Z końcem tego tygodnia znikły resztki wyburzonych zabudowań po nieczynnej szczecińskiej stacji kolejowej Łękno. Trwają wycinki zarośli, krzewów i drzew w pasie przyległym do torów kolejowych na tyłach budynków przy ul. Pawła Jasienicy i od frontu pustostanu też do rozbiórki po wysiedleniu z niego ludzi (to budynek przy al. Wojska Polskiego 185). A od poświątecznego piątku (28 grudnia) w tej okolicy ze zmianami w organizacji ruchu przyjdzie oswajać się zarówno kierowcom, jak i pasażerom komunikacji miejskiej.
W związku z przebudową układu drogowo-kolejowego w rejonie al. Wojska Polskiego oraz ulic Romualda Traugutta i Bohdana Zaleskiego, będącej częścią budowy kolejnego odcinka tzw. trasy średnicowej w Szczecinie, niwelowany jest już także teren od wiaduktu (też będzie on wyburzony, a w jego miejsce powstanie dwupoziomowe skrzyżowanie) w al. Wojska Polskiego do przejazdu kolejowego u zbiegu ulic Bohdana Zaleskiego i Samuela Lindego, w sąsiedztwie parku Bolesława Briksa.
Ponadto na etapie prac przygotowawczych do inwestycji w wielu miejscach zabezpieczane są przed uszkodzeniem drzewa rosnące zarówno wzdłuż al. Wojska Polskiego po obu jej stronach na odcinku od ul. Bohdana Zaleskiego do ulic Ludwika Solskiego i Bolesława Prusa, przy ul. Bohdana Zaleskiego oraz na skwerze Mieczysława Tarchalskiego u zbiegu al. Wojska Polskiego i ul. Pawła Jasienicy. Na wielu z nich wykonane zostały przycinki gałęzi od strony jezdni.
Przypomnijmy, że to dopiero preludium szóstego etapu inwestycji, która ma potrwać najbliższe dwa lata, a całkowity jej koszt to 128 990 000 zł. Na realizację projektu samorząd Szczecina otrzymał 73 mln zł unijnego dofinansowania. Generalnym wykonawcą zadania jest konsorcjum firm Roverpol z Warszawy i Rover Alcisa z Walencji.
* * *
Od poświątecznego piątku, 28 grudnia, w związku z inwestycją szykują się pierwsze z poważnych utrudnień w ruchu samochodowym i zmian w komunikacji miejskiej w tym rejonie miasta. Zamknięty zostanie na najbliższe 9 miesięcy odcinek nitki al. Wojska Polskiego w kierunku Głębokiego od ul. Bohdana Zaleskiego do wysokości ul. Marii Skłodowskiej Curie. Po porannym szczycie, około południa, zamknięta dla ruchu ogólnego zostanie również ul. Pawła Jasienicy i końcowy odcinek ul. Jana Kochanowskiego. Ruch pojazdów al. Wojska Polskiego odbywać się będzie po nitce jezdni do centrum (po jednym pasie ruchu dla każdego kierunku). Kierowcy nie skręcą też w lewo z al. Wojska Polskiego w ul. Romualda Traugutta (nie dotyczy tylko autobusów miejskich linii 67). Ponadto niemożliwy będzie skręt w lewo z ul. Romualda Traugutta w al. Wojska Polskiego na kierunku do Głębokiego.
Zmiany czekają też korzystających na co dzień z autobusów i tramwajów. Zniknie przejście dla pieszych przez al. Wojska Polskiego w rejonie skrzyżowania z ul. Romualda Traugutta. Od piątku, 28 grudnia, zlikwidowane zostaną przystanki tramwajów linii 1 i 9 w rejonie tego skrzyżowania. Nowe tymczasowe przystanki i przejście dla pieszych znajdą się na wysokości skrzyżowania z ul. Marii Skłodowskiej Curie. Pasażerowie chcący przesiąść się z linii tramwajowych na linie autobusowe bądź odwrotnie będą musieli to uczynić na przystankach „Lodogryf” lub „Unii Lubelskiej”. Ponadto zlikwidowany będzie przystanek autobusów linii 53, 60 i 67 za Rajskim Ogrodem na wysokości skweru przed skrzyżowaniem z ul. Pawła Jasienicy. Autobusy linii 53 i 60 zatrzymywać się będą dopiero na przystanku przy ul. Wincentego Pola i dalej na ul. Unii Lubelskiej. A tymczasowy przystanek dla autobusów linii 67 znajdzie się na ul. Romualda Traugutta tuż za skrzyżowaniem z al. Wojska Polskiego.
Objazd placu budowy i przebudowy, którego częścią jest al. Wojska Polskiego i przyległe do niej ulice, wytyczony też zostanie dla ciężarówek.
Szczegóły planowanych zmian w organizacji ruchu m.in. w oficjalnym serwisie internetowym szczecin.pl.©℗
(MIR)
Fot. Mirosław WINCONEK/Marta TESZNER