środa, 17 lipca 2019.
Strona główna > Wiadomości > Podpisana umowa na 12,5 m dla Szczecina

Podpisana umowa na 12,5 m dla Szczecina

Podpisana umowa na 12,5 m dla Szczecina
Data publikacji: 2018-09-28 16:46
Ostatnia aktualizacja: 2019-07-09 12:21
Wywietleń: 1748 353558

W Urzędzie Morskim w Szczecinie w piątek (28 września) podpisano umowę na modernizację toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 metra. Wykonawcą jest belgijsko-holenderskie konsorcjum. Dzięki tej inwestycji do szczecińskiego portu będą mogły wpływać i być obsługiwane statki o dwa razy większej nośności niż obecnie.

– Inwestycja obejmuje pogłębienie toru wodnego do głębokości 12,5 metra na odcinku 62 km, z równoczesnym poszerzeniem do 100 m oraz przebudowę m.in. skarp brzegowych, pogłębienie i poszerzenie obrotnic statków, a także budowę dodatkowych konstrukcji hydrotechnicznych w postaci dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim, które powstaną z urobku wydobytego podczas prac czerpalnych – przypomniał Wojciech Zdanowicz, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie.

Dodał, że projekt będzie realizowany przy współudziale środków Unii Europejskiej i w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 – 2020, a jego całkowita wartość wynosi ok. 1,4 mld zł. Wartość kontraktu, który został podpisany z wykonawcą – belgijsko-holenderskim konsorcjum firm Dredging International i Van Oord Dredging Contractors and Marine Contractors, wynosi 1 mld 336 mln zł, a termin wykonania prac to 42 miesiące od momentu podpisania umowy.

– Ta inwestycja zmieni całkowicie możliwości rozwojowe Szczecina i wpłynie na rozwój szczecińskiego portu – mówił obecny przy podpisaniu umowy Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

Powiedział też, że jeszcze parę lat temu wcale nie było pewne, że to przedsięwzięcie będzie realizowane.

– Nawet proszono nas, żebyśmy przygotowywali dowody na to, że pogłębienie toru żeglugowego przyniesie pozytywny efekt dla Szczecina – zaznaczył. – Nikomu nie trzeba było w Szczecinie mówić, że to jest jedyna rzecz, która spowoduje, że port się rozwinie. I na pewno się rozwinie. Dołożymy wszelkich starań, aby był po prostu konkurencyjny nie tylko w Europie, ale i na całym świecie, bo myślę, że okres odpływu, ograniczania możliwości, hamowania rozwoju mamy już za sobą, a przed nami mamy okres przypływu, realizacji szans, rozwoju i tego, żeby w końcu Szczecin był nowoczesnym, wspaniałym miastem.

Również Joachim Brudziński, minister spraw wewnętrznych i administracji stwierdził, że wizja pogłębienia toru wodnego w ostatnich latach wcale nie była oczywista.

– Mieliśmy polityków, którzy mówili: „jaka gospodarka morska, z samego przemysłu drzewnego jest więcej niż z tej zapyziałej gospodarki morskiej” – podkreślił i dodał, że silne Pomorze Zachodnie musi być silne gospodarką, również gospodarką morską. – Port ma żyć, a żeby żył, muszą być spełnione określone warunki.

Ministrowie dziękowali wszystkim osobom zaangażowanym w prace nad inwestycją.

Prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Dariusz Słaboszewski zaznaczył, że głębszy tor wodny da możliwość przyjęcia i obsłużenia większych statków. Dziś ze szczecińskiego portu mogą korzystać w pełni załadowane jednostki o nośności do 20 tys. ton. Po modernizacji toru wpłyną dwa razy większe.

(ek)

Fot. Dariusz Gorajski

Podpisana umowa na 12,5 m dla Szczecina Podpisana umowa na 12,5 m dla Szczecina Podpisana umowa na 12,5 m dla Szczecina Podpisana umowa na 12,5 m dla Szczecina Podpisana umowa na 12,5 m dla Szczecina Podpisana umowa na 12,5 m dla Szczecina Podpisana umowa na 12,5 m dla Szczecina Podpisana umowa na 12,5 m dla Szczecina Podpisana umowa na 12,5 m dla Szczecina

Komentarze

Ktos
A gdzie kleczniki?
2018-09-29 10:30:59
Oplaca, Oplaca...
Gdyz 2 x Wiekszy Tonaz... to 2 x Wiecej towarow = Wiekszy Zysk i Oplacalnosc... by tylko "wyrobily na zakrecie" !!
2018-09-29 01:31:23
Odp. do... toru wodnego
Kup lub zalatw sobie PO-prawne Okulary jak z 12,5 metra... robi Ci sie az 14,5 metra (?) lub wyrazniej PO-dsluchuj...!!
2018-09-29 00:15:35
Czy to się opłaca.
Czy ktoś zrobił kalkulację? Ile statków musi wpłynąć do Szczecina, by się zwrócił miliard złotych?
2018-09-28 21:03:59
Tylko pytam
A co tam robi abstynent?
2018-09-28 17:32:21
ccc
Szałabawka nie podpisuje niczego, bo jest zwyczajnym analfabetą...
2018-09-28 17:32:08
Ali tor
Kolejna wyborcza impreza
2018-09-28 17:27:12
tor wodny
....miało być 14,5 m - klęska ....
2018-09-28 17:11:15

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
19
na godz. 18:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
LESEN SIE MEHR

Filmy

Masowe bieganie nad morzem

Nekrologi

Sonda

Czy uważasz, że w ostatnich latach Szczecin utracił swój akademicki charakter?

 

W Kurierze Szczecińskim
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do eKuriera
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie