W nadchodzący weekend kierowcy natkną się na drogowców i tym samym na utrudnienia w ruchu w tych miejscach Szczecina, gdzie ZDiTM zlecił montaż wag preselekcyjnych do monitoringu samochodów ciężarowych. W nadchodzącym tygodniu będzie zresztą podobnie. Chodzi o główne drogi dojazdowe do miasta i zarazem wyjazdowe.
Urządzenia pozwalające identyfikować i rejestrować auta, których dopuszczalna masa całkowita jest przekroczona, mają pojawić się na ulicach Gdańskiej, Emila Zegadłowicza, Floriana Krygiera i Cukrowej. W związku z prowadzonymi pracami mogą występować czasowe utrudnienia w ruchu w miejscach, gdzie takie urządzenia się znajdą. Pierwsze roboty planowane są w nocy z soboty na niedzielę (22/23 bm.).
- To będą zajęcia chwilowe tylko do kilkunastu minut na czas montażu poprzeczki bramownicy bądź bramownic, jak też pozostałych elementów systemu - zapewnia Hanna Pieczyńska, rzeczniczka prasowa ZDiTM. - Reszta prac odbywać się będzie w pasach poboczy.
Roboty prowadzone będą w godzinach wieczornych i nocnych, przy - jak jednocześnie zaznacza H. Pieczyńska- sprzyjających warunkach atmosferycznych, co w praktyce oznacza, że sporządzony szczegółowy grafik planowanych może ulegać na bieżąco zmianom.
Dłuższych, nawet kilkugodzinnych zajęć jezdni przez drogowców kierowcy mogą spodziewać się w tych miejscach w przyszłym tygodniu, począwszy od nocy z poniedziałku na wtorek (24/25 bm.) do nocy z piątku na sobotę (28/29 bm.). Zajęcia obejmą jeden pas lub dwa pasy jednocześnie, ale jeden ma być zawsze przejezdny. Roboty zapowiadane są na czas od ok. godz. 20 do 6 rano dnia następnego.
- Planowane prace polegają na umiejscowieniu na wybranych odcinkach czujników instalowanych w nawierzchni, pętli indukcyjnych oraz konstrukcji wsporczej wraz z kamerami. Głównym celem instalacji wag preselekcyjnych jest ograniczenie ruchu pojazdów przeciążonych na wybranych drogach w Szczecinie. System WIM-P (Weight in Motion Preselection) to komputerowy system do automatycznego wykrywania i identyfikacji pojazdów ponadgabarytowych bez ich zatrzymywania - tłumaczy H. Pieczyńska.
Specjalne czujniki mają rejestrować przejazdy pojazdów, mierzyć nacisk koła na nawierzchnię drogi i za pośrednictwem sterowników przekształcać dane na ciężar nacisku na koła, osi i łączny ciężar pojazdu. Pętle indukcyjne służą do pomiarów prędkości i łącznej długości ciężarówek. Kamery i systemy identyfikacji zanotują o markę, model, numer rejestracyjny, datę i godzinę przejazdu.
- System charakteryzuje się dużymi zakresami pomiarowymi: nacisk na oś: 500 – 20.000 kg, brak wrażliwości wyników ważenia w zakresie prędkości przejazdu od 15 – 170 km/h, zakres temperatur pracy od -40 stopni Celsjusza do 80 stopni Celsjusza - dodaje rzeczniczka ZDiTM.
Przypomnijmy, że wagi z oprzyrządowaniem zainstalowane zostaną na ul. Cukrowej, będącej fragmentem drogi krajowej nr 13 w granicach administracyjnych miasta, na odcinku przed zjazdem w Warzymicach do Rajkowa, na ul. Emila Zegadłowicza w rejonie skrzyżowania z ul. Jaworową, na ul. Floriana Krygiera (rejon drogi przy Odrze Wschodniej) i na obu nitkach ul. Gdańskiej na wysokości pętli tramwajowo-autobusowej przy Basenie Górniczym.
ZDiTM zlecił zadanie w formule „zaprojektuj i zbuduj" konsorcjum firm DUORS Sp. z o.o.i SAFE Co. Ltd Sp. z o.o., a jego koszt to 2 mln 801 tys. zł. ©℗
Mirosław WINCONEK
Fot. Mirosław WINCONEK