Mija dwadzieścia lat od powołania w Polsce instytucji rzeczników konsumentów. W Szczecinie tę funkcję od początku sprawuje Longina Kaczmarek, znana ze swojej determinacji i skuteczności w obronie konsumenckich spraw. Dwie dekady tych działań podsumowano w czwartek (24 bm.) podczas merytorycznej konferencji w gronie specjalistów i współpracowników, omówiono także wyzwania na najbliższe lata.
Biuro rzecznika w szczecińskim Urzędzie Miasta zaczynało pracę w dwuosobowym składzie, dziś na rzecz konsumentów działa tu dziewięć osób. Początkowo zajmowano się tysiącem spraw rocznie, teraz jest ich ponad 16 tysięcy. Od najdrobniejszych, po bardzo skomplikowane, które swój finał mają również w sądzie.
Podczas czwartkowej konferencji w Szczecinie, z udziałem m.in. prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, przewodniczącej Krajowej Rady Rzeczników Konsumentów, przedstawicieli Urzędu Komunikacji Elektronicznej, Urzędu Regulacji Energetyki, Inspekcji Handlowej, powiatowych i miejskich rzeczników konsumentów Longina Kaczmarek przywoływała te najważniejsze przypominając, że wiele afer i nieuczciwość na szeroką skalę na rynku swój początek miało w Szczecinie. Choćby afera Amber Gold, o której nasz rzecznik zawiadamiał instytucje państwowe.
Marek Niechciał, prezes UOKIK, chwalił skuteczność szczecińskiego rzecznika, docenił też m.in. skoordynowanie u nas porad konsumenckich z poradami prawnymi. Żartował, że Longina Kaczmarek jest trochę "celebrytką" wśród rzeczników, bo porad konsumenckich udziela nawet na łamach kolorowej prasy. Za pracę na rzecz konsumentów rzeczniczce i uczestnikom konferencji dziękował prezydent miasta Piotr Krzystek.
- Trzeba sporo empatii, zrozumienia, cierpliwości - mówił. - Trzeba zapanować nad emocjami towarzyszącymi sprawie i umiejętnie ją poprowadzić. Trzeba mieć też odpowiednie podejście do przedsiębiorców, którzy są drugą stroną, często ich przekonać do różnych działań, złagodzić stanowisko, wypracować racjonalny kompromis. Za to zaangażowanie wszystkim państwu dziękuję.
(gan)
Fot. UM Szczecin
Na zdjęciu: Longina Kaczmarek sprawuje funkcję rzecznika konsumentów od 20 lat.