Środa 16 czerwca 2021r. 
REKLAMA

Na konsumenckie kłopoty

Data publikacji: 2019-03-16 11:05
Ostatnia aktualizacja: 2019-11-04 12:32
Na konsumenckie kłopoty
 

Mija dwadzieścia lat od powołania w urzędach miast i starostwach powiatowych instytucji rzecznika konsumentów. Do biura szczecińskiego rzecznika tylko w ub. roku trafiło 17 tysięcy spraw. Przez długie lata udało się pomóc mieszkańcom miasta w wielu poważnych konsumenckich tarapatach - od kłopotów z okienkami kasowymi, przez problemy z towarzystwami ubezpieczeniowymi, po nieuczciwe umowy oferowane przez dostawców energii. Pomoc potrzebna jest także w wielu prostszych sprawach - nieudanych zakupach, reklamacji sprzętów, czy - coraz częściej - usług turystycznych.

Szczecińskim rzecznikiem konsumentów od 20 lat jest Longina Kaczmarek. Dziś prowadzi w magistracie biuro, w którym pracuje pięć osób.

- Kiedy zaczynaliśmy, najwięcej było spraw z usługą wymiany okien - mówi Longina Kaczmarek. - Potem pojawiły się trudniejsze kwestie usług finansowych - tzw. okienka kasowe, Amber Gold, obligacje korporacyjne. Nie boimy się trudnych wyzwań. Robimy wszystko, by sprawy rozwiązać polubownie, ale jeśli się nie da, kierujemy je do sądu. Tak jest teraz z firmą Polski Prąd i Gaz, której przedstawiciele namawiali szczecinian do zawierania niekorzystnych umów i zmiany sprzedawcy energii elektrycznej oraz gazu. Trafiło do nas wielu poszkodowanych, ofiarami są często seniorzy po osiemdziesiątym roku życia. Dotąd skierowaliśmy do sądu 33 indywidualne pozwy, w przygotowaniu są kolejne. Do dziś zapadły 24 wyroki, wszystkie korzystne dla konsumentów.

W 2018 roku najwięcej problemów, z jakimi zwracali się mieszkańcy miasta, dotyczyło właśnie umów z dostawcami energii elektrycznej i gazu, a także usług telekomunikacyjnych, umów finansowych oraz turystycznych. Tradycyjnie pomoc potrzebna była w kwestiach nieudanych zakupów obuwia i odzieży, reklamacji sprzętu RTV i AGD, mebli i wyposażenia mieszkania. Jak zawsze konieczne były interwencje rzecznika w sprawie skarg dotyczących umów zawieranych przez konsumentów na odległość - za pośrednictwem Internetu, telefonu lub poza lokalem przedsiębiorcy, np. na pokazach. Rzecznik interweniował też w sprawach GetBack, firmy Eco Vital, czy Centrum Medycznego Świętego Jakuba.

Rzecznik praw konsumentów ma uprawnienia doradcze i procesowe. Współpracuje z wieloma innymi instytucjami, m.in. z Inspekcją Handlową, która kontroluje bezpieczeństwo towarów, paliwa, usługi, artykuły spożywcze, punkty gastronomiczne. W ub. roku szczecińscy inspektorzy handlowi przeprowadzili 1054 kontrole w obszarze artykułów żywnościowych i nieżywnościowych, badając ponad 4300 partii produktów, z czego zakwestionowali ok. 40 procent. Zadaniem inspekcji jest też prowadzenie stałych sądów polubownych, pozasądowe rozwiązywanie sporów i poradnictwo konsumenckie. Do Sądu Polubownego w Szczecinie trafia rocznie średnio 170 spraw. 

(gan)

Fot. Anna Gniazdowska

Na zdjęciu: Longina Kaczmarek otrzymała za swoją pracę wyróżnienie od prezesa UOKiK. Okazją do podsumowań był jubileusz - 20-lecie powołania rzeczników konsumentów oraz obchodzony 15 marca Światowy Dzień Konsumentów. 

 

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

20 lat
2019-11-04 11:32:20
Dziękuję za sprawne załatwianie/rozwiązywanie problemów mieszkańców Szczecina. Dziękuję za uśmiech i życzliwe wysłuchanie nas petentów. Ryszard Popiel
20-lecie
2019-03-16 18:27:33
Wielkie gratulacje za Pani uśmiech, niesioną pomoc i nie ustępliwość w działaniu. Ryszard P.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
Tylko teraz -50% na prenumertę eKuriera. KUP TERAZ