Turystyka wodna, obsługa ładunków typu Project Cargo i konstrukcji offshore oraz automatyzacja i cyfryzacja procesów obsługi ładunków w portach morskich – to tematy, jakie poruszono na konferencji zorganizowanej 12 kwietnia przez Wydział Inżynieryjno-Ekonomiczny Transportu szczecińskiej Akademii Morskiej i stowarzyszenie Zachodniopomorski Klaster Morski. To już kolejne spotkanie z cyklu „Porty morskie”, ale po raz pierwszy odbyło się w hotelu Vulcan. Gości powitał dr inż. Andrzej Montwiłł, przewodniczący komitetu naukowego konferencji.
– Na prawie 380 jednostek pływających po świecie, 171 może zawinąć do Szczecina, ale tylko 20 proc. z nich pływa w rejonie Bałtyku, a dokładnie – 34, przy czym tylko 24 mogą zacumować przy bulwarze Chrobrego – mówił o możliwościach Szczecina w przyjmowaniu pełnomorskich wycieczkowców Ireneusz Nowak, prezes miejskiej spółki Żegluga Szczecińska Turystyka Wydarzenia.
Ten potencjał nie jest jednak wykorzystany, bo w Szczecinie notuje się średnio cztery zawinięcia rocznie takich statków. A mogłoby ich być przynajmniej 10. Jak wskazywali uczestnicy konferencji, jednym z powodów jest brak jakiejś szczególnej atrakcji w mieście, która mogłaby przyciągnąć turystów. Niezbędna jest też infrastruktura i inwestycje, a ponadto promocja na światowych i europejskich targach. Tymczasem liczba zawinięć cruiserów do portów bałtyckich systematycznie rośnie. Podobnie jak liczba pasażerów.
Znacznie lepiej się sprawy mają z turystyką morską w żegludze promowej. Rośnie liczba pasażerów na promach kursujących pomiędzy Świnoujściem a portami szwedzkimi. Ich ofertę zaprezentowała Ewelina Piszczyńska, asystent ds. sprzedaży w Unity Line, spółce z grupy Polskiej Żeglugi Morskiej.
W tej części konferencji była też mowa m.in. o turystyce żeglarskiej w małych portach morskich.
Druga sesja dotyczyła obsługi ładunków typu Project Cargo (ponadgabarytowych) oraz konstrukcji offshore. Z ciekawymi prezentacjami wystąpili Monika Żaboklicka ze spółki DB Port Szczecin oraz Andrzej Tesarski z firmy Marine Crane. Na przykładach omówili, z jakimi wyzwaniami organizacyjnymi i technicznymi muszą się mierzyć przedsiębiorstwa obsługujące tego typu ładunki.
Ostatnią część konferencji poświęcono automatyzacji i cyfryzacji portowych usług. Wśród prelegentów była Magdalena Wawrzyniak z Urzędu Morskiego w Szczecinie, która przybliżyła, jak działa Elektroniczny System Kontrolno-Informacyjny dla Portów Polskich (PHICS).
Dodajmy, że patronat honorowy nad konferencją „Porty morskie 2018” sprawowało Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Urząd Miasta Szczecin i Akademia Morska w Szczecinie. Sponsorami byli: Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, DB Port Szczecin, Biuro Promocji Żeglugi Morskiej Bliskiego Zasięgu oraz Akademicki Szczecin. ©℗
(ek)
Na zdjęciu: Portowa konferencja naukowa gościła po raz pierwszy w hotelu Vulcan.
Fot. Jacek PAWŁOWSKI
Partnerzy dodatku: