Szacunkowy koszt drugiego etapu przebudowy dworca PKP Szczecin Główny to 53 miliony złotych. Według zapowiedzi spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, roboty budowlane miałyby się rozpocząć w IV kwartale przyszłego roku z planowanym ich finałem z końcem 2019 roku. Przy okazji modernizacji na raty miałyby też zniknąć zabytkowe stare wiaty. Zachowane z nich byłyby jako akcent świetności z odległej przeszłości co najwyżej trzy przęsła.
W I kwartale 2017 r. PKP PLK planuje ogłosić przetarg na roboty budowlane. Wykonany został – jak dotąd – projekt budowlany z pozwoleniem na budowę. Dotarliśmy do pierwszych szczegółów, które dotyczą zakresu planowanych prac. Jak poinformował nas Zbigniew Wolny z zespołu prasowego Wydziału Komunikacji i Promocji w Regionach Biura Komunikacji i Promocji PKP Polskie Linie Kolejowe SA, projekt przewiduje budowę nowych wiat na peronach nr 1, 2 i 3, łącznika między istniejącą kładką i nową kładką na peronie nr 3, przebudowę peronu nr 2, remont nawierzchni na peronach nr 2 i 3, jak również budowę zadaszenia starej kładki wraz ze schodami oraz zamontowanie na niej wind – tej, którą przed laty wzniesiono nad peronami między ulicami Kolumba i Czarnieckiego. Na peronie nr 1 do odrestaurowanej zabytkowej wiaty zostaną dołożone 3 przęsła z zabytkowej wiaty peronu nr 2. Jak wyjaśnia Z. Wolny, wraz z pozostałą częścią obecnej konstrukcji stamtąd ona zniknie, a pozostałe przęsła zostaną przeniesione w inne miejsce, uzgodnione z konserwatorem zabytków. Na peronie nr 2 zostanie wybudowana nowa wiata. Ta z peronu nr 3 również zostanie rozebrana i zamiast niej powstanie łącznik między starą a nową kładką, który będzie stanowił zadaszenie peronu. Elementy zabytkowych wiat z peronów nr 2 i 3, które nadają się do zabudowy, zostaną ustawione zgodnie z warunkami decyzji – pozwolenia na budowę w miejscu uzgodnionym z konserwatorem zabytków.
Cały artykuł w „Kurierze Szczecińskim” i e-wydaniu z 7 listopada 2016 r.
Tekst i fot. Mirosław WINCONEK