Na terenie Stoczni Szczecińskiej wyprodukowano już pierwsze żelbetowe elementy mostu wysokowodnego, który powstanie w Danii. Wykonawcą jest Mostostal Warszawa, który na stoczniowym placu przy nabrzeżu Drzetowskim utworzył tzw. miasteczko prefabrykacji.
Przedsięwzięcie zapowiadali w lipcu ubiegłego roku przedstawiciele władz Mostostalu Warszawa i Stoczni Szczecińskiej. Most o długości 1360 m i szerokości ok. 20 m zostanie zbudowany nad fiordem Roskilde. Będzie on niemal trzykrotnie dłuższy od szczecińskiego mostu Pionierów.
Przeprawa stanie się częścią nowej południowej obwodnicy duńskiego miasta Frederikssund, na północy wyspy Zelandia. Po moście ma przebiegać dwupasmowa droga ekspresowa. Inwestorem projektu głównego jest Duńska Dyrekcja Dróg. Prefabrykowane elementy – łącznie 492 segmenty, każdy o wadze rzędu 100 ton – zostaną wykorzystane do budowy konstrukcji nośnej obiektu.
Na stoczniowym placu przy nabrzeżu Drzetowskim utworzono „miasteczko prefabrykacji”, czyli kompletne stanowisko do produkcji prefabrykowanych elementów mostu. W pracach przygotowawczych uczestniczyły firmy działające na terenie stoczni. Między innymi wzmocniono podłoże, ustawiono zadaszenie, sprowadzono specjalistyczny sprzęt.
Elementy mostu powstają przy wykorzystaniu stalowych szalunków hydraulicznych. Gotowe segmenty będą transportowane na place przy pochylni Wulkan. Następnie za pomocą suwnicy bramowej o udźwigu 450 ton zostaną załadowane na pontony i popłyną do Danii.
Nowoczesna metoda budowy mostu będzie polegać na składaniu gotowych elementów konstrukcji i ich sprężaniu kablami, z wykorzystaniem kratownicowej mobilnej konstrukcji wsporczej, co pozwoli na jego szybki montaż.
Realizacja umowy pomiędzy Stocznią Szczecińską a Mostostalem Warszawa ma potrwać do jesieni 2018 r.
– To dywersyfikacja naszej działalności – zaznaczył Andrzej Strzeboński, prezes Stoczni Szczecińskiej.
Jak wyjaśniał Zbigniew Przybyłowicz, dyrektor handlowy z Mostostalu Warszawa, na miejsce produkcji wybrano Szczecin, gdyż restrykcyjne wymagania środowiskowe w Danii wydłużyłyby cały proces, a poza tym są tam wyższe koszty pracy.
Wartość kontraktu wynosi ok. 11,9 mln euro.
Elżbieta KUBOWSKA
Na zdjęciu: Tak ma wyglądać most, którego elementy powstają na terenie Stoczni Szczecińskiej