W ubiegłym roku Urząd Morski w Szczecinie zakończył swoją sztandarową inwestycję, czyli modernizację toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 m. Przebudowano też w związku z tym projektem szczecińską Bazę Oznakowania Nawigacyjnego. W 2023 roku natomiast swój finał będą miały dwie inwestycje realizowane przy współudziale środków unijnych – dotyczące poprawy infrastruktury w małych portach oraz przebudowy umocnień brzegowych w Mielnie. Poza tym zaplanowano prace utrzymaniowe na torach wodnych i związane z ochroną brzegów morskich.
W 2023 roku zakończą się dwie duże inwestycje UMS, na które pozyskano środki unijne z perspektywy finansowej 2014 – 2020.
Pierwsza – „Poprawa infrastruktury w małych portach Mrzeżyno, Niechorze, Lubin, Trzebież” – to projekt realizowany z programu operacyjnego Rybactwo i Morze. Jego elementami są: przebudowa falochronów wraz z umocnieniem brzegowym wschodnim w Mrzeżynie, przebudowa dwóch postojowych nabrzeży rybackich i prace czerpalne w Trzebieży, przebudowa dwóch nabrzeży rybackich w Lubinie, rozbudowa pomostu rybackiego nr 1 w Niechorzu. Roboty budowlane rozpoczęły się w 2021 roku, a ich zakończenie jest planowane na drugi kwartał tego roku. Łączny koszt całego projektu to ok. 45,5 mln złotych.
Drugi projekt – „Przebudowa wraz z rozbudową systemu umocnień brzegowych w Mielnie” – jest realizowany z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Jego elementami są: nowa opaska brzegowa, modernizacja istniejącej opaski z gwiazdobloków, nowy system ostróg brzegowych i sztuczne zasilanie brzegu w Mielnie, a także dwie nowe opaski brzegowe w Kołobrzegu i w Pleśnej. Roboty budowlane rozpoczęły się w 2021 roku i potrwają do końca lutego tego roku. Koszt całego projektu wynosi 54 mln zł.
– W ramach funkcjonującego już od kilku lat programu wieloletniego „Utrzymanie morskich dróg wodnych w rejonie ujścia Odry w latach 2019 – 2028” w grudniu ubiegłego roku został ogłoszony przetarg na wykonywanie przez najbliższe trzy lata robót czerpalnych na torze wodnym Świnoujście – Szczecin i torach podejściowych do Świnoujścia – poinformowała Ewa Wieczorek, rzecznik prasowy Urzędu Morskiego w Szczecinie. – Szacowana kwota, przeznaczona na ten cel, to ok. 55 mln złotych.
W przetargu wpłynęły dwie oferty i wkrótce powinien zostać rozstrzygnięty.
– Dzięki środkom z programu, oprócz prac pogłębiarskich na głównych szlakach wodnych, wykonamy w tym roku także m.in. prace konserwacyjne na polach refulacyjnych, prace remontowe oznakowania nawigacyjnego i naszych budowli hydrotechnicznych – dodała rzecznik. – Kwota przeznaczona w programie na realizację zadań w roku 2023 wynosi około 28 mln złotych.
Z kolei zadania, które w tym roku będą realizowane z wieloletniego „Programu Ochrony Brzegów Morskich”, to m.in.: przebudowa grupy dziesięciu ostróg brzegowych w Kołobrzegu, sztuczne zasilanie ok. 600-metrowego odcinka brzegu w Pogorzelicy, sztuczne zasilanie również ok. 600-metrowego odcinka brzegu w Jarosławcu oraz coroczne skanowanie laserowe morskiej strefy brzegowej w granicach administracyjnych UMS, łącznie na długości blisko 444 km. W tym roku środki finansowe z programu to ponad 17 mln złotych.
Dzięki środkom pozyskanym z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie, wspierającym ekoinwestycje, w tym roku wykonane będą dwa zadania, o których już pisaliśmy: przyłączenie oznakowania nawigacyjnego w portach Trzebież i Stepnica do systemu SBMS (Smart Buoy Management System) oraz wymiana elementów zasilania na pławach Mobilis LB1800.
Pierwsze z nich to doposażenie 10 znaków nawigacyjnych w specjalne przekaźniki, pozwalające na sterowanie i przekazywanie informacji o ich stanie do funkcjonującego sytemu monitorowania oznakowania nawigacyjnego, a także postawienie na wyspie Chełminek dodatkowej stacji bazowej uzupełniającej istniejący już łańcuch stacji. Drugie zadanie to zakup nowych akumulatorów i paneli fotowoltaicznych dla dziewięciu pław znajdujących się na torze wodnym Świnoujście – Szczecin.
Szczeciński WFOŚiGW przekazał na realizację tych zadań łącznie 570 tys. złotych.
(ek)