Będzie kontynuacja przebudowy kolejnych ulic w śródmieściu Szczecina. W tym roku doczekają jej ul. Andrzeja Małkowskiego - od odnowionego dopiero co skrzyżowania z ul. Księcia Bogusława X do zbiegu z al. Piastów - oraz krótki odcinek ul. Królowej Jadwigi (między ulicami Małkowskiego i Bolesława Krzywoustego). Koszt inwestycji będzie jednak wyższy, niż zakładały wcześniejsze kalkulacje. Dodatkowa pula w budżecie miasta na to zadanie się znajdzie.
ZDiTM dopiero w trzecim przetargu wybrał wykonawcę. Będzie nim konsorcjum firm Elbud Szczecin - Elbud Sajewicz za cenę umowną brutto 8 712 481,77 zł, przy karze umownej na poziomie 0,7 proc. wynagrodzenia za każdy dzień opóźnienia realizacji projektu. Podpisanie z nim umowy zapowiadane jest na początek lutego.
Z rozstrzygnięciem przetargu ZDiTM czekał ponad miesiąc do dnia uchwalenia przez radnych (22 bm.) tegorocznego budżetu z autopoprawką prezydencką, zwiększającą środki na ten cel. W specyfikacji istotnych warunków zamówienia został zapisany termin wykonania przebudowy do 8 miesięcy od dnia przekazania terenu budowy. A przekazanie go nastąpić powinno nie później niż do 28 lutego 2019 roku.
Dwa wcześniejsze postępowania przeprowadzone w ubiegłym roku ZDiTM unieważnił. Za pierwszym razem nie wpłynęła choćby jedna oferta na wykonanie tego zadania. W kolejnym oferentów było dwóch. Wówczas na sfinansowanie tego przedsięwzięcia (chodzi o roboty drogowe na łącznych odcinkach o długości 360 m) ZDiTM zamierzał przeznaczyć 5 399 564, 10 zł brutto. Tymczasem najtańsza z ofert przekraczała tę kwotę o ponad 3 mln 336 tys. zł. Taką złożyło wtedy konsorcjum firm Elbud (lider) i Elbud Jarosław Sajewicz-Elżbieta Tomasiak (partner) i opiewała ona na 8 766 230, 62 zł. Wówczas do zlecenia startowała również ze swoją ofertą Eurovia POLSKA SA, z ceną usług jeszcze wyższą, bo skalkulowaną na 10 202 942, 57 zł. Wtedy z braku pieniędzy przetarg też został unieważniony.
- Objęta zadaniem okolica zmieni się diametralnie - twierdzi Hanna Pieczyńska, rzeczniczka prasowa ZDiTM. - Pojawią się nowe chodniki z płyt granitowych, wyremontowane będą jezdnie, wykonana zostanie mała architektura i zieleń. Strefa 30, która pojawi się w rejonie remontowanych ulic, da pieszym bezpieczeństwo i określi charakter tego fragmentu miasta.
Jak dodaje rzeczniczka ZDiTM, wzdłuż ul. Małkowskiego pojawi się dwustronny szpaler drzew. Dwa z nich zaplanowano w kracie, przy kolejnych 24 drzewach zaprojektowano zieleńce. Wzdłuż ulicy ustawione mają być betonowe donice z siedziskiem z kompozytu drewnianego, obsadzone roślinami ozdobnymi. Przy skrzyżowaniu ul. Małkowskiego z ul. Królowej Jadwigi także urządzone zostaną miejsca do odpoczynku w otoczeniu zieleni. Wzdłuż ul. Królowej Jadwigi na jej odcinku od ul. Bolesława Krzywoustego do ul. Małkowskiego zaplanowano posadzenie 9 drzew.
Według dokumentacji na ul. Andrzeja Małkowskiego przewidziany jest remont jezdni o nawierzchni bitumicznej oraz wykonanie nowej konstrukcji chodników z płyt granitowych. Po modernizacji ma się ona stać ulicą z ruchem jednokierunkowym. Przebudowana zostanie jezdnia w rejonie skrzyżowań oraz w rejonie „sugerowanych” przejść dla pieszych. Na jezdni zaprojektowano nakładkę bitumiczną grubości średnio 9 cm. W rejonie skrzyżowań i „sugerowanych” przejść dla pieszych nawierzchnia ma być wykonana z kostki granitowej szarej 15x15x15 cm. Z kolei nawierzchnia chodników wykonana zostanie z płyt kamiennych o wymiarach 100x60 cm układanych na styk. Opaska wzdłuż krawężnika i przy budynkach ułożona zostanie z kostki kamiennej szarej 10x10x10 cm. Projekt zakłada też urządzenie zatok postojowych do parkowania równoległego z jednej i prostopadłego z drugiej strony jezdni. Takie same parametry i rozwiązania w projekcie przyjęto dla ul. Królowej Jadwigi. Na tym jej odcinku - po modernizacji - również ma być wprowadzony ruch jednokierunkowy. ©℗
Tekst i fot. Mirosław WINCONEK
Na zdjęciu: Ul. Andrzeja Małkowskiego przed planowaną w tym roku przebudową.