Umowa na modernizację Bazy Oznakowania Nawigacyjnego Urzędu Morskiego w Szczecinie podpisana. Koszt nowych budynków to ponad 52 miliony złotych. Prace ruszają już we wrześniu. Będzie je prowadzić jedna ze szczecińskich firm.
W poniedziałek na terenie Bazy Oznakowania Nawigacyjnego podpisano umowę na jej modernizację. Nowe obiekty powstaną dzięki szczecińskiej, znanej firmie budowlanej Calbud.
- To symboliczne domknięcie kolejnego etapu realizacji jednego z zobowiązań rządu PiS w istotnym obszarze gospodarki regionu - pogłębienia 66-kilometrowego toru wodnego Świnoujście - Szczecin do 12,5 metra - stwierdził Tomasz Hinc, wojewoda zachodniopomorski.
- To ostatni element związany z torem żeglugowym. Dzięki jego modernizacji porty Szczecin i Świnoujście zwiększą przeładunki. Dziś podpisujemy umowę na modernizację bazy. Wykona ją lokalna, szczecińska firma. Nie ma opóźnień w realizacji tego projektu. Myślę, że także termin zakończenia prac nie jest zagrożony. W tym roku zaczniemy także budowę pierwszych wysp na torze, które powstaną z tzw. urobku po pogłębieniu - stwierdził Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.
Gróbarczyk zapowiedział także, że w najbliższym czasie zostanie zaprezentowana całościowa koncepcja rozwoju portów w Szczecinie i Świnoujściu.
- Prace na terenie bazy będą kosztować 52,4 mln złotych. Potrwają 30 miesięcy. Fizycznie prace rozpoczną się już we wrześniu tego roku - dodał Wojciech Zdanowicz, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie.
Według UMS w zmodernizowanych obiektach będą m.in. przechowywane elementy oznakowania nawigacyjnego, sprzęt, części zamienne, materiały potrzebne do utrzymania w gotowości technicznej i eksploatacyjnej jednostek pływających oraz sieci i urządzeń elektroenergetycznych Urzędu Morskiego. Na terenie obiektów będą również przeprowadzane remonty i konserwacje urządzeń nawigacyjnych. Część budynków będzie wykorzystywana przez Wydział Pomiarów Morskich UMS, który zajmuje się planowaniem, projektowaniem i prowadzeniem pomiarów batymetrycznych na wodach morskich (torach wodnych, akwenach portowych). Skorzysta także Wydział Elektroniki i Łączności, który m.in. sprawuje nadzór, utrzymuje, obsługuje i kontroluje stan techniczny systemów ostrzegania, łączności morskiej, kontroli oraz monitorowania ruchu statków. ©℗
(dar)
Fot. Ryszard Pakieser
Na zdjęciu: Umowę podpisali (od lewej): Wojciech Zdanowicz - dyrektor Urzędu Morskiego, Jan Gackowski, wiceprezes Calbudu oraz Edward Osina - prezes tej firmy.