem NiOL przygotowuje się do rozbudowania systemu roweru miejskiego. Już kilka miesięcy temu magistrat zadecydował o stworzeniu 29 stacji na prawobrzeżu, a w zeszłym tygodniu ogłoszono wyniki Szczecińskiego Budżetu Obywatelskiego. Jednym z wygranych projektów jest „Szczeciński Rower Miejski - drugi etap" w dzielnicy Zachód zakładający montaż 14 terminali.
- Przetarg na oba te systemy zostanie ogłoszony łącznie. Stąd też pewne wstrzymanie ogłoszenia przetargu i kształtu Bike_S na prawobrzeżu. Teraz robimy inwentaryzację działek, na których stacje w dzielnicy Zachód miałyby powstać - mówi Konrad Stępień, prezes NiOL.
Stępień zapewnia, że przetarg na obie inwestycje zostanie ogłoszony jeszcze w tym roku. Obecny sezon Bike_S potrwa do końca listopada. Rowery ponownie będzie można wypożyczać od 1 marca.
Szymon WASILEWSKI
Na zdjęciu: Od lewej Zuzanna Kłos-Adamkiewicz i prof. Piotr Niedzielski prezentują wyniki ankiety o Bike_S.
fot. Szymon WASILEWSKI