Wojewoda zachodniopomorski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla budowy obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu drogi krajowej nr 13.
Droga o długości 6,5 km realizowana jest w formule „Projektuj i buduj”. Na podstawie tej decyzji zostaną przejęte nieruchomości pod inwestycję i wypłacone odszkodowania. Posiada ona rygor natychmiastowej wykonalności, więc w ciągu tygodnia plac budowy zostanie przekazany wykonawcy - firmie Energopol Szczecin, która będzie mogła rozpocząć roboty budowlane.
Równocześnie ruszą realizowane na zlecenie GDDKiA wykopaliska archeologiczne. Zakończenie realizacji inwestycji ma nastąpić w drugim kwartale 2021 roku.
Obwodnica Przecławia i Warzymic w ciągu DK13 będzie dwujezdniową drogą klasy GP (główna ruchu przyśpieszonego). Trasa ta wyprowadzi ruch w relacji Szczecin - autostrada A6 z podszczecińskich miejscowości Przecław i Warzymice. Droga rozpocznie się od ronda Hakena, na którym powstanie nowy wylot w kierunku południowym. Będzie przebiegać na zachód od centrum handlowego w kierunku południowo-zachodnim około 1 km od istniejącego przebiegu DK13.
Na południe od Przecławia (pierwszy łuk za miejscowością) obwodnica wejdzie w obecny przebieg DK13, by następnie w rejonie Smętowic skręcić w kierunku południowym - do autostrady A6. Na tym końcowym fragmencie droga będzie miała parametry odpowiadające drodze ekspresowej, ponieważ w przyszłości będzie to fragment Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu S6.
W ramach inwestycji powstaną dwa węzły drogowe - węzeł Przecław na drodze Przecław - Ustowo i węzeł drogowy Szczecin Zachód na połączeniu z autostradą A6. Węzeł Szczecin Zachód będzie węzłem typu koniczyna z jezdniami w ciągu autostrady. Wraz z uruchomieniem nowego węzła zostanie zamknięty obecnie funkcjonujący węzeł, który powstał w latach 30 ubiegłego wieku i nie spełnia współczesnych parametrów.
(k)
Graf. GDDKiA