Poniedziałek, 03 marca 2025 r. 
REKLAMA

Masłowska, Andrus, Kędzierski z autorskimi narracjami

Data utworzenia: 2025-02-17 13:46
Ostatnia aktualizacja: 2025-02-17 14:02
mat. org.

Miejsce: Kino Pionier 1907

Czas: 04.04.2025 - 10.04.2025

Z okazji przypadającej w 2025 roku 100. rocznicy urodzin Wojciecha Jerzego Hasa Stowarzyszenie Kin Studyjnych zaprasza na wyjątkowy przegląd filmów reżysera zatytułowany HAS. KRONIKI WYOBRAŹNI. Na ekrany powrócą wszystkie filmy w wersjach odrestaurowanych cyfrowo oraz z angielskimi napisami. W Kinie Pionier 1907 w Szczecinie podzielony zostanie na dwie części. Pierwsza odsłona odbędzie się z okazji setnej rocznicy urodzin i pokazanych zostanie siedem pierwszych filmów Hasa. Druga część zaplanowana została na październik z okazji 25. rocznicy śmierci mistrza.

4 kwietnia – Pętla (1957)

Jeden z najdojrzalszych debiutów w historii kina. Pierwsza autorska adaptacja Hasa, której literacki pierwowzór podporządkował własnej poetyce i problematyce, czyniąc z obyczajowej opowieści o warszawskim alkoholiku historię egzystencjalną o samotnym, wyobcowanym artyście nieradzącym sobie z życiem. Bohater-outsider, eksponowana scenografia (słynna „rupieciarnia Hasa”), pesymistyczna wizja świata, fatalizm ludzkiego losu, niszczycielska siła czasu – wszystko to stanowi zapowiedź dalszej twórczości.

5 kwietnia – Pożegnania (1958)

Nostalgiczny melodramat z historią w tle. Film przez tematykę wojenną wpisujący się w tzw. nurt psychologiczny szkoły polskiej, przede wszystkim, jako druga fabuła Hasa, stanowi rozwinięcie poetyki debiutanckiej „Pętli”. Wycofany bohater-intelektualista, poczucie przemijania i końca pewnego świata, willa „Quo vadis” jako najsłynniejsza hasowska rupieciarnia – to już rozpoznawalne cechy autorskiego stylu. „Pożegnania” pozostają też wciąż niezwykłą love story, z niebanalną parą kochanków i pierwszym powojennym przebojem wylansowanym przez kino, śpiewaną przez Sławę Przybylską niezapomnianą piosenką „Pamiętasz, była jesień” w tle.

6 kwietnia – Wspólny pokój (1959)

Adaptacja wydanej w 1932 roku i wówczas skandalizującej („pornograficzny paszkwil”) środowiskowej powieści Zbigniewa Uniłowskiego, który sportretował w niej członków literackiej grupy „Kwadryga”. Has odczytał ją po swojemu, ignorując ów towarzysko-personalny podtekst, łagodząc naturalistyczny ton i widząc w losach bohaterów historię bardziej uniwersalną, opowieść o młodych, niespełnionych artystach, wrażliwych outsiderach pogrążonych w marazmie i kultywujących swe wyobcowanie.

7 kwietnia – Rozstanie (1960)

Komedia sentymentalna – jak nazwał ją sam Has – i kolejna w jego twórczości gra melodramatycznymi konwencjami, gdzie za gatunkowym kostiumem kryje się podszyta melancholią opowieść o przemijaniu, niemożności powrotu do przeszłości, poczuciu samotności. Kameralne kino stanowiące wizytówkę stylu reżysera, z Lidią Wysocką, gwiazdą przedwojennego kina i Władysławem Kowalskim, nowym aktorskim odkryciem Hasa w rolach głównych.

8 kwietnia – Złoto (1961)

„To nie jest film o tematyce produkcyjnej – powiedział reżyser – To jest film o ludziach. W tym filmie będzie mnóstwo kontrastów – zwykłe, osobiste ludzkie sprawy, ludzie pochłonięci tymi sprawami na tle wielkiej budowy”. Istotnie, dzięki typowej dla reżysera poetyce i umiejętności kreślenia kameralnych portretów bohaterów, film zamiast typowego „produkcyjniaka” stał się przypowieścią o poszukiwaniu wartości, o radości, ale i o szarzyźnie ludzkiego życia.

9 kwietnia – Jak być kochaną (1962)

„Jak być kochaną” oparty jest na monologach wewnętrznych głównej bohaterki. Wspomnienia Felicji przenoszą widzów nie tylko w brutalną rzeczywistość II wojny światowej, naznaczoną cierpieniem, grozą i lękiem, ale również w świat subtelnej, wrażliwej i kochającej młodej dziewczyny, która robi wszystko by uratować kochanego przez siebie i podziwianego mężczyznę.

10 kwietnia – Rękopis znaleziony w Saragossie (1964)

Jeden z najbardziej niezwykłych polskich filmów kostiumowych. Przedziwne perypetie Alfonsa van Wordena podczas jego podróży do Madrytu, gdzie ma objąć służbę w gwardii walońskiej, są okazją do opowiadania – przez spotykane przez niego postaci – kolejnych intrygujących historii. Bohater kilkakrotnie w zagadkowy sposób powraca do punktu wyjścia – tajemniczej karczmy i jej upiornego otoczenia, by ponownie wyruszać w znane mu czasy i przestrzenie, jednak za każdym razem wypełnione innymi postaciami i widziane z innej perspektywy.

DRUGA CZĘŚĆ PRZEGLĄDU: PAŹDZIERNIK 2025

Szyfry (1966)

Lalka (1968)

Sanatorium pod klepsydrą (1973)

Nieciekawa historia (1982)

Pismak (1984)

Osobisty pamiętnik grzesznika przez niego samego spisany (1985)

Niezwykła podróż Baltazara Kobera (1988)

 

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA