Piątek 07 października 2022r. 
REKLAMA

Cłowy wreszcie rozbierają [GALERIA, FILM]

Data publikacji: 2016-10-19 16:00
Ostatnia aktualizacja: 2019-07-09 11:18
Cłowy wreszcie rozbierają
Fot. Mirosław WINCONEK  

Trwają przygotowania do demontażu przęseł na szczecińskim Moście Cłowym oraz ostatnie uzgodnienia i prace projektowe związane z rozbiórką. Stara część nośna przeprawy zostanie usunięta jeszcze w tym roku. W połowie lutego 2017 r. powinny rozpocząć się roboty przy wznoszeniu nowej konstrukcji nad Regalicą. Po kapitalnej przebudowie nowy most ma być oddany do użytku przed przyszłorocznym sierpniowym zlotem żaglowców na finał regat The Tall Ship Races.

 Od kilku dni trwają roboty na górnym pomoście. Sfrezowana została nawierzchnia asfaltowa jezdni, robotnicy demontują również elementy bezpieczeństwa ruchu, w tym bariery ochronne oddzielające jezdnię od pasów poboczy dla pieszych i rowerzystów oraz wszystkich instalacji. Następnie przyjdzie kolej m.in. na krawężniki, oświetlenie balustrady. Na początku listopada ruszą zasadnicze roboty rozbiórkowe. Wśród podwykonawców zatrudnionych do robót są m. in. Zakład Robót Hydrotechnicznych i Podwodnych ze Szczecina i spółka Viamotex z Piotrkowa Trybunalskiego. Generalnym wykonawcą inwestycji wybranym przez ZDiTM jest konsorcjum firm Vistal Gdynia S.A. i Vistal Infrastructure sp. z o.o. (obie z siedzibami w Gdyni). To zlecenie na zasadzie "zaprojektuj i zbuduj" kosztować ma prawie 18,7 mln zł. Przeprawa ma  być gotowa i przejezdna najpóźniej  do końca lipca 2017 roku. 

Program funkcjonalno - użytkowy remontu wykonało latem br. Konsultacyjne Biuro Projektowe Krzysztof Żółtowski. Przekazanie projektu wykonawczego i budowlanego obiektu ma nastąpić do końca stycznia 2017 roku. Miasto ma szansę, by na modernizację przeprawy uzyskać z rządowych środków dotację w kwocie do 10 mln zł. Most ma być w wersji docelowej, w przyszłości częścią będącej wciąż w planach dwujezdniowej ul. Nowoprzestrzennej w relacji z węzłem drogowym Tczewska.

Natychmiast jak tylko znikną przęsła, rozpoczniemy wykopy zaprzyczółkowe po to, żeby stwierdzić, jaki jest stan tych przyczółków po odkopaniu. Myślę, że jeszcze w tym roku, w grudniu lub nieco wcześniej będziemy mieli na ten temat pełną wiedzę. W związku z tym, że tempo prac musi być bardzo duże, to musieliśmy zrezygnować ze stałych podpór tymczasowych podtrzymujących stare uszkodzone przęsło. Stąd decyzja o wykorzystaniu sprzętu wodnego Carier 10 o wyporności 10 tys. ton, na którym będzie ustawiane rusztowanie podpierające w ściśle określonych punktach przęsło zachodnie. Druga jednostka wodna Carier 4 o wyporności ok. 4 tys. ton posłuży nam, żeby rozpocząć rozbiórkę, a rozbiórka rozpocznie się od demontażu przęsła tzw. zawieszonego, Gerberowskiego, czyli środkowego, które zostanie opuszczone na tę jednostkę - wyjaśnia Piotr Orzechowski, prezes zarządu spółki Vistal, która miała także swój udział w podobnej, choć nieco większej operacji przy moście Łazienkowskim w Warszawie. 

Nowe przęsła sprowadzone zostaną nad Regalicę z wytwórni gdyńskiego konsorcjum. Jak podkreślił Piotr Żółtowski, projektant, nowa, nowoczesna konstrukcja pownna przeżyć spokojnie sto lat. I jak dodał, poprowadzenie wszystkich sieci infrastruktury miejskiej przy tak dużej przeszkodzie wodnej po dnie rzeki nie jest możliwe, dlatego będą one - jak do tej pory - mocowane do nowej konstrukcji mostu.©℗

Cały artykuł w czwartkowym "Kurierze Szczecińskim" i w e-wydaniu z 20.10.2016 r.

Mirosław WINCONEK

Zdjęcia i filmy: Mirosław WINCONEK

 

 

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

pieszy driver
2016-10-19 20:40:51
@odnośnie mostów - A ja się pytam od kiedy na Moście Pionierów była zaplanowana w projekcie czy wybudowana ścieżka rowerowa ??? Odpowiadam - NIGDY !! To sami rowerzyści ubzdurali sobie omijanie wytyczonej dołem ścieżki rowerowej , właśnie tej wzdłuż Cegielinki i po Moście Cłowym ; dodatkowo utwierdził ich w tym błędzie wprowadzony kilka lat póżniej system oznakowywania ścieżek na czerwono. Pierwotnie kiedy tworzono te budowlę stosowano farbę zabezpieczającą konstrukcję czerwonego koloru. Odsyłam "@odnośnie mostów" do przepisów RD gdzie jasno i klarownie , wręcz łopatologicznie ( również dzięki środowisku rowerzystów)określono, wyjasniono i pokazano - kiedy,gdzie i jak ; a pomimo wszystko nadal rowerzyści śmigają po chodniku np. od Bogurodzicy do Bramy Portowej po stronie Kaskady !!
odnośnie mostów
2016-10-19 19:29:05
Pytam się kto jest odpowiedzialny za zamknięcie na głucho metalowym płotem i drutem ścieżki spacerowej i chyba rowerowej, oznaczonej czerwonym asfaltem na nowym moście od strony Zdrojów.Od samego początku była niedokończona. Pierwotnie kończyła się przy schodach którymi trzeba było znosić rower !!!, ale większość wybierała przejazd około 50 m po skraju stromej skarpy i potem przejście na kolejną ścieżkę rowerową, tej wzdłuż ul Gdańskiej po stronie centrum logistycznego poczty polskiej. Teraz Po przejechaniu lub przespacerowaniu około kilometra, trzeba wracać, bo zabarykadowanie jest solidne, z pułapki można się tylko wycofać przez cały most aż do Cegielinki. Chore.
Cebula,
2016-10-19 16:55:29
Odnosnie pewnej czesci mostu, czyli jak ja rozbierali to nad nia "plakali"...

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA