piątek, 23 sierpnia 2019.
Strona główna > Wiadomości > Zmiana scenariusza ćwiczeń Anakonda 18 przez niską wodę

Zmiana scenariusza ćwiczeń Anakonda 18 przez niską wodę

Zmiana scenariusza ćwiczeń Anakonda 18 przez niską wodę
Data publikacji: 2018-11-10 15:13
Ostatnia aktualizacja: 2019-07-09 12:24
Wywietleń: 1035 360501

Planowaną w ramach manewrów Anakonda 18, w których głównym ćwiczącym jest 12. Dywizja Zmechanizowana ze Szczecina, przeprawę przez Wisłę w Chełmnie udaremnił niski stan wody; żołnierze przećwiczyli wjazd Rosomaków na prom, odwrócenie promu i zjazd z niego przy jednym brzegu.

- Główny ćwiczący - 12. Dywizja Zmechanizowana – miał miał pokonać przeszkodę wodną i przeprawić się na drugą stronę Wisły. Taką przeprawę przygotował 5. Pułk Inżynieryjny; niestety ze względu na warunki hydrologiczne, niski poziom wody nie można było tego punktu zrealizować – powiedział rzecznik organizującego ćwiczenie Dowództwa Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych ppłk Piotr Walatek.

Przeprawy pododdziałów 12. Brygady Zmechanizowanej realizowana miał dokonać 5. Pułk Inżynieryjny przy współdziałaniu z plutonami pontonowymi z 15. Pułku Inżynieryjnego Republiki Czeskiej oraz 3. batalionu drogowo-mostowego z Chełmna.

Planowany epizod obejmował przeprawę 40 kołowych transporterów opancerzonych Rosomak i wozów zabezpieczenia. Przez ostatnią noc poziom wody na Wiśle obniżył się w Chełmnie o ponad pół metra; pojawiły się łachy, których nie było dzień wcześniej. Część planów pokrzyżowała też mgła uniemożliwiająca strzelanie. Jak podkreślił Walatek, nie oznacza to bezczynności, a żołnierze ćwiczyli inne elementy.

- W warunkach bojowych przeprawa by się odbyła, ale zależy nam bardzo na tym, aby wszystko to, co robimy, było bezpieczne, a tu takie warunki nie były zachowane” - powiedział Walatek. Ponieważ nie można było przeprowadzić tego elementu w całości, 5. Pułk przećwiczył załadunek KTO Rosomak, odbicie od brzegu, odwrócenie promu, powrót do brzegu i wyładunek. Jest to ćwiczenie zarówno dla wojsk inżynieryjnych, jak i pododdziału zmechanizowanego – zaznaczył.

- To rzecz, która może się zdarzyć; nie są to działania bojowe, liczy się przede wszystkim bezpieczeństwo przeprawianych i przeprawiających, dlatego została podjęta decyzja, by nie przeprawiać – powiedział oficer prasowy 5. Pułku Inżynieryjnego kpt. Michał Rabcewicz.

- Za każdym razem przed wykonaniem przeprawy promowej lub budową mostu sprawdzamy szczegółowo dno, prąd i głębokość rzeki. Jeżeli warunki nie pozwalają, przeprawa nie jest organizowana, odpowiednia głębokość musi być jednak zachowana – wyjaśnił Rabcewicz. Do urządzenia przeprawy przygotowano sprzęt przeznaczony do urządzania przeprawy pontonowej lub mostowej - park pontonowy PP-64 oraz czeski park PMS.

Anakonda to największe, odbywające się co dwa lata od 2006 r. ćwiczenie polskich sił zbrojnych, w którym uczestniczą także sojusznicy. W tym roku na poligonach w Polsce ćwiczy ok. 12 tys., a ok. 5 tys. w państwach bałtyckich 5 tys. Poza Polską siły wydzieliło 10 państw sojuszniczych. Anakonda 18 rozpoczęła się w październiku od części dowódczo-sztabowej; od środy trwa etap z działaniami wojsk w terenie (Livex); pod koniec od końca listopada do 6 grudnia potrwa część dowódczo-sztabowa. W tym roku Anakonda odbywa się po raz siódmy. Dotychczas największa była edycja sprzed dwóch lat wzięło w nim udział ponad 31 tys. żołnierzy z 23 krajów; były to największe manewry wojskowe w Polsce po 1989 r.

Anakonda to ćwiczenie narodowe, które wpisuje się jednak w ciąg przedsięwzięć NATO, takich jak ćwiczenia Dynamic Mongoose latem br. na północnym Atlantyku, Brilliant Jump i Trident Juncture w Norwegii. W listopadzie w Estonii odbędzie się Cyber Coalition – ćwiczenie z cyberobrony; a w Belgii wspólne ćwiczenie NATO i UE reagowania za zagrożenia hybrydowe.

(pap)

Fot. PAP/Tytus Żmijewski

Komentarze

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
24
na godz. 12:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
LESEN SIE MEHR

Filmy

Zawieszanie i zdejmowanie baneru z siedziby PiS

Sonda

Czy trasy alternatywne pozwalają szybciej dojechać nad morze?

 

W Kurierze Szczecińskim
Pierwsza strona
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do eKuriera
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie