piątek, 04 grudnia 2020r.

Podpisana umowa na 12,5 m dla Szczecina

Data publikacji: 2018-09-28 16:46
Ostatnia aktualizacja: 2019-07-09 12:21
Podpisana umowa na 12,5 m dla Szczecina
 

W Urzędzie Morskim w Szczecinie w piątek (28 września) podpisano umowę na modernizację toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 metra. Wykonawcą jest belgijsko-holenderskie konsorcjum. Dzięki tej inwestycji do szczecińskiego portu będą mogły wpływać i być obsługiwane statki o dwa razy większej nośności niż obecnie.

– Inwestycja obejmuje pogłębienie toru wodnego do głębokości 12,5 metra na odcinku 62 km, z równoczesnym poszerzeniem do 100 m oraz przebudowę m.in. skarp brzegowych, pogłębienie i poszerzenie obrotnic statków, a także budowę dodatkowych konstrukcji hydrotechnicznych w postaci dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim, które powstaną z urobku wydobytego podczas prac czerpalnych – przypomniał Wojciech Zdanowicz, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie.

Dodał, że projekt będzie realizowany przy współudziale środków Unii Europejskiej i w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 – 2020, a jego całkowita wartość wynosi ok. 1,4 mld zł. Wartość kontraktu, który został podpisany z wykonawcą – belgijsko-holenderskim konsorcjum firm Dredging International i Van Oord Dredging Contractors and Marine Contractors, wynosi 1 mld 336 mln zł, a termin wykonania prac to 42 miesiące od momentu podpisania umowy.

– Ta inwestycja zmieni całkowicie możliwości rozwojowe Szczecina i wpłynie na rozwój szczecińskiego portu – mówił obecny przy podpisaniu umowy Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

Powiedział też, że jeszcze parę lat temu wcale nie było pewne, że to przedsięwzięcie będzie realizowane.

– Nawet proszono nas, żebyśmy przygotowywali dowody na to, że pogłębienie toru żeglugowego przyniesie pozytywny efekt dla Szczecina – zaznaczył. – Nikomu nie trzeba było w Szczecinie mówić, że to jest jedyna rzecz, która spowoduje, że port się rozwinie. I na pewno się rozwinie. Dołożymy wszelkich starań, aby był po prostu konkurencyjny nie tylko w Europie, ale i na całym świecie, bo myślę, że okres odpływu, ograniczania możliwości, hamowania rozwoju mamy już za sobą, a przed nami mamy okres przypływu, realizacji szans, rozwoju i tego, żeby w końcu Szczecin był nowoczesnym, wspaniałym miastem.

Również Joachim Brudziński, minister spraw wewnętrznych i administracji stwierdził, że wizja pogłębienia toru wodnego w ostatnich latach wcale nie była oczywista.

– Mieliśmy polityków, którzy mówili: „jaka gospodarka morska, z samego przemysłu drzewnego jest więcej niż z tej zapyziałej gospodarki morskiej” – podkreślił i dodał, że silne Pomorze Zachodnie musi być silne gospodarką, również gospodarką morską. – Port ma żyć, a żeby żył, muszą być spełnione określone warunki.

Ministrowie dziękowali wszystkim osobom zaangażowanym w prace nad inwestycją.

Prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Dariusz Słaboszewski zaznaczył, że głębszy tor wodny da możliwość przyjęcia i obsłużenia większych statków. Dziś ze szczecińskiego portu mogą korzystać w pełni załadowane jednostki o nośności do 20 tys. ton. Po modernizacji toru wpłyną dwa razy większe.

(ek)

Fot. Dariusz Gorajski

Komentarze

Ktos
2018-09-29 10:30:59
A gdzie kleczniki?
Oplaca, Oplaca...
2018-09-29 01:31:23
Gdyz 2 x Wiekszy Tonaz... to 2 x Wiecej towarow = Wiekszy Zysk i Oplacalnosc... by tylko "wyrobily na zakrecie" !!
Odp. do... toru wodnego
2018-09-29 00:15:35
Kup lub zalatw sobie PO-prawne Okulary jak z 12,5 metra... robi Ci sie az 14,5 metra (?) lub wyrazniej PO-dsluchuj...!!
Czy to się opłaca.
2018-09-28 21:03:59
Czy ktoś zrobił kalkulację? Ile statków musi wpłynąć do Szczecina, by się zwrócił miliard złotych?
Tylko pytam
2018-09-28 17:32:21
A co tam robi abstynent?
ccc
2018-09-28 17:32:08
Szałabawka nie podpisuje niczego, bo jest zwyczajnym analfabetą...
Ali tor
2018-09-28 17:27:12
Kolejna wyborcza impreza
tor wodny
2018-09-28 17:11:15
....miało być 14,5 m - klęska ....

Dodaj komentarz

HEJT STOP


Tylko teraz -50% na prenumertę eKuriera. KUP TERAZ