Należąca do Polskiej Żeglugi Morskiej spółka Unity Line powstała w 1994 roku. Podstawowym celem jej powołania było wykreowanie nowej jakości rodzimych usług przewozowych na Bałtyku. W praktyce oznaczało to zagwarantowanie maksymalnego bezpieczeństwa i komfortu podróży, a także zapewnienie pasażerom bogatej oferty wypoczynkowej i rozrywkowej. Podstawą działania Unity Line stała się eksploatacja nowoczesnego, wybudowanego w 1995 roku w norweskiej stoczni Langsten, promu pasażersko-towarowego m/f „Polonia”.
Prom „Polonia” rozpoczął regularne rejsy na trasie Świnoujście – Ystad w czerwcu 1995 r. I ta data jest szczególnie świętowana przez Unity Line, dlatego obchody 30-lecia są planowane na czerwiec przyszłego roku.
Pierwszym prezesem Unity Line był Paweł Porzycki.
Od początku swojej działalności operacyjnej spółka zarządzała również dwoma promami kolejowo-samochodowymi: m/f „Mikołaj Kopernik” oraz m/f „Jan Śniadecki”, należącymi do firmy Euroafrica Linie Żeglugowe.
– Z perspektywy minionych lat wynika, że zakładane w połowie lat 90. cele zostały zrealizowane – zaznacza Krzysztof Gogol, rzecznik prasowy Grupy PŻM. – Unity Line nie tylko wykreowała markę, kojarzącą się klientom z wysoką jakością świadczonych usług, ale również zdobyła dominującą rolę na polsko-skandynawskim rynku przewozowym samochodów ciężarowych oraz kolejowych. Zwłaszcza sektor przewozu zestawów ciężarowych ma ogromne znaczenie dla operatora, ponieważ z jednej strony jest on najbardziej dochodową gałęzią żeglugi promowej, z drugiej zaś, w relacji Świnoujście – Ystad właśnie w tym sektorze przewozowym drzemie największy potencjał rozwojowy. Jest to także bodziec armatora do kolejnych inwestycji tonażowych, będących odpowiedzią na zwiększającą się podaż ładunków.
Chociaż od wejścia na linię flagowego statku Unity Line – m/f „Polonia” minęło już 29 lat, w dalszym ciągu pozostaje on jest jednym z najbezpieczniejszych promów, które pływają po Bałtyku. Jednostka zaprojektowana została według najnowszych standardów bezpieczeństwa, odpowiadających surowym wymogom norweskiego towarzystwa ubezpieczeniowego Det Norske Veritas oraz brytyjskiego Lloyd Register. „Polonia” wyposażona jest w nowoczesny system ewakuacyjny oraz system antyprzechyłowy – urządzenia w znaczącym stopniu wpływające na bezpieczeństwo oraz komfortowe samopoczucie podróżujących.
Bogata oferta usługowa i rozrywkowa, na jaką mogą liczyć pasażerowie „Polonii”, nawiązanie kontaktów z licznymi biurami podróży w kraju i za granicą, zbudowanie jednej połączonej oferty przewozowej wraz z innymi armatorami, działających w regionie, zaproponowanie dodatkowych form wypoczynku, konferencje „na morzu” itp. spowodowały, że oprócz tradycyjnie podróżujących między Polską a Szwecją obywateli, mających związki rodzinne lub zawodowe z drugim krajem, pojawiła się na „Polonii” zupełnie nowa grupa klientów, zamożnych Szwedów i Polaków, wybierająca się w rejsy dla samej przyjemności podróżowania.
„Polonia” ma nośność 7200 DWT, 170 m długości i 28 m szerokości. Na pięciu piętrach znajdują się dwa pokłady ładunkowe (kolejowy i samochodowy) oraz trzy pokłady z pomieszczeniami mieszkalnymi, rekreacyjnymi i gospodarczymi. Linia ładunkowa ma długość 2400 m. Prom może przewozić tysiąc osób, w tym 82 członków załogi.
Z kolei pływające od początku działalności Unity Line wraz z „Polonią” na trasie Świnoujście – Ystad dwa promy kolejowo-samochodowe „Mikołaj Kopernik” i „Jan Śniadecki” przyczyniały się do umocnienia się operatora na bałtyckim rynku przewozów towarowych. Dzisiaj już nie pływają w barwach Unity Line, zostały zastąpione nowszymi jednostkami.
Obecnie we flocie Unity Line znajdują się promy pasażerskie i ładunkowe. Poza „Polonią” jest również prom pasażerski „Skania” oraz pięć jednostek ładunkowo-pasażerskich pływających na trasach ze Świnoujścia do Ystad lub Trelleborgu: „Gryf”, „Wolin”, „Galileusz”, „Copernicus” i najnowszy nabytek – „Epsilon”.
W ciągu kolejnych lat nastąpiło ugruntowanie pozycji spółki Unity Line na najważniejszym połączeniu promowym pomiędzy Polską a Skandynawią, czyli w relacji Świnoujście – Ystad. Z czasem, w 2007 roku, poszerzono rynek i uruchomiono połączenie do Trelleborgu. Z roku na rok rosły również przewozy tej firmy w większości sektorów.
Ładunki towarowe obsługiwane są na bieżąco, a pasażerowie mogą skorzystać z oferty dwóch promów, odchodzących ze Świnoujścia w dwóch różnych porach dnia i nocy.
Unity Line teraz czeka na nowy prom typu ro-pax, który budowany jest w Gdańskiej Stoczni Remontowej. W przyszłym roku powinien zasilić flotę operatora.
Obecnie Unity Line oferuje szereg wycieczek do Skandynawii. Szczegółowe informacje są dostępne na stronie: sklep.skandynawskiepodroze.pl, za pośrednictwem której można też kupić wycieczkę.
Dla osób aktywnych, które cenią kontakt z dziką przyrodą, proponowane są GEOspacery. To seria wycieczek, która powstała z myślą o przybliżeniu niezwykle bogatej historii geologicznej Skandynawii. Połączone jest to to z odkrywaniem miejsc ciekawych pod względem kulturowym.
W ofercie znalazły się: Geologicznym szlakiem na północ Skanii; Na granicy dwóch światów – na pieszo przez półtora miliarda lat; W poszukiwaniu opowieści prastarej rzeki; Spacer w chmurach na krawędzi Danii; Wyspa, drzewo, zamek: Bornholm i Kopenhaga.
Razem z Unity Line można zwiedzić Bornholm i Kopenhagę. Zaplanowano też rejsy wakacyjne, świąteczne czy przy okazji Halloween. Ponadto są tematyczne wycieczki objazdowe po Szwecji, Danii i Norwegii.
Spółka przygotowała dla pasażerów specjalne oferty promocyjne. I tak, każdy, kto zdecyduje się na zakup biletu online do 23 czerwca br., otrzyma 15 proc. rabatu na wszystkie rejsy, które odbędą się do tego dnia. Dla pasażerów pieszych przygotowano aż 50 proc. zniżki, przy czym dokonując rezerwacji online można dostać dodatkowe 15 proc. rabatu. Ta oferta dotyczy rezerwacji zakładanych do 23 czerwca br. Ponadto rabat w wysokości 15 proc. obejmuje rezerwacje zrobione do 30 czerwca br. na wszystkie rejsy, które odbędą się w okresie od 24 czerwca do 25 sierpnia tego roku. Planując podróż służbową czy wakacyjny rejs, warto sprawdzić aktualne promocje.
(KG, ek)