czwartek, 21 marca 2019.
Strona główna > Wiadomości > Uderzają w najsłabszych

Uderzają w najsłabszych

Uderzają w najsłabszych
Data publikacji: 2018-03-15 21:33
Ostatnia aktualizacja: 2018-07-12 12:36
Wywietleń: 1302 318538

Dwanaście tysięcy spraw zgłoszono w ubiegłym roku do Biura Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Szczecinie. Te najtrudniejsze dotyczyły usług w sektorze energetycznym. Pomocy szukali głównie zrozpaczeni seniorzy, uwikłani w nieuczciwe umowy. Jak już informowaliśmy, w związku z działaniami jednego z operatorów, w imieniu niemal pięćdziesięciu poszkodowanych, rzecznik konsumentów kieruje pozwy do sądu, postępowanie toczy się też w prokuraturze.

Longina Kaczmarek, Miejski Rzecznik Konsumentów w Szczecinie w czwartek (15 marca), w Światowy Dzień Konsumenta, podsumowała ostatni rok pracy jej sześcioosobowego biura. Z jakimi problemami przychodzą mieszkańcy? Rośnie liczba spraw dotyczących umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa – chodzi o zakupy i umowy zawierane przez internet (co dotyczy głównie ludzi aktywnych zawodowo), ale też na tzw. pokazach i w domach konsumentów, których nachodzą różni akwizytorzy, proponując np. tańszy prąd i gaz (ich celem są najczęściej seniorzy).

– Firmy działające w tych obszarach nie zapraszają już na pokazy, tylko na badania czy po odbiór nagrody, żeby podstępnie zwabić starszych ludzi – opowiada Longina Kaczmarek. – Oferują sprzęt pseudomedyczny, materace, odżywki, płyny, różne cuda. Zgodnie z prawem, od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa można odstąpić w ciągu czternastu dni, ale nie zawsze się to udaje, bo okazuje się, że firma na krótko zarejestrowała w tym miejscu swoją siedzibę. Droga do udowodnienia, że to obejście prawa, jest bardzo trudna.

Ogromnym problemem w Szczecinie są sprawy związane ze zmianą dostawców energii elektrycznej i gazu. Firm, na które skarżą się konsumenci, jest kilka. Za sprawą jednej z nich – spółki Polski Prąd i Gaz – w kłopoty wpadło 220 osób, głównie seniorów (pisaliśmy o tym obszernie w środę, 14 marca). Akwizytorzy oferowali im możliwość zmniejszenia rachunków. Starsi ludzie podpisali dokument, nie zdając sobie sprawy, że zmienili operatora. Zaczęli otrzymywać większe rachunki, a zerwanie umowy obarczone jest bardzo wysoką karą do tysiąca złotych. Niektórzy podpisali dwie umowy, na więcej niż jedno mieszkanie.

– Ludzie płaczą: „Niech pani ratuje” – mówi Longina Kaczmarek. – To są tragedie, które widzimy na co dzień. Części z tych osób pomogliśmy odstąpić od umowy w ciągu czternastu dni, inni z naszą pomocą składali oświadczenia o zawarciu umowy pod wpływem błędu, czego firma nie uznała. W środę złożyłam 22 pozwy do sądu w tej sprawie, kolejne niebawem. Na mój wniosek prowadzona jest też sprawa w prokuraturze. Trzeba dodać, że Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów nałożył już wcześniej na tę spółkę karę 10 mln zł. Spółka odwołała się do sądu, informacja z ostatnich dni jest taka, że sąd decyzję podtrzymał.

Dużo problemów dotyczy też umów telekomunikacyjnych. Wyraźnie wzrosła liczba spraw finansowych.

– Konsumenci zadłużają się na potęgę – przyznaje Longina Kaczmarek. – A my nie zawsze jesteśmy w stanie im pomóc. W pętli zadłużenia wielu przychodzi po pomoc w złożeniu wniosku do sądu o upadłość konsumencką. To najczęściej biedni ludzie.

Nie brakuje też trudnych doświadczeń z towarzystwami ubezpieczeniowymi. Te często ograniczają się do pobierania składek, z wypłatą odszkodowania jest problem, bo żądają niemożliwych do przedstawienia dowodów.

Rozwikłanie konsumenckich kłopotów wymaga fachowej wiedzy, determinacji i czasu. Szczeciński rzecznik reprezentuje m.in. grupę osób w sądowej sprawie dotyczącej polisolokat. Toczy się ona już trzy lata.

– Na szczęście zmierza ku szczęśliwemu finałowi – mówi Longina Kaczmarek.

Tekst i fot. Anna GNIAZDOWSKA

Komentarze

naciągacz Sebastian K.
Ach-um cierpisz na niestrawność, czy nudzi się dziewczynce ? Czas na to, żebyś i ty zrobiła w końcu coś pożytecznego, a nie przed laptopem tylko bąki puszczała.
2018-03-16 12:25:50
Ach
Czas na emeryturę pani Longina!
2018-03-16 11:30:26
Jarun
Oszustów należy nękać sądami inaczej chwasty ciągle się plenią.
2018-03-16 10:59:00
Magdalena M.
Art. 286 § 1. Kto, w celu osiągnięcia korzyści majątkowej, doprowadza inną osobę do niekorzystnego rozporządzenia własnym lub cudzym mieniem za pomocą wprowadzenia jej w błąd albo wyzyskania błędu lub niezdolności do należytego pojmowania przedsiębranego działania, podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8. Tylko czy znajdzie się sędzia, który wykaże się dobrą wolą i poczuciem sprawiedliwości i posadzi akwizytorów i ich mocodawców.
2018-03-16 10:46:25
um
W tym urzędzie to jednak ludzi męczą, jak trzymają ich na emeryturze.
2018-03-16 06:40:12
wyciagają miliardy.
Sukienkowi wyciagają miliardy na masową skalę i nikt ich nie ściga. Uzaleznionym obiecują zycie wieczne jezeli zaakceptuje to bóg.
2018-03-15 22:51:49

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
11
na godz. 12:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
LESEN SIE MEHR

Filmy

Parowozem do Polic
Wystawa Makiet Kolejowych
Pobiegli dla Eweliny
Poprzedni Następny

Sonda

Jak często masz problem ze znalezieniem miejsca do parkowania w Szczecinie?

 

W Kurierze Szczecińskim
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do sklepu
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie
Cyfrowy