Piątek, 22 listopada 2024 r. 
REKLAMA

Porty morskie 2018

Data publikacji: 19 kwietnia 2018 r. 11:20
Ostatnia aktualizacja: 19 kwietnia 2018 r. 12:00
Porty morskie 2018
 

Turystyka wodna, obsługa ładunków typu Project Cargo i konstrukcji offshore oraz automatyzacja i cyfryzacja procesów obsługi ładunków w portach morskich – to tematy, jakie poruszono na konferencji zorganizowanej 12 kwietnia przez Wydział Inżynieryjno-Ekonomiczny Transportu szczecińskiej Akademii Morskiej i stowarzyszenie Zachodniopomorski Klaster Morski. To już kolejne spotkanie z cyklu „Porty morskie”, ale po raz pierwszy odbyło się w hotelu Vulcan. Gości powitał dr inż. Andrzej Montwiłł, przewodniczący komitetu naukowego konferencji.

– Na prawie 380 jednostek pływających po świecie, 171 może zawinąć do Szczecina, ale tylko 20 proc. z nich pływa w rejonie Bałtyku, a dokładnie – 34, przy czym tylko 24 mogą zacumować przy bulwarze Chrobrego – mówił o możliwościach Szczecina w przyjmowaniu pełnomorskich wycieczkowców Ireneusz Nowak, prezes miejskiej spółki Żegluga Szczecińska Turystyka Wydarzenia.

Ten potencjał nie jest jednak wykorzystany, bo w Szczecinie notuje się średnio cztery zawinięcia rocznie takich statków. A mogłoby ich być przynajmniej 10. Jak wskazywali uczestnicy konferencji, jednym z powodów jest brak jakiejś szczególnej atrakcji w mieście, która mogłaby przyciągnąć turystów. Niezbędna jest też infrastruktura i inwestycje, a ponadto promocja na światowych i europejskich targach. Tymczasem liczba zawinięć cruiserów do portów bałtyckich systematycznie rośnie. Podobnie jak liczba pasażerów.

Znacznie lepiej się sprawy mają z turystyką morską w żegludze promowej. Rośnie liczba pasażerów na promach kursujących pomiędzy Świnoujściem a portami szwedzkimi. Ich ofertę zaprezentowała Ewelina Piszczyńska, asystent ds. sprzedaży w Unity Line, spółce z grupy Polskiej Żeglugi Morskiej.

W tej części konferencji była też mowa m.in. o turystyce żeglarskiej w małych portach morskich.

Druga sesja dotyczyła obsługi ładunków typu Project Cargo (ponadgabarytowych) oraz konstrukcji offshore. Z ciekawymi prezentacjami wystąpili Monika Żaboklicka ze spółki DB Port Szczecin oraz Andrzej Tesarski z firmy Marine Crane. Na przykładach omówili, z jakimi wyzwaniami organizacyjnymi i technicznymi muszą się mierzyć przedsiębiorstwa obsługujące tego typu ładunki.

Ostatnią część konferencji poświęcono automatyzacji i cyfryzacji portowych usług. Wśród prelegentów była Magdalena Wawrzyniak z Urzędu Morskiego w Szczecinie, która przybliżyła, jak działa Elektroniczny System Kontrolno-Informacyjny dla Portów Polskich (PHICS).

Dodajmy, że patronat honorowy nad konferencją „Porty morskie 2018” sprawowało Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Urząd Miasta Szczecin i Akademia Morska w Szczecinie. Sponsorami byli: Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, DB Port Szczecin, Biuro Promocji Żeglugi Morskiej Bliskiego Zasięgu oraz Akademicki Szczecin. ©℗

(ek)

Na zdjęciu: Portowa konferencja naukowa gościła po raz pierwszy w hotelu Vulcan.

Fot. Jacek PAWŁOWSKI


Partnerzy dodatku:

REKLAMA
REKLAMA

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA