Jeszcze w tym miesiącu ma być rozpisany przetarg na pierwszy z etapów nowej inwestycji tramwajowej połączonej z przebudową kolejnego odcinka ul. Władysława Szafera w Szczecinie. To będzie drugi element nowej trasy, jaka powinna w przyszłości spiąć Osiedla Arkońskie-Niemierzyn, Zawadzkiego-Klonowica i Krzekowo-Bezrzecze ze Świerczewem, a w perspektywie również z Turzynem.
W tegorocznym budżecie miasta na realizację tego przedsięwzięcia znaleźć się 38 011 019 zł. Ta pula pieniędzy przeznaczona została na wypłaty odszkodowań za przejęte pod inwestycję nieruchomości, a także powinna wystarczyć na rozpoczęcie robót budowlanych.
- Została opracowana dokumentacja, został wydany też ZRID. W tej chwili prowadzimy postępowania o wypłaty odszkodowań. Planujemy ogłoszenie przetargu na wykonawcę robót w styczniu. Zakładany termin na realizację tej inwestycji to 18 miesięcy - poinformowała Bożena Kowalewska, dyrektor wydziału inwestycji miejskich w Urzędzie Miasta Szczecin.
W ramach zadania przebudowany zostanie pozostały odcinek ulicy Władysława Szafera od nowego jej krótkiego odcinka powstającego teraz z wydzielonym torowiskiem przy okazji budowanego ronda u jej zbiegu z al. Wojska Polskiego i ul. Arkońską, tj. od rejonu ronda Szczecińskich Olimpijczyków aż do skrzyżowania z ulicami Eugeniusza Romera, Szeroką i Modrą. Tam ma powstać kolejne rondo. Wybudowane zostanie torowisko tramwajowe (długość 1,2 km) wydzielone pomiędzy jezdniami z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Na tym odcinku zaprojektowany został pas autobusowo-tramwajowy PAT wraz ze wspólnymi przystankami autobusowo-tramwajowymi.
Inwestycja obejmuje również budowę nowej pętli tramwajowo–autobusowej za halą widowiskowo-sportową. Ponadto w celu optymalnego skomunikowania tego rejonu z nią i z zaprojektowaną w nowym kształcie ulicą Władysława Szafera, w okolicy pętli pojawić ma się skrzyżowanie typu rondo z dwoma pasami ruchu. Ponadto w okolicy pętli zaplanowano budowę trzech placów postojowych dla samochodów osobowych typu Park & Ride oraz jednego parkingu rowerowego Bike & Ride.
Szacowany - jak dotąd - koszt realizacji projektu to 260 milionów złotych. Na zadanie przewidziane jest współfinansowanie przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 z puli środków na rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach. Zgodnie z umową o dofinansowanie z 21.12.2017 r., udzielone ma być na tę inwestycję ono w kwocie 85 729 000 zł. ©℗
Mirosław WINCONEK
Wizualizacje: UM Szczecin