Wygodniejsza podróż, poprawa konkurencyjności kolei w transporcie ładunków, większa dostępność i przepustowość trasy ze Szczecina do granicy polsko-niemieckiej – takie efekty ma przynieść inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych SA. Prowadzone kosztem 140 milionów złotych prace mają się zakończyć w 2020 roku.
Obecnie prowadzony jest pierwszy etap inwestycji na trasie Szczecin Główny – Szczecin Gumieńce. Wykonawca zdemontował stare tory oraz sieć trakcyjną i montuje nowe elementy linii. Przebudowane zostaną także cztery obiekty inżynieryjne. Poprawi się ponadto bezpieczeństwo na dwóch przejazdach kolejowo – drogowych. W Warzymicach do sygnalizacji świetlnej dodatkowo zamontowane zostaną rogatki.
– Poprawi się standard obsługi podróżnych – mówi Joanna Kubiak z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA. – Stacja Szczecin Gumieńce zyska nowy, wyższy peron z dojściem dostosowanym dla osób o ograniczonej mobilności. Obiekt będzie wyposażony w funkcjonalne wiaty, ławki, czytelne oznakowanie i gabloty z rozkładem jazdy. Dla cyklistów zamontowane zostaną stojaki rowerowe.
Nowy 300-metrowy peron na stacji Szczecin Gumieńce powstanie po zlikwidowaniu tam toru nr 3 i peronu nr 2 (ma on teraz 373 m długości), przy którym się będzie zaczynać. Dojście do niego od ul. Cukrowej ma być zapewnione wzdłuż stacyjnego budynku, z przejściem przez tor nr 5.
Realizacja zadania wraz z elektryfikacją odcinka Szczecin Gumieńce – granica państwa (linia nr 409) zaplanowana jest do 2020 roku. Obecnie trwają prace projektowe.
– Przewidziany jest montaż urządzeń sterowania ruchem oraz budowa mijanki w Kołbaskowie – dodaje Joanna Kubiak. – Możliwość „krzyżowania” pociągów dodatkowo usprawni ruch kolejowy.
Po modernizacji pociągi pasażerskie będą kursować z prędkością 120 km/h do stacji Szczecin Gumieńce, a dalej do granicy 160 km/h. Obecnie jest to odpowiednio – 80 i 120 km/h.
Efektem inwestycji PKP PLK będzie usprawnienie połączeń pasażerskich na trasie Szczecin – granica państwa (Tantow), która prowadzi w stronę Berlina. Lepsze możliwości zyska ruch towarowy z Gumieniec do Niemiec.
Przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej zadania „Prace na liniach kolejowych nr 408 i 409 Szczecin Główny – granica państwa (Tantow)" wygrał Transprojekt Gdańsk. Natomiast na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na odcinku linii kolejowej nr 408 wraz z peronem na stacji Szczecin Gumieńce i przejazdami kolejowymi na linii nr 409 konsorcjum firm: Schweerbau GmbH &Co.KG i SBM z Wrocławia. Zarządca infrastruktury na całe przedsięwzięcie wyda 140 mln zł ze środków budżetowych.
(mag)
Fot. Elżbieta Kubowska