Zarząd Gaz-Systemu wydał spółce Polskie LNG rekomendację dotyczącą rozpoczęcia prac projektowych i przygotowawczych, których realizacja umożliwi przeładunek skroplonego gazu ziemnego do kriogenicznych kontenerów ISO i cystern kolejowych. Decyzję podjęto na podstawie wyników studium wykonalności, odebranego przez Gaz-System w tym miesiącu.
Planowana inwestycja na terenie Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu obejmie utworzenie bocznicy kolejowej wraz z infrastrukturą przeładunkową skroplonego gazu. Zakłada się, że zakończenie projektu nastąpi w 2021 r.
– Dzięki temu możliwy będzie załadunek i transport intermodalny znacznych ilości LNG – mówi Paweł Jakubowski, dyrektor Pionu Rozwoju Gaz-Systemu. – Wdrożymy usługę tzw. wirtualnego gazociągu. Polega ona na dostawie skroplonego gazu z terminalu LNG do stacji regazyfikacji i odbiorców końcowych za pomocą transportu kolejowego oraz drogowego.
Transport skroplonego gazu autocysternami już się odbywa i to z dużym powodzeniem. Usługa przeładunku LNG na kolej ma być jedną z nowych funkcjonalności, która się wiąże z projektem rozbudowy świnoujskiego terminalu. Zakłada on wzrost mocy regazyfikacyjnych terminalu z obecnych 5 mld m sześc. do 7,5 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie. W tym celu planowane jest zwiększenie istniejącego układu regazyfikatorów SCV o kolejne jednostki. Nowymi usługami będą załadunek LNG i bunkrowanie statków, co wymaga zbudowania drugiego nabrzeża.
Projekt rozbudowy terminalu w Świnoujściu jest częścią kompleksowej strategii rozwoju grupy kapitałowej Gaz-System. Przy jego realizacji zakłada się wykorzystanie środków unijnych z programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
(ek)
Fot. Marek CZASNOJĆ