Sobota, 22 czerwca 2024 r. 
REKLAMA

Koniec prac budowlanych na terminalu promowym [GALERIA, FILM]

Data publikacji: 06 października 2023 r. 17:05
Ostatnia aktualizacja: 08 października 2023 r. 15:57
Koniec prac budowlanych na terminalu promowym
 

Na terminalu promowym w Świnoujściu zakończyły się prace budowlane w ramach zadania pn. „Przystosowanie infrastruktury terminala promowego w Świnoujściu do obsługi transportu intermodalnego”. Poinformowano o tym w piątek (6 października) na specjalnej konferencji prasowej z udziałem wiceministra infrastruktury Marka Gróbarczyka, jak również zaproszonych gości, w tym posłów, przedstawicieli armatorów promowych oraz partnerskich portów Ystad i Trelleborg.

– Stoimy dzisiaj faktycznie na bramie, która prowadzi nas w świat ze Świnoujścia, które będzie odgrywać niezwykle istotną rolę w rozbudowie gospodarki morskiej – mówił wiceminister. – Nabrzeże, które dzisiaj jest oddawane, stanowi kluczowy element terminalu promowego, który z kolei obsługuje tzw. Route 65, a więc Środkowoeuropejski Korytarz Transportowy. Korytarz ten w ostatnim czasie okazał się dominujący, jeśli chodzi o transport północ – południe, a przede wszystkim połączenie ze Skandynawią. W opinii niektórych ekspertów, to najbardziej intratna linia na świecie, ale na pewno jest to jedna z najbardziej intratnych linii w Europie, bo zainteresowanie tym kierunkiem transportowym zgłasza wiele firm. Dla nas podstawą i kierunkiem działania są oczywiście nasi armatorzy: Unity Line, Polferries, a więc Polska Żegluga Morska i Polska Żegluga Bałtycka, które tu operują i mają dominujące znaczenie w transporcie.

 

Marek Gróbarczyk dodał, że chodzi o ogromny wolumen: blisko milion pasażerów i pół miliona ciężarówek przewożonych rocznie. 

– Inwestycja była realizowana w trudnym okresie pandemii – podkreślił Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście – inwestora przebudowy terminalu. – Spotkaliśmy się tutaj z bezpośrednim wpływem zerwania łańcuchów transportowych z Azji do Europy. Części nabrzeża nr 5, na którym  się teraz znajdujemy, były sprowadzane z Azji i uległo to zahamowaniu, ale w końcu dotarły. Potem przyszła wojna na Ukrainie. To kolejne trudne momenty, ale dzięki bardzo dobrej współpracy z firmą Budimex, głównym wykonawcą, również z podwykonawcami, udało się wszystko doprowadzić do szczęśliwego końca, który rozpocznie nową jakość dla portu Świnoujście.

Obszarem inwestycji objęta była północna część terminalu, tj. stanowiska promowe nr 5 i 6 oraz ich zaplecze. Oba stanowiska połączono, dzięki temu powstała jedna linia cumownicza o długości 294 m, umożliwiająca obsługę promów o długości do 270 m. Wykonano także roboty związane z umocnieniem dna. Rampa przeładunkowa uzyskała nowe parametry: 35 m szerokości i 180 T nośności. Przebudowano istniejącą i wykonano nową infrastrukturę techniczną na nabrzeżu i zapleczu. To samo dotyczy torów kolejowych na zapleczu stanowisk nr 4 i 5. Poddano przebudowie istniejące place manewrowo-postojowe oraz wybudowano nowe ze 170 miejscami postojowymi dla naczep i umożliwiające obsługę ładunków intermodalnych. Powstała nowa estakada nad stacją kolejową Świnoujście, która łączy zaplecze z terenem terminalu.

Prezes Urbaś przypomniał, że na czas robót budowlanych dawne nabrzeża 5 i 6 były wyłączone z eksploatacji, ale dzięki pracy załogi terminalu promowego obyło się bez perturbacji dla bieżącej obsługi ruchu promowego pomiędzy Szwecją i Polską.

ZMPSiŚ zakupił też specjalistyczny sprzęt: wozy kontenerowe, ciągniki siodłowe, tablety przemysłowe, radiotelefony i platformy kontenerowe wraz z akcesoriami.

Koszt całej inwestycji to 185 mln zł. Projekt ma wsparcie z funduszy unijnego instrumentu finansowego CEF (Łącząc Europę).

Terminal promowy oferuje ok. 7 km długości linii ładunkowej. Odbywa się tu 12 – 13 zawinięć na dobę. W ub. roku liczba zawinięć wyniosła 3387, a terminal obsłużył 1 097 535 osób, 515 688 samochodów ciężarowych i naczep oraz 270 969 samochodów osobowych. Łączny tonaż wyniósł 14 463 tys. ton.

(ek)

Fot. Dariusz GORAJSKI

Film: Piotr Sikora

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

do FIGO
2023-10-09 09:21:19
- przecież to Ty "trzepiesz muzgi" nawrócony komuchu! Twój wpis - FIGO 2023-10-07 09:39:29, ostatnia linijka Twego w_PiS_u;....ga, a Zły " trzepie" muzgi pustakom otwartym na światłość złego! Dzisiaj Montag, idź zapytaj Heer Majster czy "fluchtlingi" są mile widziani w D.
FIGO
2023-10-08 15:54:26
Ty od trzepania mózgów nie idź na wybory, bo zmarnujesz swój głos !.Jesteś tak zaślepiony nienawiścią , że popieprzą Ci się kratki wyborcze . Zakład , że zmarnujesz kartę do głosowania ?! Wspomnisz moje słowa !
" trzepie" muzgi
2023-10-08 12:47:10
ten FIGO, aż się wo(ó)da gotuje. Co Niemcy (byli naziści) mogą to proponowałem Tobie abyś poczytał u prof. Foschepoth-a. Niemiec podskoczy tyle ile Joe mu pozwoli. Właśnie "przypadkowo" Steinmeier siedzi u Joe-go, ponieważ "żymian coś zaskoczyło". Wcześniej "przypadkowo" Olaf siedział u Joe-go "w cztery oczy" - i Niemcy zostali drugimi pomocnikami Ukrainy. Ukraina będzie do 2025 w UE, zakład?
FIGO
2023-10-07 18:49:06
Ty Arek nie rób podśmiechujków . Ty zacznij budować mur na zachodniej granicy . Zobaczysz jak komuniści , a za nimi ciabate będą wypier...ać z Niemiec, jak się im cierpliwość skończy !
Arek
2023-10-07 11:28:10
@figo:widać czip 5g już aktywowany buhahaha
:-)
2023-10-07 11:24:50
Srogi wysyp ruskich trolli jak widać niżej ,gotowce wklejają i rubelka zarobią ich marzenie to ue i NATO podzielone a najlepiej brak Ur i NATO wtedy mogą każdy kraj rozgrywac pojedynczo,nie doczekanie ruskie onuce są w każdym kraju
FIGO
2023-10-07 10:00:48
I niebawem zaliczy ! W Niemczech "gotuje się " pod pokrywką ! Prawdziwi Niemcy ( nie komuchy ) widzą już " rozkład " ich porządku , ich siły i potęgi ! Wkurzenie postawią na AfD , a Ci komunistów " ogarną " szybko! . Jest nadzieja , że będzie jeszcze Europa Ojczyzn , a nie kołchoz i chlew Putina. Jak Schroder pomagał Ukrainie widzieliście sami ! Teraz komuniści zbajerowali Zełeńskiego , że wezmą go do UE tylko niech " napluje " na Polskę. Aktorzyna dał się nabrać , ale już przestał " fikać "!
FIGO
2023-10-07 09:49:26
Po otwarciu UE na pracę na zachodzie , tenże zachód doznał pierwszej fali imigrantów zarobkowych tych z Polski i innych krajów Europy Demoludów ! Efekt : Polak , Rumun w Holandii to śmieć to wymiecenia ! Nawet Legię potraktowano jak dzicz ! Masz tę europejską demokrację ! Policja , ochrona wali w twarz człowieka w nienagannym garniturze , trenera drużyny ! Za co ? Pytam ! W Polsce KOD-ziara lży Policję , kastowy Sędzia uwalnia JĄ od winy ! Taki Sędzia powinien zaliczyć po ryju od Niemca w UE!
FIGO
2023-10-07 09:39:29
Panie Kornel jakie to europejskie prawa pan dostrzegasz? .Skorumpowany komuch biorący łapówki od Putina i Sorosa ( różnej narodowości ) realizuje politykę jednego wielkiego państwa komunistycznego od Wostoku po Lizbonę ! Rosja i Niemcy ( niestety opanowane przez komunistów z NRD-wa ) idą wespół, zespół, aby urządzić nowy kołchoz ! Żyłeś po wojnie i powinieneś wiedzieć , że komuna to szatańskie zło! . Ludzie już porzucili wiarę w Boga, a Zły " trzepie" muzgi pustakom otwartym na światłość złego!
Nick
2023-10-07 07:14:05
Znowu '*zla' unia dofinansowuje remontu w polskich portach. Jak żyć a bracia kremlowscy wiesza wyjście z ue a jak tam zaorana stocznia w Świnoujściu i 200 osób na bruk??
Kornel
2023-10-06 22:09:09
Projekt ma wsparcie z funduszu unijnego czyli kolejny raz widać, jak dużo dobrego daje nam bycie w Unii Europejskiej. Nie pozwólmy nikomu, aby złe rządy doprowadziły nas do wyrzucenia Polski z Unii Europejskiej za nieprzestrzeganie prawa europejskiego. To byłaby katastrofa dla Polski.
Aqlu
2023-10-06 21:48:05
Skoro tych prac nie poparli Tusk i PO to kaki jest ich sens?
Jacek
2023-10-06 18:54:29
A kiedy powróci prom do Kopenhagi?!
Niemcy
2023-10-06 18:00:35
jeszcze nie zaprotestowali? Najkrótsza droga towarów ze Skandynawii do Włoch i dalej do "głodującej" Afryki to przez Polskę. Takie projekty były jeszcze za PZPR, ale nareszcie PiS_ory doprowadzili do końca.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA