W ciągu czterech minionych tygodni niemal w całości zmontowana została konstrukcja nowego zadaszenia-łącznika nad przebudowywanym peronem trzecim dworca PKP Szczecin Główny. Zepnie on obecnie modernizowaną także starą kładkę wraz z dojściami na pozostałe perony między ulicami Krzysztofa Kolumba i Stefana Czarnieckiego z nową kładką z hali głównej stacji do ul. Owocowej.
To część realizowanego od listopada 2017 roku drugiego etapu modernizacji stacji. Generalnym wykonawcą robót jest konsorcjum firm PORR SA z Warszawy i PORR Bau GmbH z Wiednia. Natomiast wśród zatrudnionych przez nie podwykonawców są także stargardzki Stan Led oraz szczeciński Zakład Usług Stoczniowych i Mostowych ZUSiM. Koszt inwestycji to 70,7 mln zł brutto. Dofinansowanie na poziomie 85 proc. spółka PKP Polskie Linie Kolejowe SA ma zapewnione z unijnego Funduszu Spójności z puli środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
Większość segmentów szkieletu przejścia nad peronem trzecim osadzona została na wspornikach do zeszłego piątku. Do montażu pozostały jeszcze tylko trzy przęsła. Przenoszenie już gotowych elementów konstrukcji na miejsce przeznaczenia odbywa się z wykorzystaniem specjalistycznego żurawia-giganta, ustawionego przy murze od strony ul. Owocowej.
Maszyna Liebherr LTM 1250, sprowadzona została do całej operacji na szczecińskim dworcu z dysponującego tego typu sprzętem Przedsiębiorstwa Budowlano-Remontowo-Usługowego DŹWIG-MAR z Nowej Białej (powiat płocki). Może ona udźwignąć ciężar o wadze do 250 ton. W bezpiecznym unoszeniu tak dużych ładunków pomagają odpowiednio przygotowane wsporniki boczne, które stabilizują dźwig oraz zabezpieczają go przed ewentualnym przechyłem. Wyposażony jest w wysięgnik teleskopowy (72 m) i wysięgnik kratowy (32 m) i skonstruowany jest tak, że może pracować w pełnym obrocie (360 stopni).
Trwają równocześnie roboty przy konstrukcjach nowych zadaszeń nad przebudowywanymi schodami kładki, która powadzi na perony dworca z chodnika od ul. Krzysztofa Kolumba. Te - jak do tej pory - zmontowane zostały również nad schodami z gotowymi również szybami wind na wysokości peronów nr 1 i 2.
Spory zakres prac do wykonania pozostaje wciąż na wyłączonym z eksploatacji i gruntownie przerabianym wspomnianym już peronie trzecim. Tam - oprócz wznoszonej teraz konstrukcji przeszklonego łącznika-zadaszenia, który będzie równocześnie elementem wiaty - rozpoczęły się dopiero prace przy wznoszeniu elementów konstrukcji wiaty na tą jego częścią, która do tej pory nie była zadaszona. Nie ma jeszcze szybu windy od strony modernizowanej starej kładki i schodów. Do ułożenia są po obu jego stronach od torów na sporej długości także elementy żelbetowych wzmocnień obudowy pasa peronu. ©℗
Tekst i fot. Mirosław WINCONEK