Różnych sposobów chwytają się oszuści, aby osiągnąć swój cel. Jednym z nich jest naciąganie właścicieli biur rachunkowych na szkolenie przeciwpożarowe, którego koszt waha się od 150 do 300 zł. Strażacy mówią jasno: Nie ma takiego obowiązku!
Jeden z takich podejrzanych telefonów odebrał niedawno właściciel biura rachunkowego. Osoba przedstawiła się z imienia i nazwiska i powiedziała, że dzwoni z Wydziału Ochrony Przeciwpożarowej w Szczecinie. Rozmówca poinformował, że właściciel biura rachunkowego musi przejść szkolenie przeciwpożarowe. Po jego ukończeniu otrzyma bezterminowy certyfikat. Dalej dzwoniący stwierdził, że nie obowiązuje to biur mobilnych, tylko stacjonarne. Koszt – w zależności od tego , jak szkolenie się odbędzie – od 150 do 300 zł. Jako podstawę prawną takiego szkolenia rozmówca podał Dziennik Ustaw z 2017 roku, pozycja 109.
Sprawdziliśmy. Pozycja 109 dotyczy rozporządzenia ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Co ciekawe, nie ma w nim ani słowa o szkoleniach ppoż. O takich szkoleniach nic nie wiedzą także strażacy. Jak nas poinformował rzecznik prasowy Komendy Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej w Szczecinie, mł. kapitan Tomasz Kubiak, nigdy o takich szkoleniach nie słyszał. Według niego, jest to sprytny sposób zarabiania pieniędzy. Oczywiście są firmy, które organizują szkolenia ppoż., są zarejestrowane, działają legalnie. Rzecznik zaznaczył, że nie ma z takich szkoleń dożywotnich certyfikatów. Co pewien czas trzeba je odnawiać. Szkolenia ppoż. nie są obowiązkowe dla biur rachunkowych. A już sam fakt, że osoba dzwoniąca przedstawia się bardzo popularnym nazwiskiem i nie mówi, z jakiej konkretnie instytucji dzwoni, powinien dawać do myślenia. ©℗
(sja)
Fot. Ryszard Pakieser