Stocznia Szczecińska oraz Narodowe Centrum Badań i Rozwoju podpisały umowę na realizację projektu badawczo-rozwojowego. Chodzi o opracowanie, budowę i weryfikację w warunkach rzeczywistych prototypu semiautonomicznego statku towarowego żeglugi morskiej typu coaster, czyli niedużego masowca. Zakupem tej jednostki, jak i całej ich serii zainteresowany jest już armator zachodni.
O przyznaniu grantu NCBiR na ten projekt Stocznia Szczecińska informowała w grudniu ub. roku. Prototyp statku o wysokim poziomie autonomiczności ma być zaprojektowany i zbudowany w ciągu dwóch lat. Wybranymi systemami na jednostce będzie można sterować z lądu. Dodatkowym efektem projektu będzie innowacyjny kadłub zapewniający ponadstandardową oszczędność paliwa przy jednoczesnym zwiększeniu ładowności jednostki.
Partnerami Stoczni Szczecińskiej w tym przedsięwzięciu są spółki JPP Marine i Nelton. Stronę naukową projektu reprezentuje Akademia Morska w Szczecinie, która występuje w roli podwykonawcy zarówno w obszarze nawigacji morskiej, jak i innowacyjnych rozwiązań siłowni okrętowej.
Budżet przedsięwzięcia wynosi ok. 58 mln zł, a dotacja z NCBiR – przeszło 33 mln zł.
– Realizacja projektu wzmocni potencjał Stoczni Szczecińskiej – podkreślał w grudniu ub. roku Sławomir Doburzyński, specjalista ds. strategii i komunikacji w tej spółce. – Podstawowym efektem jest kompleksowy projekt statku nowej generacji, który może być wykorzystany w produkcji seryjnej.
Jak się okazuje, zakupem jednostki, a nawet całej serii już jest zainteresowany jeden z zagranicznych armatorów.
Dodajmy, że w konkursie NCBiR złożono 62 wnioski, a projekt Stoczni Szczecińskiej znalazł się wśród 17 zwycięskich. ©℗
(ek)
Fot. Ryszard PAKIESER