Inicjatywa trójmorza, współpraca portów, bezpieczeństwo w branży morskiej, przemysł stoczniowy, żegluga, kształcenie kadr oraz wykorzystanie nowych technologii takich jak 5G, blockchain i sztuczna inteligencja – między innymi na te tematy dyskutować będą przedstawiciele największych firm i międzynarodowych instytucji podczas 7. Międzynarodowego Kongresu Morskiego. Odbędzie się on 5 i 6 września w Szczecinie.
Pierwszy dzień Kongresu (czwartek, 5 września) upłynie pod znakiem trzech debat plenarnych w szczecińskiej Operze na Zamku. Organizatorzy zaprosili na nie ekspertów z 10 krajów, w tym przedstawicieli ministerstw odpowiedzialnych za gospodarkę morską, transport, infrastrukturę i rozwój, a także szefów wiodących firm i najważniejszych, międzynarodowych organizacji skupiających branżę portową, stoczniową oraz zajmujących się rozwojem regionalnym.
Pierwsza debata poświęcona będzie inicjatywie trójmorza jako gospodarczego impulsu rozwoju Europy. Oprócz przedstawicieli branży wezmą w niej udział specjaliści zajmujący się Europą Środkową i Wschodnią. Druga, zatytułowana: „Od konkurencji do synergii – wizje rozwoju branży morskiej” będzie okazją do przeanalizowania możliwych form współpracy europejskich portów w świetle globalnych wyzwań. Z kolei w debacie pt. „Bezpieczeństwo w branży morskiej – przyszłość, wyzwania i oczekiwania” wypowiedzą się przedstawiciele wiodących firm, organizacji i uczelni wyższych zajmujących się tym tematem w wymiarze globalnym.
Dyskusje w blokach tematycznych
Drugiego dnia (6 września), uczestnicy Kongresu spotkają się w hotelu Radisson BLU Szczecin, w którym od rana toczyć się będą dyskusje podzielone na trzy bloki tematyczne: Żegluga, porty i stocznie, Innowacje oraz Edukacja.
Tematy paneli dyskusyjnych nawiązują do aktualnych zjawisk i problemów, z jakimi do czynienia ma branża morska. Są wśród nich np. kwestie paliw alternatywnych w transporcie morskim w świetle ograniczania emisji oraz przyszłości autonomicznych jednostek pływających. Nie zabraknie również dyskusji poświęconych przemysłowi stoczniowemu, działalności portowej i branży konstrukcji stalowych.
Wpływu morza na polską i europejską gospodarkę dotyczyć będą rozmowy o atrakcyjności inwestycyjnej regionu Morza Bałtyckiego oraz planowaniu przestrzennym w obszarach morskich.
Program tegorocznego kongresu obfituje również w tematy związane z wykorzystaniem nowych technologii w gospodarce morskiej. Wydarzenie będzie świetną okazją do rozmów z ekspertami zajmującymi się blockchainem, 5G, sztuczną inteligencją, rzeczywistością wirtualną i nowoczesnymi technikami multimedialnymi wykorzystywanymi w szkoleniach załóg oraz edukacji studentów uczelni morskich.
Bezpieczeństwo w obrocie morskim
Wydarzeniem towarzyszącym 7. Międzynarodowemu Kongresowi Morskiemu będą warsztaty pt. „Bezpieczeństwo w międzynarodowym obrocie morskim. Ułatwienia dla wiarygodnych przedsiębiorstw na przykładzie rozwiązań z USA”. Zaplanowano je na 6 września, w godz. 12 – 15, w hotelu Radisson BLU.
Podczas warsztatów eksporterzy z Polski będą mogli się dowiedzieć, jak skrócić czas odpraw swoich ładunków w USA lub zmniejszyć liczbę kontroli celnych, spełniając określone wymagania przez amerykańskie władze celne.
Warsztaty poprowadzi Thomas Overacker, dyrektor wykonawczy ds. ładunków i zabezpieczenia przewozu w biurze operacyjnym w Waszyngtonie CBP Customs and Border Protection (władz celnych USA). Thomas Overacker odpowiada za procedury weryfikacji i kontroli oraz zgodności handlowej ładunków w portach, a także kieruje służbą celną w zakresie partnerstwa handlu przeciwko terroryzmowi (C-TPAT) oraz bezpieczeństwa kontenerów (Container Security Initiative – CSI).
W warsztatach i merytorycznej dyskusji wezmą również udział przedstawiciele Krajowej Administracji Skarbowej.
Uczestnictwo w tym wydarzeniu jest bezpłatne, ale liczba miejsc jest ograniczona. Obowiązuje osobna rejestracja. Zgłoszenia udziału w warsztatach przyjmowane są do 31 sierpnia 2019 r. na stronie: www.tinyurl.com/warsztaty-eksperow.
Informacji udzialają: Hubert Celich – tel. +48 91 4308442, e-mail: h.celich@port.szczecin.pl oraz Ryszard Górski – tel. +48 91 430 8022, e-mail: r.gorski@port.szczecin.pl.
Partnerzy
Długa jest lista partnerów tegorocznego Kongresu. Strategicznymi są: PKO Bank Polski SA, PKN Orlen, TUiR Warta oraz Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie. Partnerzy główni to: Gaz-System, Morski Port Police i Polski Fundusz Rozwoju. Partnerami gospodarczymi zostały następujące podmioty: Polska Żegluga Morska, Polsteam Shipping Agency, Pazim, Unity Line Limited, Stocznia Szczecińska, Port Gdynia, Port Gdańsk, Polskie LNG oraz Północnoatlantycka Organizacja Producentów. Do grupy partnerów oficjalnych należą: Chińsko-Polskie Towarzystwo Okrętowe Chipolbrok, Polska Żegluga Bałtycka, Polsteam Żegluga Szczecińska, Totalizator Sportowy, Kongsberg Maritime Poland, Polskie Terminale oraz Klaster Morski Pomorza Zachodniego. Partnerami są także: Morski Instytut Rybacki, Euroafrica, Fosfan, Polski Rejestr Statków i Morska Stocznia Remontowa „Gryfia”.
Generalny patronat medialny nad wydarzeniem sprawują: Radio Szczecin, TVP3 Szczecin, Kurier Szczeciński, GospodarkaMorska.pl oraz Obserwator Morski. Partnerami medialnymi są: Namiary na Morze i Handel, PortalMorski.pl, Prestiż oraz Świat Biznesu.
* * *
Międzynarodowy Kongres Morski – jak co roku – ma praktyczny i aktualny wymiar. Efektem obrad i rozmów jest ogólnodostępna publikacja pt. „Wnioski i postulaty”, która podsumowuje i skupia najważniejsze kwestie poruszane podczas dyskusji.
Organizatorami 7. Międzynarodowego Kongresu Morskiego są: Fundacja Kongres Morski powołana przez Północną Izbę Gospodarczą i Polską Żeglugę Morską oraz Fundacja Publico Mare. Współorganizatorem jest Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Rejestracja na 7. Międzynarodowy Kongres Morski trwa na stronie internetowej: www. kongres-morski.pl (termin został przedłużony do 25 sierpnia).
Tekst i fot. (ek)