sobota, 07 grudnia 2019.
Strona główna > Gospodarka > Wykonawca „12,5” wybrany

Wykonawca „12,5” wybrany

Wykonawca „12,5” wybrany
Data publikacji: 2018-07-31 17:57
Ostatnia aktualizacja: 2018-11-13 20:42
Wywietleń: 3036 341048

Zgodnie z zapowiedzią Wojciecha Zdanowicza, dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie, jeszcze w lipcu ogłoszono rozstrzygnięcie przetargu na modernizację toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 m. We wtorek (31 lipca) UMS podał, że główne prace – projekt i roboty budowlane – wykona konsorcjum dwóch firm: belgijskiej i holenderskiej. Zaoferowało cenę przeszło 1 mld 336 mln zł.

To jedno z najważniejszych i największych przedsięwzięć infrastrukturalnych na Pomorzu Zachodnim, od dawna wyczekiwane szczególnie przez branżę morską.

Oferty w przetargu na tę inwestycję otwarto 10 maja br. Wpłynęło pięć. Wszystkie proponowane ceny (brutto) przekraczały kwotę, jaką zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, czyli nieco ponad 1 mld 171 mln zł.

– Jest to bardzo ważny dla naszego regionu przetarg, więc z pewnością będziemy szukać możliwości znalezienia ewentualnych dodatkowych środków – podkreślała wówczas Ewa Wieczorek, rzecznik prasowy UMS.

Czterech oferentów proponowało ceny powyżej 1,7 mld zł. Najniższą – przeszło 1 mld 336 mln zł – podało konsorcjum firm Dredging International NV z Belgii (lider) oraz Van Oord Dredging and Marine Contractors bv z Holandii. I właśnie ta oferta została wybrana jako najkorzystniejsza.

Belgijsko-holenderskie konsorcjum – podobnie jak pozostali oferenci – zadeklarowało, że wykona zamówienie w ciągu 42 miesięcy od zawarcia umowy.

– Cała inwestycja „12,5” obejmuje pogłębienie 62 km toru wodnego do 12,5 metra, dodatkowo wybudowanie dwóch wysp na odkład urobku, umocnienie dna wzdłuż nabrzeży – głównie w porcie Szczecin (tam, gdzie tor przebiega w bliskiej odległości od nabrzeży, więc głównie w północnej części portu) – oraz budowę ponad 300-metrowej obrotnicy przy Ostrowie Grabowskim – przypomniał dyrektor Zdanowicz przy okazji niedawnego podpisania umowy z firmą Sweco Consulting na pełnienie przez nią funkcji inżyniera kontraktu dla tej inwestycji. ©℗

Tekst i fot. (ek)

Komentarze

1,4 MLD
To niesamowita kwota - jeżeli do tego się doda przyszłe koszty utrzymania toru (ok 250 mln rocznie) bo nasz zalew się błyskawicznie "zamula" ....Rozumie ambicje Szczecina - ale kto za to zapłaci ? statki - frachtujący NIE ! . Zadajmy sobie pytanie "czy port szczeciński rozładuje np 150.000 ton węgla w max 30 godzin?" Mało realne .... Port Szczecin - Świnoujście ma już Świnoujście dla "wielkiego" tonażu - tylko niestety ten port już jest prywatny - czyli "złota kura" nie jest już państwowa , OT Logistic (właściciel Świnoujścia) zawsze będzie bardziej konkurencyjny niż Szczecin 12,50 m .. Dlaczego nie zainwestować w pogłębiarki i stworzyć firmę na wzór PRCiP (którą kiedyś tak nierozsądnie sprzedano) inwestycja w 2-pogłębiarki (ok 200 mln za statek) w ciągu 10-ciu lat się zwróci bez konieczności wydawania miliardów za granicę. Kolejnym pytaniem jest Czy aby nie warto wydać na inwestycje ok połowy kwoty na "12,50" w nasz port ? i stworzyć nowocześniejszy port średniej wielkości - i wtedy każdy będzie chciał tutaj przypływać (a 9 metrów spokojnie wystarczy ). We wszystkich strategiach zapomina się o jednym - że statek kosztuje a czas się liczy / każda doba dużego masowca czy kontenerowca to ok 10 tys EUR i taki statek oczekuje rozładunek w kilkanaście godzin (a nie w kilka dni) i patrzy OK' Świnoujście Szczecin to dodatkowo 12-14 godzin , dodatkowy pilotaż , dodatkowe holowniki (asysta) . Takie czynniki już dawno sprawiły - że zachodnioeuropejskie porty głębokowodne wyszły / wychodzą w morze (nawet kosztem rozwoju portów daleko od morza). Jest mi smutnawo jak szczecińscy spedytorzy "celują" w Gdynię/Gdańsk - ale tam jest gwarancja błyskawicznych rozładunków ( 3 - 5 razy szybciej niż w Szczecinie). I tak tworzymy strategie "polityczną" zamiast "ekonomicznej" - tylko dlaczego za tak gigantyczne pieniądze !!! Spedytor ze Szczecina
2018-08-02 10:38:29
Ciapuła
Przypominam wszystkim pytającym malkontentom że bez pogłębionego toru port szczeciński upadnie gdyż rozładowywanie do połowy masowców w Świnoujściu jest bardzo nie ekonomiczne a samo pogłębienie toru to gigantyczna inwestycja i wykonawca MUSI mieć odpowiednie zaplecze maszynowe PRCiP już dawno nie istnieje a firmy które powstały po jego likwidacji nie mają sprzętu w wystarczającej ilości chyba że "przyjdzie pan Kazio z łopatą" i będzie pogłębiał tor, dlatego cieszmy się że Szczecin zostanie "odkorkowany" a nie lamentujmy że taka kasa popłynie do zachodnich firm bo pogłębienie toru to nie tylko port ale cała drogowa i kolejowa infrastruktura która dostanie "rozwojowego kopa" Ja trzymam kciuki za sukces tej inwestycji.
2018-08-02 08:06:42
Sedina
Mam wrażenie, że piszący komentarze niezbyt uważnie słuchali na lekcjach, bo niektórych wstyd czytać
2018-08-01 12:40:02
No
Samochodów tez nie umiemy budować, a milion elektrycznych będzie!
2018-08-01 08:45:07
Czyzby wiec PO...
PO-raz-kla-da-lo... rowniez i PRCiP z poglebiarka inz. Wenda na czele ??
2018-08-01 00:51:54
A...
Do czego ma byc "potrzebne" te ostatnie 0,5 metra ? Jak by nie mozna bylo zakonczyc na 12 lub 13 metrach ??
2018-08-01 00:47:49
Mokrzycki
PRCIP ma konkurować z Van Oord? To jakby Świt Skolwin miał ograć w meczu o stawkę Ajax!
2018-07-31 22:15:38
***
Bo polskich nie ma,PRCiP nie ma sprzętu żeby to zrobić,niestety
2018-07-31 21:13:43
Bezsens
Takie pieniądze oddać zagranicznym firmom.
2018-07-31 18:33:48

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
9
na godz. 12:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
LESEN SIE MEHR

Filmy

Wielka Parada Mikołajów

Nekrologi

kondolencje

Sonda

Czy obowiązek tworzenia korytarza życia i jazdy na suwak zwiększą bezpieczeństwo na drogach?

 

W Kurierze Szczecińskim
Pierwsza strona
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do eKuriera
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie