piątek, 26 kwietnia 2019.
Strona główna > Akcje Kuriera > Kurier Morski > Co nowego w projekcie 12,5 m dla Szczecina?

Co nowego w projekcie 12,5 m dla Szczecina?

Co nowego w projekcie 12,5 m dla Szczecina?
Data publikacji: 2018-11-22 11:33
Ostatnia aktualizacja: 2018-11-22 11:39
Wywietleń: 1327 362625

Zgodnie z planem przebiegają prace dotyczące modernizacji toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 m. Przypomnijmy, że umowę na wykonanie głównych prac podpisano pod koniec września. Inwestorem jest Urząd Morski w Szczecinie, a wykonawcą – belgijsko-holenderskie konsorcjum. Równolegle swoje inwestycje, dostosowujące do nowej głębokości nabrzeża i baseny portowe, prowadzi Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Zainteresowane strony co jakiś czas się spotykają w celu wymiany informacji i koordynacji prac.

Modernizacja toru wodnego obejmuje jego pogłębienie do 12,5 m na odcinku 62 km, z równoczesnym poszerzeniem do 100 m oraz przebudowę m.in. skarp brzegowych, pogłębienie i poszerzenie obrotnic statków, a także budowę dodatkowych konstrukcji hydrotechnicznych w postaci dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim, które powstaną z urobku wydobytego podczas prac czerpalnych.

Projekt jest realizowany przy współudziale środków Unii Europejskiej i w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Jego całkowita wartość wynosi ok. 1,4 mld zł. Wartość kontraktu, który został podpisany z wykonawcą – belgijsko-holenderskim konsorcjum firm Dredging International i Van Oord Dredging Contractors and Marine Contractors, wynosi 1 mld 336 mln zł, a termin wykonania prac to 42 miesiące od momentu podpisania umowy.

– W październiku otrzymaliśmy, za pośrednictwem Centrum Unijnych Projektów Transportowych, pozytywną ocenę projektu zawartą w raporcie niezależnych ekspertów IQR (Independent Quality Review), który to raport został już przesłany do Komisji Europejskiej – poinformował Wojciech Zdanowicz, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie. – W samym projekcie natomiast inżynier kontraktu rozpoczął przyrodniczy monitoring przedinwestycyjny, a wykonawca prowadzi prace kontraktowe. Odbywają się z nim spotkania, m.in. w sprawie koordynacji wodnego placu budowy. Wykonawca przedstawia nam do zatwierdzenia umowy z proponowanymi podwykonawcami. W tej chwili trwa ich weryfikacja. Wykonawca złożył już wstępny harmonogram prac projektowych, którego elementem jest również wykaz wszystkich czynności i dokumentów niezbędnych do uzyskania pozwolenia na budowę.

W grudniu odbędzie się pierwsza, w ramach podpisanej umowy na promocję projektu, konferencja prasowa.

Dzięki tej inwestycji do szczecińskiego portu będą mogły wpływać statki dwa razy większe niż obecnie.

– Efekt będzie wtedy, gdy ZMPSiŚ przygotuje baseny portowe i nabrzeża o tych samych parametrach, jakie będzie miał zmodernizowany tor wodny – żeby te statki nie utknęły na końcu toru, tylko mogły przybić do nabrzeża i zostać obsłużone przez operatorów portowych – mówił Marek Trojnar, szef Biura Strategii i Rozwoju w ZMPSiŚ, podczas konferencji NaviRail 2018, która się odbyła w Szczecinie. – Dlatego, niezależnie od Urzędu Morskiego, realizujemy dwa zadania inwestycyjne.

Obydwa przedsięwzięcia mają w nazwie „poprawa dostępu do portu morskiego w Szczecinie”. Zadania dotyczą dwóch rejonów: Kanału Dębickiego i Basenu Kaszubskiego.

– W ramach tych zadań w części drobnicowej przystosowujemy do głębokości 12,5 m Kanał Dębicki i znajdujące się tam nabrzeża Czeskie i Słowackie, już w tej chwili kończy się budowa nabrzeża zamykającego – Spółdzielczego, a od strony Ostrowa Grabowskiego zbudujemy zupełnie nowe nabrzeże – Norweskie – wymieniał
M. Trojnar. – Kanał z szerokości
120 m zostanie powiększony na całej swojej długości do 200 m, czyli tak jak jest dzisiaj na wysokości nabrzeża Fińskiego.

Szef Biura Strategii i Rozwoju w ZMPSiŚ powiedział, że podobne działania dotyczą części masowej, czyli rejonu Basenu Kaszubskiego.

– Tam zmodernizujemy dwa istniejące nabrzeża: Katowickie i Chorzowskie, przy czym Katowickie zostanie przedłużone o obecne dalbowe nabrzeże Zabrzańskie, tak żeby można było przy nabrzeżu Katowickim obsłużyć dwa największe statki mogące zgodnie z przepisami zawijać do Szczecina, czyli w sumie uzyskamy trzy stanowiska statkowe: dwa przy Katowickim i jedno przy Chorzowskim – tłumaczył M. Trojnar. – I jeszcze w ramach tej inwestycji odtworzymy dla firmy Metraco stanowisko dalbowe – przy nabrzeżu Dąbrowieckim, bo w wyniku przedłużenia Katowickiego musimy istniejące przy nim dalbowe zlikwidować. Urobek z pogłębienia Basenu Kaszubskiego wykorzystamy do zasypania Basenu Noteckiego, który dzisiaj ze względu na stan techniczny jest praktycznie nieużywany, a operatorowi brakuje terenów na składowanie towarów. Zlikwidujemy więc zbędny basen, a uzyskamy dwa hektary nowego terenu.

Marek Trojnar podkreślił, że działania ZMPSiŚ są ściśle powiązane z pracami Urzędu Morskiego.

– Nie tylko sprawa zakresu, ale przede wszystkim czasu, terminów – uściślił. – Chodzi o to, żeby nie było takiej sytuacji, że tor wodny jest gotowy, a my jako właściciel i wykonawca infrastruktury portowej się spóźniamy.

Jak dodał, na życzenie Inicjatywy Jaspers (Joint Assistance to Support Projects In European Regions – Wspólna Pomoc we Wspieraniu Projektów dla Europejskich Regionów) powstał komitet koordynujący, w skład którego wchodzą przedstawiciele Urzędu Morskiego w Szczecinie, ZMPSiŚ oraz instytucji zarządzającej, wdrażającej projekt. Co jakiś czas odbywają się spotkania przedstawicieli tego komitetu.

Niedawno (16 listopada) doszło do kolejnego – w siedzibie ZMPSiŚ. Uczestniczył w nim m.in. pełnomocnik ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, przedstawiciele komitetu sterującego, Inicjatywy Jaspers, CUPT-u, UMS, ZMPSiŚ oraz wykonawców dokumentacji dla projektów poprawiających dostęp do portu w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego. Poinformowano o stopniu zaawansowania realizacji poszczególnych zadań.

Dodajmy, że swoje inwestycje, również mające na celu dostosowanie się do obsługi większych statków, prowadzą portowe spółki przeładunkowe, w tym największe: Bulk Cargo-Port Szczecin oraz DB Port Szczecin. ©℗

Elżbieta KUBOWSKA


Partnerzy dodatku:

Co nowego w projekcie 12,5 m dla Szczecina?

Komentarze

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
13
na godz. 06:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
LESEN SIE MEHR

Filmy

Strajk nauczycieli przed Urzędem Wojewódzkim
Motocykliści dzieciom
Wspierali nauczycieli
Poprzedni Następny

Nekrologi

Sonda

Czy do września rząd porozumie się z nauczycielami ws. płac i strajk w oświacie nie zostanie wznowiony?

W Kurierze Szczecińskim
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do eKuriera
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie