Kilkadziesiąt zachodniopomorskich szkół zgłosiło się już do Kuratorium Oświaty w Szczecinie, by wziąć udział w ministerialnym programie pilotażowym. Chodzi o wprowadzenie zajęć z programowania na lekcje informatyki i nowoczesnych metod na pozostałe przedmioty. Szkoły powinny do końca sierpnia przedstawić własne programy autorskie.
Program pilotażowy ruszy w szkołach 1 września br. Ma służyć przygotowaniu szkół do wprowadzenia programowania w formie innowacji pedagogicznej, a za rok ma być wprowadzone obligatoryjnie we wszystkich szkołach.
Jak podało Ministerstwo Edukacji Narodowej uczestnictwo w projekcie potwierdziło ponad 1,1 tys. polskich szkół. Prawie 800 z nich to placówki małopolskie. Ponad 300 pochodzi z pozostałych 15 województw. Jak się dowiedzieliśmy w Zachodniopomorskim Kuratorium Oświaty do tej pory zgłosiły się szkoły publiczne i niepubliczne z terenu całego województwa. Najmniej jest szkół zawodowych - chętne do innowacji technika można policzyć na palcach jednej ręki a szkół zasadniczych nie ma wcale. Pracownicy kuratorium zachęcają szkoły, aby przygotowały autorski program w ramach innowacji pedagogicznej i złożyły projekt wraz z dokumentacją do 31 sierpnia.
MEN wspólnie z Ministerstwem Cyfryzacji chce w ciągu najbliższych dwóch lat wyposażyć wszystkie szkoły w dostęp do szerokopasmowego internetu. Kilka dni temu minister Anna Zalewska wraz z minister Anną Streżyńską przedstawiły dane na temat dostępu do internetu i wyposażenia w Technologie Informacyjno Komunikacyjne (TIK) polskich szkół. W gimnazjach tylko 41 proc. nauczycieli wykorzystuje komputery do nauczania co najmniej raz w tygodniu. Na jeden komputer przypada średnio 11 uczniów. Większość to komputery stacjonarne z lat 2006-2008. Blisko połowa szkół nie ma tablic interaktywnych. Na 30 tys. szkół tylko ponad 300 ma stałe łącze o szybkości internetu, odpowiadającej przyjętym standardom (powyżej 1000 mb/s.). Połowa szkół ma internet, który pozwala jedynie na komunikację mailową. Na zajęciach komputerowych uczniowie zamiast programowania, uczą się edytorów tekstu, arkuszy kalkulacyjnych, co - zdaniem MEN - powinno odbywać się na języku polskim i matematyce. Kompetencje polskich nauczycieli w zakresie TIK są jednymi z najniższych wśród krajów OECD. MEN chce to zmienić. Na budowę infrastruktury internetowej w szkołach MC przeznaczy ok. 270 mln zł ze środków unijnych, a na szkolenia nauczycieli - 120 mln zł też z funduszy europejskich.
Ponadto MEN we współpracy z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji planuje rozwój e-podręczników i e-materiałów. Powstanie ponad 30 tysięcy pojedynczych zasobów w postaci abstraktów, audiobooków, filmów, lekcji multimedialnych. Przewidziane są materiały do przedmiotów m.in. muzyki, plastyki, historii sztuki, wiedzy o kulturze, łaciny, historii kultury, a także lekcji przyrodniczych, humanistycznych, matematyki i informatyki w zakresie rozszerzonym. Również dla szkolnictwa zawodowego powstanie 150 nowych e-podręczników, 800 e-zasobów zawierających filmy, nagrania, zdjęcia, grafiki, schematy, dokumenty i ćwiczenia.
W każdym województwie wyznaczono koordynatorów ds. innowacji w edukacji. W kuratorium zachodniopomorskim została nim Teresa Kosmaczewska. Koordynatorzy mają za zadanie m.in. stworzyć mapę innowacji, zbierać dane ze szkół np. o posiadanym przez szkoły wyposażeniu w sprzęt.©℗
Elżbieta KUBERA
Fot. D.GORAJSKI (arch.)